Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Schippers: Stel patiënt en zorgverlener centraal binnen e-health

Mark van Dorresteijn
De verbetering van e-health in de zorg slaagt alleen als de patiënt en professional centraal gesteld worden bij de ontwikkeling. Dat zegt minister Schippers in antwoorden op Kamervragen van CDA’er Margreet Smilde.
Schippers: Stel patiënt en zorgverlener centraal binnen e-health

Smilde stelde de vragen naar aanleiding van het KPMG-onderzoek waaruit naar voren komt dat e-health in Nederland nog te versnipperd is in vergelijking tot andere landen.

Hoger niveau

Om e-health naar een hoger niveau te tillen is het belangrijk dat overheid en veldpartijen gezamenlijk optrekken bij het realiseren van de ambities. ‘Alle partijen hebben hun eigen verantwoordelijkheid als het gaat om de ontwikkeling, gebruik, inkoop en de systeeminpassing van e-health in de gezondheidszorg. Daarbij vind ik het van belang dat er wordt gehandeld vanuit het perspectief van de gebruiker van de toepassing: de patiënt en de professional. Alleen dan heeft e-health een kans een wezenlijk onderdeel van de zorg te worden.’

Op grote schaal

In de antwoorden erkent Schippers dat er inderdaad onvoldoende op grote schaal wordt ingezet op het gebied van e-health. ‘Er zijn veel goede initiatieven aan te wijzen, maar die beperken zich vaak nog tot een kleine, regionale schaal. Om te komen tot zorgbrede implementatie van goed e-health toepassingen is er inderdaad behoefte aan gezamenlijke inspanning van verschillende partijen. Hiertoe ben ik dan ook in gesprek met een initiatief van zorgverzekeraars, zorgprofessionals en zorggebruikers die samen aan een e-health agenda werken. Ik zal de kamer voor het zomerreces van dit jaar informeren over dit initiatief en over de activiteiten van de overheid om hieraan bij te dragen.’

Hoog niveau in Nederland

De digitale infrastructuur in Nederland is al op een hoog niveau, laat de minister weten. ‘Ook in vergelijking met andere landen. Deze infrastructuur zegt iets over de ‘hardware’, maar zeker ook over de digitale vaardigheden en wensen van de Nederlanders. Ik constateer dat de Nederlandse burger behoefte heeft om ook in de zorg meer gebruik te maken van de mogelijkheden die ICT biedt. E-health kan patiënten helpen hun rol in het zorgproces te vergroten en verbeteren. Daarbij komt dat e-health een bijdrage kan leveren aan arbeidsbesparing en meer doelmatigheid in de zorg.’

(Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP)

3 REACTIES

  1. OPtimale ehealth is gebaseerd op optimake zorg. eenvoudig weg te typeren met:
    – een gestructureerd, geprogrammeerd proces van zorgverlening;
    – een onderling afgestemd en samenwerkend geheel van zorgverleners: wie doet wat, hoe communiceert met onderling, informeert met elkaar;
    – de communicatie, informatie en afstemming met de patiënt en zijn naasten.
    In deze zin zal eHealth ook een hefboom zijn voor optimalisering van zorg.
    Dank
    Rob Halkes

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.