Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘De patiënt en diens praktische noden zijn het uitgangspunt’

In het project ‘PatientCoach’ wordt een elektronische patiëntprofielkaart ontwikkeld die door de patiënt wordt ingevuld en uitmondt in een individueel zorgplan. Projectleider Jaap Sont vertelt.
Project Patiëntcoach

“Het gesprek tussen dokter en patiënt gaat veelal over medisch-technische zaken. Niet onlogisch, maar willen we het zelfmanagement van patiënten met een chronische aandoening ondersteunen, dan is er iets anders nodig. Dan moeten we het hebben over zaken als: hoe verder te leven met een chronische conditie, of hoe om te gaan met de daarbij horende vermoeidheid, angst en/of depressie. Hele lastige onderwerpen die doorgaans te weinig aan bod komen. Daarom hebben we binnen de eerder aan de longpoli van het LUMC ontwikkelde app PatientCoach een module uitgedacht; een elektronische patiëntprofielkaart die door arts en patiënt samen wordt besproken en uitmondt in een individueel zorgplan dat primair niet de medische agenda als uitgangspunt neemt, maar de wensen, doelen en problemen van de patiënt.”

Interface

Jaap Sont is onderzoeker aan het LUMC en projectleider voor het project ‘PatientCoach’. Dat programma is onderdeel van het Citrienprogramma eHealth. Het Citrienfonds van de NFU en ZonMw helpt duurzame en breed inzetbare verbeteringen in de gezondheidszorg te ontwikkelen.
Sont bedacht de patiëntprofielkaart en deed een eerste raadpleging onder patiënten van de longpoli aan het LUMC. Die reageerden positief en hij kon, gefinancierd door het Citrienfonds, met de verdere ontwikkeling aan de slag.
“We hebben getest met patiënten, verpleegkundigen en onderzoekers hoe de ideale PatientCoach eruit zou moeten zien. Inhoudelijk, met name wat betreft de verhouding tussen afgebakende domeinen en ruimte voor nuance, maar ook grafisch.”

Over de ideale interface bleken de proefpersonen het vrij unaniem eens. “Ja, daar zijn we wel uit”, zegt Sont. “Maar er is meer. Zo brengen we ‘aan de achterkant’ onze applicatie onder in het elektronisch patiëntendossier hier in het LUMC. Daarnaast willen we hem uit kunnen rollen naar andere zorgverleners. Dat betekent ondersteuning van de belangrijkste ICT-standaarden en waarborgen van de privacy volgens de Europese richtlijn. Ondertussen hebben we de koppeling met zo’n 80 huisartsen hier in de regio Leiden tot stand kunnen brengen.”

Uitrollen

Komend jaar gaat Sont met de daadwerkelijke integratie van de PatientCoach in het zorgproces aan de slag. “We beginnen met een beperkt aantal patiënten hier en in twee huisartspraktijken. Maar we hopen snel standaard uit te kunnen rollen voor bepaalde patiëntgroepen. En we hebben als doel gesteld dat 80 procent van de patiënten die met de PatientCoach in aanraking komen, hem minimaal waardeert met een 8.”

Het NFU programma e-Health wordt gefinancierd door het Citrienfonds. Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen en is gemaakt in samenwerking met BSL.
Meer informatie vindt u op www.nfu-ehealth.nl

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.