Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Patiëntenfederatie ziet grote verschillen verpleeghuiszorg

Er zijn grote verschillen tussen verpleeghuizen wat betreft personele bezetting en aandacht voor bewoners. Dat constateert Patiëntenfederatie Nederland op basis van 23.000 interviews met verpleeghuisbewoners.
veldmandianda400.jpg

Bij verpleeghuizen waar de bezetting en persoonlijke aandacht op orde zijn, is de tevredenheid van bewoners groot. In huizen waar dat niet zo is, ervaren bewoners grote gevolgen voor hun kwaliteit van leven, blijkt uit de studie. ‘Sommige verhalen raken diep. Daar tegenover staan verhalen van mensen die zich echt gezien en gehoord voelen en tevreden zijn. De verschillen zijn enorm. We vinden het belangrijk dat iedereen kennis kan nemen van die verschillen en dat verpleeghuizen van de ervaringen leren’, zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. De gemiddelde tevredenheid is een 7,8.

Personeelsbezetting
Met name voor de verpleeghuizen die onder het gemiddelde scoren, is werk aan de winkel volgens Veldman: ‘Uit de ervaringen leren we dat het niet zomaar een kwestie is van “meer geld erbij en alles komt goed”. Het zit ‘m in de manier waarop ze hun aanbod, hun benadering en personeelsbezetting afstemmen op wat voor mensen belangrijk is. Daarnaast moet de basiskwaliteit op orde zijn. Ook daarin verschillen de huizen, dus ook die informatie moet voor iedereen inzichtelijk zijn.’

Transparantie
De Patiëntenfederatie heeft ook met ActiZ gesproken over openheid en transparantie. Veldman: ‘In theorie onderschrijft iedereen deze gedachte maar intussen zien we te weinig beweging. Terwijl het natuurlijk cruciaal is voor het vertrouwen dat de verpleeghuizen maatschappelijke verantwoording afleggen over hoe ze scoren. Dat ze laten zien dat ze in beweging zijn en willen verbeteren.’
Patiëntenfederatie Nederland hoopt dat onder regie van Zorginstituut Nederland die beweging alsnog op gang komt.

Dossier Kwaliteit
Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Ziekenhuizen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.