Onderzoeksbureau Motivaction en informatieproducent De Parktijk Index willen met hun platform de vrije artsenkeuzen optimaliseren. ‘De vrije artsenkeuze is het afgelopen jaar volop bevochten. Zowel door vertegenwoordigers van zorgverleners als door patiënten en consumenten. Maar waar kun je je keuze als patiënt eigenlijk op baseren? Vaak is alleen informatie te vinden over instellingen en organisaties, en weet je niet bij welke zorgverlener je terechtkomt. Terwijl de relatie met de zorgverlener cruciaal is om het vertrouwen te kunnen opbouwen dat noodzakelijk is voor een succesvolle behandeling. Vooral als het gaat om zorg die intiem is of waarvoor je een langdurige behandelrelatie aangaat met de zorgverlener. Denk bijvoorbeeld aan de geestelijke gezondheidszorg en zorg voor chronische aandoeningen.’
Match
Met het Blnkr-concept is volgens de partijen een betere klik mogelijk tussen patiënt en zorgverlener. ‘Een niet echt optimale match leidt tot switchgedrag, vroegtijdig afhaken en ontevredenheid. Alleen al in de GGZ kost drop-out jaarlijks zo’n 50 miljoen euro.’