Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties7

‘Robots onvermijdelijk in de langdurige zorg’

Mark van Dorresteijn
Mensen hebben in de toekomst een steeds hogere indicatie nodig om professionele zorg te ontvangen. Zij zullen steeds meer aangewezen zijn op zelfzorg of mantelzorg. ‘We moeten wel aan de robot, dat is onvermijdelijk’, zegt Joep de Groot, bestuurslid van CZ-onderdeel CbusineZ, tijdens het symposium ‘Zorg op Afstand met Robots’ op 21 mei in Eindhoven.
‘Robots onvermijdelijk in de langdurige zorg’

De Groot stelt dat 85 procent van de ouderen in een reguliere woning woont. ‘De verzorgingshuizen zitten vol. Daar past niemand meer bij. We hebben daarbij te maken met een hogere levensverwachting en een ongezondere leefstijl waardoor de zorgkosten stijgen. Als we niets veranderen, wordt het probleem afschuwelijk groot. De robot gaat een grote rol spelen in de toekomst. Mensen krijgen daarmee hulp en de professional wordt ontlast.’ De Groot roept op om de ontwikkelsnelheid te verhogen en in te zetten op concrete toepassingen. ‘We moeten de robots daadwerkelijk kunnen inzetten. En voor de mensen die robots kil en koud vinden: een koude hand is nog altijd stukken beter dan helemaal geen hand.’

Servicerobots

De robots waar De Groot over praat zijn servicerobots. Zij ondersteunen zorgvragers om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven. Tijdens het symposium worden drie van deze robots gepresenteerd. Allereerst Rose. Zowel zorgverleners als cliënten kunnen de robot met een afstandsbediening besturen. Tijdens de demonstratie deelt de robot een roos uit, pakt hij een kopje uit de magnetron en tilt hij een dienblad op. Het gaat nog langzaam en soms wat onhandig, maar het werkt.

Amigo is de tweede robot. Heico Sandee, een van de ontwikkelaars, pleit voor open source hardware zodat niet elke ontwikkelaar het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. De Amigo is ook ontwikkeld met ‘geleende’ technieken en beweegt verrassend goed. Opvallend is de heldere stem. Helaas is de robot nog niet geprogrammeerd om zorgtaken uit te voeren.

De laatste robot heet Mobiserv. De robot is een aanvulling op de domoticawoningen van Stichting Smart Homes. Mobiserv rijdt rond in huis en vraagt ouderen bijvoorbeeld of zij al hebben gegeten. Ook spelletjes en lichamelijke activiteiten worden voorgesteld door de robot. Gedachte hierachter is dat de robot een activerend effect heeft. De robot is geïntegreerd met het huis en wanneer de bel gaat, kan hij op een scherm laten zien wie er voor de deur staat. Ook weet de robot of het gas uit is, de ramen dicht zijn en waar de sleutels van de bewoner zijn gebleven. Tot slot detecteert hij via ‘slimme kleding’ of toepassingen in het huis of de bewoners nog in goede gezondheid zijn. ‘Mobiserv moet niet gezien worden als helper bij het verrichten van huishoudelijke taken. De robot is meer een maatje dat een oogje in het zeil houdt’, licht Claire Huijnen van Smart Homes toe.

Demonstratie zorgrobots Rose, Amigo en Mobiserv

Kosten van robot Rose

De kosten voor robot Rose vallen mee, meent Kees van Hee, professor computing science aan de TU Eindhoven. ‘Als 0,5 procent van de 65-plussers een zorgrobot zou gebruiken, hebben we gemiddeld 2500 robots per jaar nodig. De aanschafkosten zijn 20.000 euro per robot. De robot gaat naar verwachting vijf jaar mee. Dan kom je op een bedrag van 11 euro per huishouden per etmaal. Inclusief 20 procent onderhoud, kost de robot 13 euro per dag. Daarbij komen nog de kosten van personeel dat op afstand de robot kan besturen. We denken dat één persoon vijftien robots kan beheren. Met een tarief van 50 euro per uur en 24-uurs beschikbaarheid, komt er 80 euro boven op de kostprijs. In totaal kan een oudere voor 93 euro per dag een robot inclusief ondersteuning in huis hebben. Ter vergelijking: een dag in het verpleeghuis kost tegen de 200 euro.’ En Van Hee verwacht dat de kostprijs van de robot in de toekomst kan halveren.

Proeftuin

Henk Zeegers van innovatiebedrijf Inroads vertelt aan het einde van het symposium over het proeftuinenproject voor robots in de zorg. Het huidige ontwikkeltraject van Rose eindigt in juni 2012 en kan worden voortgezet in een echte zorgomgeving. ‘De afgelopen drie jaar is Rose opgebouwd en de komende drie jaar moet de robot leren om echte ondersteunende taken uit te voeren voor hulpbehoevenden. Na deze drie jaar zou de robot in staat moeten zijn om bijvoorbeeld de boodschappen op te ruimen en de postoel te verschonen. We zijn er nog lang niet, maar als we terugkijken naar wat we de afgelopen drie jaar hebben bereikt, is er heel veel mogelijk’, concludeert Zeegers.

