Eigen risico
Basis van het pakket aan maatregelen, dat een alternatief vormt voor het wetsvoorstel dat sneuvelde in de Eerste Kamer, is de korting op het eigen risico als patiënten naar gecontracteerde aanbieders gaan. Wat verzekeraars mis lopen door deze korting, moeten ze zien terug te halen in een scherpere zorginkoop. Schippers verwacht hier veel van. Ze denkt dat de totale besparingen op de curatieve zorg uitkomen op ‘bijna 5 miljard euro structureel.’
Chronisch zieken
De maatregel moet chronisch zieken verleiden een naturapolis te kopen. Betalingsproblemen worden er, zo hoopt Schippers, mee verminderd en onnodig zorg mijden wordt tegen gegaan. Zorgverzekeraars zijn er niet happig op om grote groepen chronisch zieken aan te trekken omdat zij hier verlies op lijden. ZN heeft al laten weten de maatregel heel lastig uitvoerbaar te vinden. Schippers wil hen tegemoet komen door de risicoverevening te verbeteren. Zij begroot voor onderzoek op dit gebied jaarlijks een miljoen euro.
Risicoverevening
Daarbij is dit jaar 1,5 miljard extra verevening uit getrokken. Schippers: ‘Als je heel weinig doet in de risicoverevening, heb je minder effect dan je zou willen. We verschuiven nu 15 miljard via de risicoverevening en daar is nu 1,5 miljard bij gekomen. Ik heb dit jaar dus echt al een grote stap gezet om chronisch zieken veel meer financieel te ondersteunen in het systeem.’ De minister zegt de Kamer toe om voor de zomer met voorstellen te komen.
Zorgverzekeraars
Tweede Kamerlid Corinne Ellemeet van Groen Links twijfelt aan de medewerking van zorgverzekeraars: ‘Het is niet aan de minister om hiertoe te beslissen, maar aan de zorgverzekeraars. De kosten zullen hoog zijn, terwijl het onwaarschijnlijk is dat zij volledig gecompenseerd kunnen worden door een nog slimmere zorginkoop.’
CDA Tweede Kamerlid Hanke Bruins Slot rekent voor dat een daling van 100 euro van het eigen risico zal resulteren in een premiestijging van de basispolis van 45 euro. Schippers antwoordt met het voorbeeld van preventieprogramma’s die op dit moment al worden uitgesloten van het eigen risico: ‘Blijkbaar zit daar inderdaad een financiële winst, want als je beweegt, gezond eet en meedoet aan die programma’s, hoef je minder pillen te slikken.’
Gecontracteerde zorg
D66 Tweede Kamerlid Pia Dijkstra vraagt zich af hoe dit in de praktijk gaat werken omdat er nu al veel mensen zijn die naar gecontracteerde zorgaanbieders gaan. Waar zit de besparing dan? Volgens Schippers gaat het om massa: ‘Als je massa kunt organiseren op de inkoop voor bepaalde zorg, dan kun je daadwerkelijk een doelmatigheidsslag maken die wij nu niet maken.’ Schippers gelooft de geluiden niet dat zorgverzekeraars niet zouden willen meewerken. Volgens haar is de maatregel juist voor aanbieders van naturapolissen erg interessant omdat ze daarmee scherper kunnen inkopen.
CPB
Dijkstra en Ellemeet vragen om een doorrekening van de plannen door het CPB voor april dit jaar. Volgens Schippers is dat onmogelijk omdat zij de plannen eerst nog verder moet uitwerken. Schippers zegt wel toe om de voortgang hiervan zowel in de Eerste – als in de Tweede Kamer in te brengen. Ook eventuele amvb’s zullen in beide Kamers worden voorgehangen.
Honderden zoals deze psychologe waaronder mijn dochter hebben
ontslag GENOMEN! ‘Uw behandeltijd is om’ u mag nu afsterven!?
De case(over)load zoals het vakjargon heet werkt moordend.
interessant:
http://www.volkskrant.nl/zorg/artikelen/de-psychologe/
Met behoud van art 13 zal scherper inkopen (lees lagere gecontracteerde tarieven en budgetten) het ongecontracteerd werken aantrekkelijker maken. Dat is op zich voor de kwaliteit niet verkeerd want dat betekent minder administratie, meer tijd voor de patient, de vastgestelde NZA tarieven betaald kunnen krijgen, niet gebonden aan vooraf bepaalde zorg te moeten leveren, en daardoor meer flexibiliteit en financiele armslag tot innovatie.
Ik heb altijd gecontracteerd gewerkt maar overweeg voor 2016 – zeker voor de ‘scherpst inkopende’ ZV’s- contractvrij te gaan.
Als Schippers voor de GGZ nu de administratiedruk eens zou halveren. Dus van 20% van de tijd naar 10%, dat zou al een slok op een borrel schelen. Dat betekent meer direct patientgebonden tijd en minder indirecte tijd. Dus in dezelfde tijd (= hetzelfde geld) meer patienten behandelen.
Scherper inkopen zal ook leiden tot minder kwaliteit en minder innovatieve behandelingen. Want goede kwaliteit en innovatieve zorg zijn in eerste instantie duur. Kortom, afbraakbeleid.
Scherper inkopen zal leiden tot lagere tarieven voor de zorgverleners, meer eenheidsworst in de zorg en dus minder keuze voor de klant. Kleine praktijken zullen de zaak gaan sluiten omdat het financieel niet meer uit kan, en de grotere zorginstellingen zullen steeds verder fuseren om body te hebben bij de onderhandelingen met de verzekeraars.
Het is een onzalig plan waarbij de minister zich al rijk rekent.