Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Parnassia Groep begint volledig digitale poli

Bert Bukman
Ggz-instelling Parnassia Groep heeft een volledig digitale poli voor angst- en stemmingsklachten ontwikkeld. Contact tussen behandelaar en patiënt vindt niet meer plaats in de behandelkamer, maar online via beeldbellen of een chat.
Parnassia
Foto: iStock

De online poli van de Parnassia Groep wordt ondersteund door een app die inzicht geeft in het gedrag van de patiënt en de bijbehorende gevoelens. Als de patiënt merkt dat het niet goed gaat, kan hij of zij direct contact zoeken met de behandelaar.

De patiënt geeft in de digitale poli aan welke vorm van ondersteuning gewenst is. Samen met de professionals van de Parnassia Groep wordt gekeken welke hulp hier het beste op aansluit.

Met de bus

Feline Barth, psycholoog bij de digitale poli, is tevreden over de nieuwe werkwijze. ‘Ik had met een patiënt, die kampt met een angststoornis, afgesproken dat zij met de bus naar haar werk zou gaan’, vertelt ze. ‘Ik stond stand-by om haar te steunen als ze in paniek zou raken. Tijdens de busrit stuurde ze een chatbericht dat ze in paniek dreigde te raken. Ik herinnerde haar aan de door ons eerder geformuleerde helpende gedachten. Ook zei ik dat ik ervan overtuigd was dat het haar zou lukken. Even later ontving ik een chatberichtje met een spierballen-emoji van een trotse en blije patiënt vanaf haar werk.’

Erg spannend

Uit een eerste onderzoek blijkt dat bijna 70 procent van de patiënten die deze vorm van behandelen krijgt aangeboden, dit ook daadwerkelijk wil. ‘In het begin vond ik het videobellen erg spannend’, aldus een van hen. ‘Ik had het gevoel dat je geen band met je behandelaar kunt opbouwen, maar ik heb het tegendeel ervaren. In de spreekkamer moet je een situatie omschrijven, tijdens videobellen kan ik de situatie laten zien.’

Persoonlijk contact

Het project van Parnassia Groep is een trendbreuk. Videobellen en andere vormen van digitale communicatie worden vaker ingezet in de zorg. Maar een volledig digitale behandeling is vooralsnog uitzonderlijk. Meestal is er bij een online behandeling toch met enige regelmaat direct persoonlijk contact met de behandelaar.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.