Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Philips: Nederlander moet sneller naar dokter

Mark van Dorresteijn
Nederlanders gaan niet of te laat naar de dokter. Drie op de tien mensen gaat eens per jaar naar een arts. Nederlanders zouden niet minder, maar meer medische hulp moeten inschakelen om klachten voor te zijn of vroegtijdiger te behandelen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Philips.
Philips: Nederlander moet sneller naar dokter

Het onderzoek laat zien dat Nederlanders optimistisch zijn en zij zich over het algemeen gezond en prettig voelen”, stelt Katy Hartley van het Philips Center for health and well-being. “Toch zien we ook een aantal problemen. Dagelijks zijn overgewicht, stress en slaapgebrek belangrijke storende factoren. Bijna de helft van de Nederlanders beweegt te weinig en weet dat.” Daar komt bij dat Nederlanders al snel zeggen dat hun klachten wel overwaaien, meent Harry Hendriks, directievoorzitter Philips Benelux in De Telegraaf. “Maar eenmaal in het ziekenhuis zijn de kosten veel hoger.”

Preventieve zorguitgaven

Het concern denkt via gezamenlijke investeringen met verzekeraars en zorgverleners, mensen over te halen om preventieve zorguitgaven wel te doen. Bijvoorbeeld door de aanschaf van een bewegingsmeter die dagelijkse activiteiten volgt. Maar dan moeten de Nederlander zich wel laten overtuigen, erkent Hendriks. “Mensen krijgen meer vertrouwen in technologische oplossingen en de hulp via internet. Vervolgens moet die kennis worden omgezet in concrete stappen.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)

Lees ook:

‘Huisartsen werken steeds beter samen’

RVZ: ‘Gezondheid 2.0 versterkt positie patiënt’

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

1 REACTIE

  1. Duister toekomstperspectief
    Bij het pleidooi van Philips dat we allemaal vaker naar de dokter moeten, krijg ik toch een beetje een nare smaak in mijn mond. Nederlanders lopen volgens Philips te lang door met hun kwaaltjes. Ze zouden eerder naar de dokter moeten gaan. So far, so good. Maar dan volgt (op zorgvisie.nl) dit citaat van directievoorzitter Philips Benelux Harry Hendriks: ‘Nederlanders moeten meer vertrouwen krijgen in technologische oplossingen en online hulp’. Wie daaruit concludeert dat Philips op zoek is naar een nieuw omzetkanaal nu de ouderwetse gloeilamp passé is, wordt gesterkt in die opvatting als we vervolgens lezen dat Philips omzetgroei verwacht uit preventief onderzoek en medische thuisapparatuur.
    Even verderop lezen we ook nog dit citaat van Hendriks: ‘In New York loop je vanuit je kantoor de straat over en laat je binnen een uur een totale check-up doen. Dat is een heel andere beleving.’ Dat is het zeker, maar is de gemiddelde New Yorker daarmee ook gezonder dan de gemiddelde Nederlander? Of gewoon meer hypochondrisch ingesteld?
    Een aantal jaar geleden interviewde ik voor Arts & Auto hoogleraar radiologie Matthijs Oudkerk. Hij waarschuwde dat de volledige “doorzichtigheid” van het menselijk lichaam die door medische apparatuur mogelijk is geworden, kan leiden tot een beeld van een ziek menselijk lichaam waaraan altijd wel iets mankeert en dus altijd wel wat te behandelen valt. Alleen geld is dan nog een belemmering om iedere mens periodiek door te lichten, op zoek naar pathologische afwijkingen. Dat de zorg daarvan goedkoper zou worden, zoals Hendriks stelt, betwijfel ik. En dat die mens er gelukkiger van zou worden eveneens.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.