Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Professionals geven verpleeghuiszorg net voldoende

Redacteur Zorgvisie
Medewerkers van verpleeghuizen geven de verpleeghuiszorg in Nederland gemiddeld een 6,2. De kwaliteit van zorg in hun eigen verpleeghuis beoordelen ze met een 6,9. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction.
Stoplicht-Fotolia-400.jpg
Fotolia.

In opdracht van het ministerie van VWS voerde Motivaction een onderzoek uit waarin de verpleeghuiszorgbeleving van het Nederlandse  publiek, professionals en bestuurders onder de loep werd genomen. Daaruit komt naar voren dat verzorgenden in verpleeghuizen de kwaliteit van zorg in Nederlandse verpleeghuizen gemiddeld een 6,2 geven. De zorg die in hun eigen verpleeghuis wordt geboden geven ze een iets hoger cijfer, gemiddeld kreeg die namelijk een 6,9. 

Beoordeling van professionals
De professionals zijn vooral kritisch over de hygiëne in de verpleeghuiszorg en vinden dat er meer ruimte moet zijn om rustig aandacht te kunnen geven aan hun patiënten. Ze vinden zichzelf en hun collega’s deskundig en betrokken genoeg om kwalitatief hoge zorg te kunnen leveren, maar geven aan dat de werkdruk zo hoog is dat hygiëne en aandacht er nog wel eens bij in schieten. ‘Het vertrouwen in de toekomst van de verpleeghuiszorg is op dit moment beperkt bij de ondervraagde professionals. Wanneer zij kijken naar de toekomst geven ze aan zich zorgen te maken’, schrijven de onderzoekers van Motivaction. ‘Ze signaleren steeds kleiner wordende teams voor hetzelfde werk, minder tijd om aandacht te besteden aan de bewoners en meer administratieve taken. De balans tussen het leveren van optimale kwaliteit, hoge werkdruk en krappe personele bezetting vormen een uitdaging voor de sector.’

Kwaliteit van verpleeghuiszorg
Die zorg delen ook de bestuurders van verpleeghuizen. Zij vinden dat er zowel aandacht moet zijn voor systeemkwaliteit als voor kwaliteit van leven, maar merken dat de nadruk nu ligt op de eerste. ‘Toenemende regeldruk heeft er volgens de bestuurders toe geleid dat er nu binnen instellingen relatief veel tijd wordt besteed aan het afvinken van controlelijstjes waardoor er te weinig ruimte overblijft om aandacht te besteden aan kwaliteit van leven van de cliënt.’ De nadruk in instellingen zou volgens bestuurders moeten liggen op de vraag hoe ze het leven van patiënten aangenamer kunnen maken.

Ruime voldoende van publiek
Het Nederlandse publiek is verdeeld over de kwaliteit van zorg in verpleeghuizen. Motivaction ondervroeg zowel mensen die geen ervaring hebben met verpleeghuizen als mensen die er recente ervaring mee hebben. De eerste groep geeft de verpleeghuiszorg een 5,8 en de tweede groep een 6,8. Dat verschil zit volgens de onderzoekers in de eigen beleving: mensen die zelf niet in aanraking komen met verpleeghuiszorg beoordelen de kwaliteit op basis van wat ze horen en lezen in de media. Daarin komen vooral uitzonderlijke, negatieve zaken naar voren, denken de onderzoekers. Mensen die naasten in een verpleeghuis hebben, zijn dankbaar voor de zorg maar maken zich er ook zorgen over.
Lees het rapport onder aan deze pagina.

Dossier ouderenzorg
In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven. Lees meer.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.