De resterende basisziekenhuizen zullen in hun huidige vorm verdwijnen, als het aan de RVZ ligt. Donderdag bracht de RVZ het rapport Medische specialistische zorg in 20/20 uit waar het allemaal in staat. De overheid moet het aantal SEH’s reguleren, vindt de RVZ. Voorzitter Rien Meijerink: “Wij constateren dat zorgverzekeraars en ziekenhuizen er samen niet uit zullen komen, dus moet de overheid druk op de ketel zetten.”
RVZ wil SEH uit stelsel halen
De SEH moet zo snel mogelijk uit het stelsel worden gehaald, vindt de RVZ. De overheid moet krimpregio’s te hulp komen en spoedzorg garanderen door middel van extra financiering. In grote steden zullen SEH’s verdwijnen, ook daar kan de overheid ingrijpen. Meerdere ziekenhuizen zouden een SEH kunnen delen. Voor een toekomstbestendige zorg is een organisatie van samenhangende netwerken aan te bevelen. Aan de basis staan uitgebreide anderhalvelijnsgezondheidscentra die 24 uur per dag reguliere zorg en spoedzorg leveren. Meijerink: “Er ontstaat spoedzorg van verschillende niveaus. Het aantal echte’ SEH’s voor ernstige traumata blijft beperkt tot de grote topklinische en universitaire ziekenhuizen.” Voor de resterende basisziekenhuizen is geen plaats meer. Meijerink: “Zij kunnen categoraal ziekenhuis worden, opgaan in een gezondheidscentrum, of samengaan met een groter ziekenhuis.”
Kwaliteitsinstituut moet streng zijn
De kwaliteitsverschillen tussen de ziekenhuizen zijn onaanvaardbaar, vindt Meijerink. “Het Kwaliteitsinstituut moet als de donder van start. En een beetje streng zijn a.u.b.” Eerst moet de hele sector strenge volumenormen opstellen. “Laat hoogleraren geneeskunde de normen bepalen. Daarmee krijgen ze meer gewicht en zijn ze strenger dan wanneer specialisten ze in gezamenlijkheid afspreken.”
Financieringsmodel geënt op gezondheidswinst
Het financieringsmodel van de zorg zal moeten gaan naar een prestatiebekostiging gericht op gezondheidswinst. Daarbij past geen DOT-systeem dat verrichtingen beloont, zegt Meijerink. Hij ziet DOT als tussenstation. “Het bevordert de status quo, terwijl we juist verandering willen. Het systeem hoeft niet in de prullenbak, het is goed bruikbaar om alles rond te rekenen.” (Zorgvisie – Carina van Aartsen)
Lees ook:
Aantal volledige SEH’s met ruim eenderde afgenomen
‘Halveren SEH’s wel degelijk nadelig’
Schippers vindt concentratie SEH’s geen bezwaar
Te beginnen in Amsterdam.
Meijerink stelt dat kwaliteitsverschillen onaanvaardbaar zijn en dat streng moet worden opgetreden. Misschien is het handig als iemand Meijerink herinnert aan zijn vorige werkgever het Erasmus MC dat onder zijn leiding bij vrijwel elke vergelijking in de onderste regionen eindigde (en nog steeds als we Elsvier mogen geloven).
Het 139e onderzoek in 5 jaar dat met deze conclusie komt. Kunnen we niet stoppen met het financieren van deze onderzoeken en daarmee een aantal SEH’s in de lucht te houden?
Uit het onderzoek van ORTEC blijkt dat halvering betekent dat circa twintig procent van de bevolking niet meer binnen 10 minuten op een SEH kan zijn, waar dat eerder wel zo was. Daarnaast groeit het aantal mensen dat niet binnen 30 minuten op een SEH kan zijn vanaf de plaats van melding met 80.000 (0,5 procent): https://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/11434/Halveren-SEHs-wel-degelijk-nadelig.htm