Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Schippers wil agressieve patiënten zorg onthouden

Patiënten die zo agressief zijn dat het gevaarlijk wordt voor de hulpverlener, hoeven niet meer te worden geholpen. Elke zorgsector zou duidelijk moeten aangeven wat wel acceptabel is en wat niet. Dat staat in het actieplan 'Veilig werken in de zorg' dat het kabinet donderdag naar de Tweede Kamer stuurt.
Schippers wil agressieve patiënten zorg onthouden

Minister Edith Schippers van VWS pleit daarin om in extreme situaties te overwegen de zorg te staken. “Het is onacceptabel dat zorgverleners in direct gevaar verkeren. Er moet een scherpe lijn worden getrokken. Om die reden is het belangrijk om het staken van de zorgverlening serieus te overwegen, er in de organisatie over te spreken en hulpverleners te steunen die met agressie en geweld te maken hebben.”

Snelrecht

Het kabinet vindt het belangrijk dat de politie altijd te hulp schiet als medisch personeel te maken heeft met agressie en geweld. Schippers wil af van het idee dat dit nu eenmaal bij het werk hoort. Ook als de verdachte een patiënt is, moet de aangifte serieus worden genomen, meent zij. Een dergelijke zaak kan via het snelrecht worden afgehandeld. Als een voorval juridisch wordt afgehandeld, zou de werkgever aangifte moeten doen en dient de schade te worden verhaald.

Opleiding zorgpersoneel

Met Schippers werkten ook de ministers Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken), Ivo Opstelten (Veiligheid) en staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) mee aan het actieplan. De komende jaren is er 6,4 miljoen euro beschikbaar om het plan uit te voeren, onder meer om het personeel te trainen. Verder moet in de opleiding van zorgpersoneel meer aandacht komen voor omgaan met agressie. (ANP – Wouter van den Elsen / Twitter / Beeld © ANP Phil Nijhuis)

Lees meer:

Misleidende cijfers over geweld tegen hulpverleners

Personeel psychiatrie regelmatig slachtoffer van geweld

Game bestrijdt agressie tegen ambulancehulpverleners

Schippers wil betere aanpak agressie zorg

9 REACTIES

  1. wat ze altijd gedaan hebben, deze mensen ten koste van alles op alles voorrang te geven./
    Opvoeding dat zorg niet ten koste van alles maar gegeven mag worden en de zorgverleners spelen hierbij een rol!
    Maw—ze hebben een verkeerde indicatiestelling niet het ziekenhuuis maar het POLITIEBURO

  2. Lees alle reacties
  3. Als iemand agressief kan zijn, zal het letsel meestal niet levensbedreigend zijn. In dat geval kan iemand mijns inziens het ziekenhuis uit gezet worden. Bij een bedreigde ABCDE kun je natuurlijk als verpleegkundige de zorg niet wijgeren (zie vpk beroepscode)
    Groetjes,
    Wytse

  4. Natuurlijk moeten er maatregelen tegen agressie genomen worden en moet personeel geschoold worden. Dat gebeurt overigens ook. Maar denken dat je er uit bent door patiënten en cliënten zorg te weigeren getuigt van een dermate kortzichtigheid, dat ik me begin af te vragen hoe geschikt mevrouw Schippers voor haar ambt als minister is …… Deze mensen leven niet geïsoleerd in een kooi, maar lopen met hun agressie en frustratie vrij in de samenleving rond, met alle gevolgen van dien.
    We staan toch wel met ons beide benen op de grond, tóch!

