Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties7

Schippers wil in 2012 nieuwe financiering ziekenhuizen

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Schippers wil zo snel mogelijk af van de gebudgetteerde zorg. Volgend jaar gaan de vrije prijzen naar 70 procent. Eveneens gaat per 2012 de prestatiebekostiging in via nieuwe zorgproducten: DOT’s. Om de totale zorguitgaven te beheersen, komt er een nieuw instrument. Bij forse overschrijdingen van het zorgbudget worden de instellingen het jaar daarna collectief gekort.
Schippers wil in 2012 nieuwe financiering ziekenhuizen

Edith Schippers heeft de NZa gevraagd om haar beleidsplan uit te werken. Dat schrijft zij in haar brief van 14 maart aan de Tweede Kamer.

Kortingsinstrument

Het instrument om het ziekenhuisbudget binnen de perken te houden, is permanent. Schippers zegt dat ze het als ultieme remedie achter de hand wil hebben. Het werkt als volgt: Een overschrijding van het totale ziekenhuisbudget moet het jaar daarop worden terugbetaald aan het Zorgverzekeringsfonds. Ziekenhuizen en zbc ’s krijgen een korting opgelegd op basis van de grootte van hun marktaandeel.

Drie prijssegmenten

Schippers wil toe naar een drie-segmentensysteem. Een deel vrije prijzen, een gereguleerd deel met maximum tarieven en een deel vaste prijzen. Er komt een overgangsfase van twee jaar om de risico’s voor alle partijen te beperken. In 2014 moet het drie-segmentenmodel volledig gaan werken.

Zorgverzekeraars

Schippers wil zorgverzekeraars verantwoordelijk stellen voor het totale budget van de ziekenhuiszorg. Zorgverzekeraars moeten het budget gaan verdelen onder de ziekenhuizen, daarmee bepalend welk ziekenhuis kan groeien en welk niet. De macro nacalculatie, het vangnet waarmee zorgverzekeraars achteraf worden gecompenseerd voor ‘dure’ patiënten, wordt geleidelijk afgeschaft. De verzekeraars willen in ruil hiervoor meer zicht vooraf op de risico’s die zij lopen. Zo willen zij van ziekenhuizen inzage in hun lopende dbc’s, in plaats van dat zij de rekening pas na afloop krijgen.

Onderhandelingen

De brief van Schippers komt op een moment dat de onderhandelingen met de zorgverzekeraars dreigen vast te lopen. De zorgverzekeraars deinzen voorlopig terug voor de verantwoordelijkheid die zij moeten gaan dragen voor de zorgkosten. Ze zeggen dat ze meer tijd nodig hebben. Ook de ziekenhuizen hebben nog niet officieel ingestemd met de plannen van Schippers. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

7 REACTIES

  1. Als het budget overschreden wordt ligt dat niet aan de dokters. Die doen wat de patient van ze vraagt. Het ligt aan meer vraag van patienten. Die vraag kan alleen beteugeld worden door een beperking van hun verzekeringsrechten. Zolang de patient zelf bepaalt dat hij zorg nodig heeft en niet de verzekeraar laten de kosten zich niet in de hand houden. Bij overschrijding moeten dus de verzekeraars een boete krijgen en die boete verdisconteren in hun premies. Dan kunne de verzekeraars die een goed inkoopbeleid voeren goedkoper worden dan de verzekeraars die dat niet doen.

  2. Lees alle reacties
  3. Na Hoogervorst opnieuw een liberaal die zo nodig alles wil omgooien. Hoogervorst is verantwoordelijk voor een explosie van bureaucratie in de zorg en sterke stijging van de kosten wat de premiebetaler gemerkt heeft. Mw Schippers doet er een schepje bovenop door het veld het signaal te geven dat het niet de bedoeling is om met zn allen een goede prestatie te leveren. Klink was een visionair die vooral koos voor kwaliteit. Het worden 4 zware jaren voor de zorg.

  4. Oude wijn in oude (lekke) zakken.
    Marktwerking met een plafond en het zwaard van Damocles boven je hoofd als je je best doet…
    Wanneer stoppen we met de zorg alleen als kostenpost te zien?
    Dit voorspelt niet veel beters dan nu. Gemiste kans voor deze minister ‘uit het veld’.

  5. Er zitten een flink aantal perverse prikkels in dit plan die averechts zullen uitpakken. Prestatie bekostiging, maar als de kosten toch hoger worden dan begroot, en de Overheid begroot altijd veel te laag, dan naar rato van omzet korten? Dat is nog eens een prikkel om je best te doen. En hoe dit dan moet met de gewenste concentratie van behandelingen mag de Minister uitleggen: concentratie impliceert omzetvergroting bij sommige ziekenhuizen en vermindering bij anderen. Tenzij iedere zorgverzekeraar voor zichzelf selectief geconctreerd gaat contracteren. Afschaffing van de ex poste verevening komt daar nog eens bovenop. Recent “onderzoek” door PwC is nog niet in de lade opgeborgen of de afschaffing wordt er even doorgedrukt, Wat zegt PwC op nr 215: “het systeem van risicoverevening beoogt uitsluitend te compenseren voor de gezondheidsverschillen en niet voor doelmatigheidsverschillen. De experts constateren echter dat er geen duidelijke criteria zijn om vast te stellen wanneer een verzekeraar wel of niet doelmatig zorg inkoopt. Doelmatige zorginkoop richt zich niet alleen op de laagste kosten maar ook op een acceptabele en duurzame kwaliteit. Criteria en systematische gegevens om acceptabele en duurzame kwaliteit vast te stellen, zijn echter niet beschikbaar”.
    Of de ex ante verevening naar behoren werkt is niet duidelijk. Sinds 2006 is er nog geen verzekeringsjaar afgesloten. De verzekeraars weten nog immer niet waar zij aan toe zijn voor het jaar 2006. Men put nog steeds uit de ex poste verevening om de verliezen te compenseren.
    Het aantal mensen in dit land dat het risicovereveningsysteem begrijpt is zeer gering. De 2 externe externe experts, van iBMG, zijn niet gehoord door PwC omdat beiden eindverantwoordelijkheid wilden houden over hun woorden.
    Vrije prijzen voor 1 deel, 1 deel met maximumprijzen en 1 deel met vaste budgetten.
    Als ziekenhuizen iets wel kunnen is het creatief omgaan met data.
    En hoe het met de innovatie moet mag de Minister de Tweede Kamer uitleggen. Bij innovatie gaan de kosten altijd eerst voor de baat uit en dat is met dit voorgestane systeem onverenigbaar. Voorzienbaar is nu dat de concentratie van verzekeraars zal worden beantwoord door een versneld gaande concentratie van ziekenhuizen zoals in de USA al jaren gaande is; macht roept tegenmacht op. Oligopolie een ander oligopolie. Per saldo blijft de Overheid het totale budget vaststellen en verdelen en de kwaliteit zal verslechteren. Daar hoef je geen econoom voor te zijn.

  6. Volkomen eens met de Minister. Het wordt tijd dat er een nieuwe Visie komt op de Gezondheidszorg.Het duurt allemaal te lang. Jaren praten , maar zonder tot geen resultaten. Het kan allemaal efficienter en voor minder Euro s. Het probleem is de Wil ,die te lang op zich laat wachten.Veel miljarden Euro s gaan op aan de Burocratie . De Politiek weet het , maar laat het allemaal gebeuren. De Belastingbetaler krijgt de rekening!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.