Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Philips-directeur: ‘De zorg kan veel leren van de vliegtuigindustrie’

Bert Bukman
Philips Healthcare ontwikkelt steeds meer geavanceerde apparatuur voor de medische markt. Directeur Henk Valk ziet overeenkomsten met zijn vorige werkgever Fokker Aerospace. 'Je wilt ongelukken koste wat het kost voorkomen.'
Philips Henk Valk660

Dat zegt Henk Valk, de nieuwe directeur van Philips Benelux in Zorgvisie ICT Magazine.

Net als in de zorg zijn kwaliteit en veiligheid leidende principes in de vliegtuigbouw, aldus Henk Valk. ‘Je wilt immers koste wat het kost voorkomen dat systemen niet werken op het moment dat ze nodig zijn. Een ongeluk heeft in de luchtvaart natuurlijk al snel enorme consequenties. Daarom werk je volgens strakke protocollen en met vaste kwaliteitsstandaarden. Net zoals in de Nederlandse ziekenhuizen en andere zorginstellingen steeds gebruikelijker wordt.’

Honderden leveranciers

Een andere overeenkomst is de manier waarop het productieproces wordt ingericht. ‘Als je een vliegtuig bouwt, heb je te maken met honderden toeleveranciers. Hun producten moeten allemaal precies op het juiste moment beschikbaar zijn om te worden ingebouwd. Just in time management, noemen we dat.’

Ook dat principe wordt in de zorg steeds meer toegepast, aldus Henk Valk. ‘Goede zorg is tegenwoordig ketenzorg, waarbij we ook nog eens willen dat alles wordt ingericht rondom de patiënt. Zijn of haar wensen en behoeften, en zijn agenda en planning, staan centraal. Van het just in time management uit de industrie kun je dan veel leren.’

Geen dalende kosten

In het interview gaat Henk Valk naast enkele innovaties van Philips Healthcare ook in op de vraag waarom digitalisering zelden leidt tot dalende kosten. ‘Dat is een lastige kwestie,’ beaamt hij. ‘De zorg is dankzij ict de afgelopen jaren enorm verbeterd. De communicatie verloopt sneller. Het bekijken van digitale beelden heeft een grote meerwaarde. Big data leveren een grote bijdrage aan een juiste diagnose, en ga zo maar door. Maar inderdaad, de kosten dalen vaak niet. Terwijl je dat wel zou verwachten als het werk efficiënter wordt gedaan.’

Nieuwe visie

Wat je daarbij moet meewegen, is het feit dat er niet alleen opbrengsten zijn, maar dat je ook moet investeren, aldus Henk Valk. ‘Als je geen subsidie krijgt, moet je de benodigde middelen als zorginstelling vaak zelf bijeen brengen, want de verzekeraars zijn doorgaans terughoudend. Dat drukt op de balans, terwijl de kortere opnames die het resultaat zijn van veel ict-ontwikkelingen, in de huidige financiering ook nog eens minder inkomsten opleveren. Dat vraagt om een nieuwe visie, waarbij het loont om te investeren in preventie Op termijn levert dat wel degelijk betere zorg én lagere kosten op.’

 

1 REACTIE

  1. Helaas vertelt de heer Henk Valk niets nieuws. Technieken, procedures en organisatorische structuren uit de vliegtuigsector werden al lang geleden omarmd door de ziekenhuissector. Als we naar de Rainair-managentfilosofie kijken is dit niet iets dat de ziekenhuissector nodig heeft.
    Daarnaast wordt just-in-time veel te weinig toegepasr om kosten te beheersen. Ziekenhuizen moeten veel meer focussen en aandacht besteden aan customer-service. Iets dat de consumentemtak van de vliegtuogsector uit het oog verloren is.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.