(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Mobiserv )

7 REACTIES

  1. Ik vindt dat het wel en niet kan
    ten eerste niet: de sociale communicatie van ouderen en overigen die zorg nodig hebben zal enorm gaan dalen. overigens is het ook slecht voor de werkgelegenheid.
    aan de andere kant wel : Robots zijn meer nodig i.v.m dat zij het werk doen wat mensen niet meer kunnen / willen doen…
    M.v.G Gijs van Otten
    Student Leerjaar 4 – VMBO-GT

  2. Lees alle reacties
  3. Eens met Mieke en Gericke. Wat halen ze zich toch allemaal in hun hoofd. Als deze”uitvinders”
    nu eens in de zorg komen werken en dan als handen aan het bed dan hoeven ze niet alles nog duurder te maken. Er kan behoorlijk bezuinigd worden op alle zorg als de marktwerking eens zou stoppen. Wat te denken van 5 min. fysio en worden betaald voor uurtarief. Zo zijn er heel veel voorbeelden van bezuinigingen die makkelijk in te voeren zijn. Alleen de macht zit bij de verzekeraars. De menselijk maat is al zoek nu wonen en welzij/zorg uit elkaar worden gehaald. Ga zelf eens in zo’n situatie zitten en bedenk dan eens of je dat jezelf en nu de ouderen wilt aandoen. Wanneer komen we eens in opstand tegen DEN HAAG en zijn idiote regelgeving. Kost veel en dan heb je nog niets.

  4. Helemaal eens met Miek. Om alle gebreken en tekortkomingen in de zorg te verdoezelen fantaseert er zo nu een dan een malloot over belachelijke toestanden. Tot heden is elke innovatie in de zorg uitsluitend bedoeld om kosten te besparen. De meest idiote bedenksels worden gebruikt om de zorg te verminderen en dus goedkoper te maken. Zo komt regelmatig de kreet uit Den Haag dat de zorg beter en voor minder geld moet kunnen. Er is nog nooit binnen de marktwerking een product aangeboden dat minder kost en toch beter is. Marktwerking draait altijd naar meer omzet, meer winst. Nooit naar minder kosten.
    Het belachelijke doet zich nu voor dat de rollater uit het verzekeringspakket gaat en nu komt een fantast met een apparaat van 20.000 euro. Zou dat dan wel in de verzekering zitten? Voor de hand ligt dat het enkel voor de rijken beschikbaar zal zijn, zoals een deel van de zorg nu al is voorbehouden aan de betere klasse.
    Er zijn trouwens al honden (echte levende wezens) die behulpzaam zijn bij het dagelijkse leven van gehandicapten enz… En of je nu afhankelijk bent van een slechte zorginstelling of van een robotleverancier, het zal geen verbetering zijn.
    Het is de zoveelste aanwijzing dat de zorg zelf het aanbod bepaalt, niet de zorgvrager. En daardoor vraagt die zorg steeds meer geld. Terwijl de zorg nog dezelfde is als 50 jaar geleden.

  5. In Nederland draaien al vele jaren tot grote tevredenheid robots voor ernstig lichamlijk gehandicapten. Het brengt hen onafhankelijkheid, en men hoeft niet vele malen per dag ‘ dank je wel’ te zeggen. Ze kunnen bijvoorbeeld eten wat ze willen, wanneer ze willen, en zoveel ze willen. En die hulp wordt met een constante kwaliteit geleverd. Laat mensen vooral hun eigen keuzes maken, heel lang heeft de zorg voor hen beaald wat goed voor ze is.

  6. Er zijn bij ons gewone menselijke zorgwerkers die graag en met liefde meer willen werken, dat lijkt me menselijker dan een robot. Dat de werkgever niet genoeg personeel kan krijgen ligt aan de werkgever en niet aan de mensen die de zorg uit moeten voeren want die willen wel maar met een flutcontract of een flexcontract krijg je niet meer personeel.

  7. Het sociale netwerk moet men niet uit het oog verliezen. Maar als aanvulling op een nog gelukkig samenwonend echtpaar zijn er zeker mogelijkheden. Sommigen hebben liever een robot over de vloer (zonder of weinig besturing op afstand) dan elke dag een vreemde om te attenderen op medicatie, eten en het nieuws. Bedenk ook dat innovatie niet te snel de kiem moet worden gesmoord, soms komt de ´echte´ innovatie met meerwaarde pas later. Waar we mee moeten oppassen is denken in one size fits all oplossingen, zoals wel meer zaken is het handiger om op maat diverse mogelijkheden aan te bieden en niet te wedden op één paard.

  8. ik zou zeggen ik sterf liever dan een robot in huis te hebben.
    Onzin!er moet een ommekeer komen in de zorg waar mensen op de werkvloer weer hun werk kunnen doen zoals zij het willen ”mensenlijk”zonder die hijgers achter hun aan (het management)die ver van de zorg afstaan en hun zakken dit weten te vullen.
    De zorg is niet niet duur maar wordt duur gemaakt door de dagobert duke.Zet hen maar eens een maand in de rolstoel dan piepen ze wel anders.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.