De online poli van de Parnassia Groep wordt ondersteund door een app die inzicht geeft in het gedrag van de patiënt en de bijbehorende gevoelens. Als de patiënt merkt dat het niet goed gaat, kan hij of zij direct contact zoeken met de behandelaar.
De patiënt geeft in de digitale poli aan welke vorm van ondersteuning gewenst is. Samen met de professionals van de Parnassia Groep wordt gekeken welke hulp hier het beste op aansluit.
Met de bus
Feline Barth, psycholoog bij de digitale poli, is tevreden over de nieuwe werkwijze. ‘Ik had met een patiënt, die kampt met een angststoornis, afgesproken dat zij met de bus naar haar werk zou gaan’, vertelt ze. ‘Ik stond stand-by om haar te steunen als ze in paniek zou raken. Tijdens de busrit stuurde ze een chatbericht dat ze in paniek dreigde te raken. Ik herinnerde haar aan de door ons eerder geformuleerde helpende gedachten. Ook zei ik dat ik ervan overtuigd was dat het haar zou lukken. Even later ontving ik een chatberichtje met een spierballen-emoji van een trotse en blije patiënt vanaf haar werk.’
Erg spannend
Uit een eerste onderzoek blijkt dat bijna 70 procent van de patiënten die deze vorm van behandelen krijgt aangeboden, dit ook daadwerkelijk wil. ‘In het begin vond ik het videobellen erg spannend’, aldus een van hen. ‘Ik had het gevoel dat je geen band met je behandelaar kunt opbouwen, maar ik heb het tegendeel ervaren. In de spreekkamer moet je een situatie omschrijven, tijdens videobellen kan ik de situatie laten zien.’
Persoonlijk contact
Het project van Parnassia Groep is een trendbreuk. Videobellen en andere vormen van digitale communicatie worden vaker ingezet in de zorg. Maar een volledig digitale behandeling is vooralsnog uitzonderlijk. Meestal is er bij een online behandeling toch met enige regelmaat direct persoonlijk contact met de behandelaar.