Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Regiefunctie verschuift van professionele hulpverlener naar mantelzorger’

Mark van Dorresteijn
De participatiemaatschappij vraagt van familie, buren en vrienden van patiënten om steeds meer zorg over te nemen. ‘De regiefunctie verschuift van de professionele hulpverlener naar de cliënt zelf of diens mantelzorger’, stelt Niels Meijssen, initiatiefnemer van de app Mantellink en eigenaar van ontwerpbureau De Wortel van Drie. Hij bracht daarom de app Mantellink op de markt. Meijssen denkt dat hij met de app de Health app award 2015 kan winnen.
‘Regiefunctie verschuift van professionele hulpverlener naar mantelzorger’

Artikel door: Karin Oost, senior communicatieadviseur Nictiz

In de app mantellink kan een mantelzorger mensen uitnodigen om deel te nemen aan een zorgproces rondom een cliënt. De app heeft als doel om de mantelzorger overzicht te geven over wie wat wanneer doet. In de app kunnen taken worden verdeeld.

Waarom doet u mee met de Health app award?

‘Wat ik er leuk aan vind is dat deze award gericht is op een bepaalde industrie, namelijk de zorg. Dat maakt de Health app award onderscheidend van andere wedstrijden. In de zorg valt veel te winnen op het gebied van technologie en de award brengt dit onder de aandacht.  Dat is goed. Met een wereld te winnen bedoel ik dat de zorgwereld nog niet optimaal gebruikmaakt van online mogelijkheden en digitale hulpmiddelen zoals in andere branches gebruikelijk is. Wij gebruiken bijvoorbeeld hier op ons kantoor allerlei applicaties zoals Dropbox en Toggle.  Het gebruik van digitale middelen zie je in de zorg een stuk minder.’

Waarom moet Mantellink winnen?

‘Wij gaan winnen omdat wij een extreem simpel gebruiksvriendelijke app hebben gemaakt. Het is moeilijk om een simpele app te bouwen. Je moet  gebruikers echt goed begrijpen in wat ze willen en dat toepasbaar maken in de zorg. Waar kijken ze naar, waar klikken ze  op? Dat moet je verwerken in iteraties. Daarmee onderscheiden we ons van anderen.  Mantellink heeft nu bewust niet veel functionaliteiten om de app simpel te houden.’

Waarom is uw app zinvol?

‘Veel mantelzorgers hebben moeite om ondersteuning te vragen aan andere familie en buren om bij te springen. Deze app maakt dat makkelijk.  Een mantelzorger, of soms de cliënt zelf kan in de app een besloten netwerk aanmaken via het uitnodigen van mensen. Die krijgen een mail om een account aan te maken.  Wij concurreren met bestaande communicatieplatformen zoals Whatsapp of email. Maar in Mantellink houdt een mantelzorger ook bij een grote groep deelnemers overzicht van wie wat doet. En de mantelzorger kan mensen direct aanspreken. Dit is laagdrempeliger dan de telefoon, overzichtelijker dan Whatsapp en directer dan email.  Mantellink  maakt het makkelijk om anderen bij de zorg te betrekken en onderling  acties en data af te stemmen.  In de app kunnen mantelzorgers klusjes aanmaken. Voor een ziekenhuisafspraak worden er vaak meerdere data aangegeven waarop de cliënt terechtkan. Via mail moet je meestal veel mails sturen om eindelijk iemand te vinden om mee te gaan, via Mantellink is dat zo geregeld.’

Wie wordt er beter van?

‘Mantelzorgers. We proberen makkelijker te maken meer mensen bij zorg te betrekken. Door inzicht te brengen en communicatie makkelijker te maken ontlasten we via de app de mantelzorgers. De patiënt is daarbij sneller geholpen en krijgt dus betere zorg. En hij staat in contact met meer mensen.’

Wat zijn de  toekomstplannen met de app?

‘Mensen blijven langer thuis wonen. Je ziet steeds meer  dat cliënten of mantelzorgers zelf regie willen over wat er gebeurt . De regiefunctie verschuift van de professionele hulpverlener naar de cliënt zelf of diens mantelzorger.  Daar willen we in de toekomst meer aandacht aan geven.  Een thuiszorgmedewerker kan onderdeel zijn van de zorggroep. We willen er naar toe dat een thuiszorgorganisatie straks als organisatie kan inloggen in plaats van op een individueel account. Want wat als de thuiszorgmedewerker op vakantie is?  Verder willen we de familie of de cliënt regie geven in welke informatie in de app wel en niet voor iedereen in het netwerk zichtbaar is. We laten de ontwikkelingen vooral leiden door gebruikers. Die verzinnen wij niet zelf.  Mantelzorgers kunnen nu in de app acties rond data plannen, maar zij willen graag een overzicht hebben, een agenda-timeline zodat ze alle data onder elkaar kan zien. Een mantelzorger wil bijvoorbeeld kunnen zien wie er deze week bij moeder langsgaat. Daarbij hebben mantelzorgers aangegeven dat ze in de app de kosten willen vastleggen, zodat ze die met meerdere mensen kunnen delen.   Deze aanpassingen willen we in 2015 of 2016 klaar hebben. Omdat het onze eigen app is, dus niet in opdracht, kunnen we constant doorontwikkelen om voor zoveel mogelijk mensen een fijn product te maken.’

Wat is uw visie op e-health/m-health?

‘In de zorg liggen uitdagingen om de zorgkosten te beheren. Als we meer gebruikmaken van technologie kunnen we daar een slag maken, zowel voor de cliënten als voor de zorgmedewerkers. Maar de zorgmarkt is een  traditionele markt. Zorgverleners zijn begonnen in dit vak om mensen te helpen. Zorgverlening is een menselijk beroep. In deze sector is daarom meer weerstand tegen technologie dan in andere sectoren.  Technologie maakt zorg niet alleen goedkoper, maak voor cliënten ook aantrekkelijker. Zorg op afstand bijvoorbeeld. Maar om hier te komen moet eerst weerstand worden gebroken. Dat gebeurt langzamerhand al wel. Onze app wordt bijvoorbeeld heel enthousiast ontvangen door de voorlopers. Daarvan moet je het hebben, want langzaam nemen zij andere mensen mee. Dat heeft tijd nodig.  Je ziet dat steeds meer zorgmedewerkers gaan werken met tablets en iedereen heeft straks een smartphone. Ondertussen blijft de technologiemarkt ook in ontwikkeling. De komende tien tot twintig jaar zal er daarom veel veranderen. Het zorglandschap ziet er dan heel anders uit. De regie over de zorg ligt dan volledig bij de cliënten of diens families.  Mensen worden ouder, blijven langer gezond en langer thuis wonen en bepalen zelf hun levensstandaarden. Commerciële partijen krijgen een grote rol in de zorg. De babyboomgeneratie gaat meer geld aan zorg uitgeven door het kopen van commerciële (zorg) producten die hun leven comfortabeler maken.’

Dossier: Health app award 2015

De Health app award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest zinvolle app in de gezondheidszorg. In 2015 wordt de award uitgereikt tijdens het congres: Digitale Ontwikkelingen in de zorg op woensdag 24 juni in Utrecht.
Bekijk het dossier met alle berichten over de awards

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.