Kinderen leren van de robot wat diabetes inhoudt en hoe ze ermee om kunnen gaan. Naast kennis stimuleert het ook de noodzakelijke vaardigheden en motivatie van de kinderen.
Robotquiz
Een vijftal kinderen met diabetes heeft in het WKZ, onderdeel van het UMC Utrecht, een quiz gespeeld met de robot. Zij speelden de quiz drie keer, een keer op de poli en twee keer thuis over een periode van een paar weken. De kinderen en de robot stelden elkaar vragen over onder anderen films, aardrijkskunde, wiskunde en uiteraard ook over diabetes.
Persoonlijk
Effectiviteit van de robot hangt af van hoe leuk de kinderen de robot vinden. Des te beter de ervaring met de robot, des te langer het kind wil spelen, des te meer het leert. Nu vaststaat dat het spelen en leren met de robot werkt, zal het vervolgonderzoek zich dan ook vooral hierop richten.
Robotondersteuning
Naast kennis over diabetes zijn ook andere zaken, zoals vaardigheden en motivatie, van belang voor het omgaan met diabetes. Daarom kijkt TNO bijvoorbeeld ook naar robotondersteuning bij het invullen van een online diabetesdagboek. De robot stimuleert het kind het dagboek bij te houden en helpt hen beter te begrijpen hoe hun dagelijkse activiteiten gerelateerd zijn aan hun glucoseniveau.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: UMC Utrecht)
Tja tisme wat beste Menno . Alleen robots begrijpen BIG DATA .
prachtig dat een robot in staat blijkt kinderen met diabetes meer inzicht te geven in het wat, waarom en hoe van hun ziekte. Wat mij beangstigt is dat we blijkbaar al aangewezen zijn op robots om “onze” kinderen op te voeden, dat het intermenselijk contact zo makkelijk wordt losgelaten. Dat doet mij vrezen voor de toekomst