Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Preferentiebeleid medicijnen krijgt breed draagvlak

Redacteur KinderopvangTotaal
Een meerderheid van de patiënten is het eens met het preferentiebeleid, waarbij zorgverzekeraars alleen goedkopere medicijnen vergoeden. Ondanks de problemen en onduidelijkheid die het preferentiebeleid oplevert, zo blijkt uit de meldactie van patiëntenfederatie NPCF. Ook de apothekers tonen zich positief over dit beleid, dat in juni nog heel wat kritiek losmaakte.
Preferentiebeleid medicijnen krijgt breed draagvlak
Foto: ANP Lex van Lieshout

Twee derde van de 11.000 mensen die de vragenlijst van de NPCF hebben ingevuld, vindt dat ze vooraf onvoldoende zijn geïnformeerd over de gevolgen van het preferentiebeleid. Desondanks vindt de meerderheid het beleid een goede maatregel om de zorgkosten terug te dringen. Dat blijkt uit de resultaten van de “meldactie medicijnen” van patiëntenfederatie NPCF. De brancheorganisatie voor apothekers, KNMP, is positief, maar laat over het gebrek aan informatie weten: ‘De verschillende voorwaarden en eisen die zorgverzekeraars stellen aan de uitvoering van het preferentiebeleid zijn niet altijd goed uit te leggen aan de balie in een drukke apotheek.’

Soebatten

Zorgverzekeraars en apothekers soebatten over de gevolgen en verantwoordelijkheden van het preferentiebeleid. De patiënten zitten daartussenin en hebben vaak te maken met – soms ernstige fysieke – problemen als gevolg van het gebruik van goedkopere medicijnen. Apothekers zeggen dat ze patiënten zoveel mogelijk tegemoetkomen en daar zelf financieel bij inschieten (zie ook Zorgvisie nummer 8 van augustus 2013). Zorgverzekeraars zeggen dat het preferentiebeleid veel geld uit de tussenhandel, ook via apothekers, heeft weggehaald.

Steunen

De KNMP laat naar aanleiding van de meldactie weten: ‘de oproep van patiëntenfederatie NPCF hartelijk te steunen om duidelijke afspraken te maken tussen zorgverzekeraars, artsen en apothekers omtrent het verstrekken van voorkeursmedicijnen.’ De apothekers scharen zich achter de conclusie van de NPCF dat: ‘de problemen met preferente medicijnen voor een groot deel zijn op te lossen door betere informatie richting de patiënt, en door duidelijkheid aan de patiënt: “goedkoop als het kan, duur als het moet”.

Problemen

Uit de meldactie van de NPCF blijkt dat meer dan de helft van de patiënten, die met preferentiebeleid te maken heeft, problemen ondervindt. 36 Procent ervaart zelfs grote problemen. Het meest genoemde probleem zijn de vervelende bijwerkingen van het voorkeursmedicijn. Het komt ook voor dat mensen in de war raken door wisselende verpakkingen en merknamen, of allergisch blijken te zijn voor het voorkeursmedicijn. Twee derde van de patiënten die problemen ondervonden hebben bij de huisarts of apotheek om een ander medicijn gevraagd. ‘Vaak kregen mensen hun oude medicijn terug, maar niet altijd,’ zegt Wilna Wind van de NPCF: ‘Soms verwees de apotheek terug naar de huisarts en andersom. Vervolgens kreeg de patiënt daar te horen dat hij zijn zorgverzekeraar maar moest bellen. Dat is natuurlijk volstrekt onacceptabel.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.