  5. Agressie hoort niet.
    Minister Schippers gebruikt nu als dwangmiddel het weigeren van zorg om agressie te voorkomen. Die agressie is overigens maar een heel klein percentage.
    Kan de minister mij ook een dwangmiddel aanbieden voor iets wat vele vele malen vaker en intensiever voorkomt: namelijk de agressie die patienten en familieleden hebben als toegezegde en BETAALDE ZORG in zorg- en verpleegtehuizen slecht of niet geleverd wordt.
    Nog erger uit een verderfelijke AFHANKELIJKHEID durven patienten en familie daar vaak niet eens over te praten

  6. @ Jessica,
    Minister Schippers gaat primair over de cure. De ziekenhuizen, fysiotherapie, huisarts enzo. Daar is het heel begrijpelijk dat mensen direct kunnen grijpen naar het middel van het staken van zorg indien de cliënt agressief word. Waar jij het over hebt is de care, de langdurige zorg voor mensen met chronische problematiek. Daar is een kleine doelgroep van ernstig gehandicapten die ook agressie vertoont. Daar is agressie onderdeel van de manier van communiceren bij gebrek aan andere middelen. Een aanname dat dit te doorbreken zou zijn door aangifte bij de politie is per definitie onjuist. MAAR, accepteren dat iemand agressief gedraagt richting personeel is ook een flinke stap te ver. Het personeel zou goed geschoold moeten worden in moeilijk verstaanbaar gedrag. Zou zeer goed moeten weten hoe en wat op gebied van herkennen en erkennen van signalen. Zou moeten werken aan het uitbreiden van de middelen om te communiceren met de cliënten. Laat onverlet dat agressie niet een gewenste vorm van communicatie is en zoveel mogelijk bestreden moet worden.
    Met vriendelijke groet,
    Pim van der Most
    MostCare
    (gespecialiseerd in moeilijk verstaanbaar gedrag)

  7. Dit vind ik nou typisch een mening van iemand die buiten te beroepspraktijk staat.
    In veel gevallen van agressie hebben zorgverleners te maken met cliënten met dusdanig laag ontwikkelingsniveau, dat zij wettelijk vertegenwoordigd worden door een familielid of voogd. Bovendien is een uiting van agressie in de meeste gevallen een hulpvraag. Welliswaar op een zeer onhandige manier, vraagt een cliënt hiermee om veiligheid en duidelijkheid. Dit is vaak onderdeel van een proces van vertrouwen opbouwen dat ruw verstoord zou worden als er aangifte gedaan zou worden.
    Uiteraard is het een feit dat de meeste zorgverlers het welzijn van hun cliënt voor hun eigen welzijn laat gaan.Dit is ook een gegeven waar grote zorginstellingen graag gebruik van maken door middel van onzorgvuldig afgewogen bezuinigingsplannen, waarmee hun werknemers in onverantwoorde situaties terechtkomen.Leer deze werknemers ‘nee’zeggen tegen hun werkgever. ‘Nee, deze verantwoordelijkheid neem ik niet, want deze gaat ten koste van mijzelf’

  8. Dit vind ik nou typisch een mening van iemand die buiten te beroepspraktijk staat.
    In veel gevallen van agressie hebben zorgverleners te maken met cliënten met dusdanig laag ontwikkelingsniveau, dat zij wettelijk vertegenwoordigd worden door een familielid of voogd. Bovendien is een uiting van agressie in de meeste gevallen een hulpvraag. Welliswaar op een zeer onhandige manier, vraagt een cliënt hiermee om veiligheid en duidelijkheid. Dit is vaak onderdeel van een proces van vertrouwen opbouwen dat ruw verstoord zou worden als er aangifte gedaan zou worden.
    Uiteraard is het een feit dat de meeste zorgverlers het welzijn van hun cliënt voor hun eigen welzijn laat gaan.Dit is ook een gegeven waar grote zorginstellingen graag gebruik van maken door middel van onzorgvuldig afgewogen bezuinigingsplannen, waarmee hun werknemers in onverantwoorde situaties terechtkomen.Leer deze werknemers ‘nee’zeggen tegen hun werkgever. ‘Nee, deze verantwoordelijkheid neem ik niet, want deze gaat ten koste van mijzelf’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.