Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties8

Senaat vraagt advies over Wet normering topinkomens

De Eerste Kamer heeft de behandeling van de Wet normering topinkomens uitgesteld in afwachting van een advies van de Raad van State over de wet. De senaat streeft er naar dat de wet die de bestuurderssalarissen onder andere in de zorg aan banden legt, ondanks het advies toch in 2013 van kracht zal worden.
Senaat vraagt advies over Wet normering topinkomens

De Wet normering topinkomens is vorig jaar door de Tweede Kamer behandeld. Na veel debat in het parlement is het sterk geamendeerde voorstel naar de Eerste Kamer gegaan. De Eerste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en Algemene Zaken (BZK/AZ) stemt vandaag waarschijnlijk unaniem in met een voorlichtingsverzoek aan de Raad van State. De mogelijkheid voor zo’n verzoek bestaat sinds 2010. De reden voor het voorlichtingsverzoek is volgens de Kamercommissie dat “de commissie heeft geconstateerd dat het voorstel gedurende de behandeling door de Tweede Kamer aanzienlijk is gewijzigd door aanname van een achttal amendementen en door vier nota’s van wijziging. Gelet op deze wijzigingen acht de commissie het gewenst dat de Afdeling advisering van de Raad van State zich over de aangenomen amendementen en over de nota’s van wijziging buigt.”

Terugwerkende kracht

Het wetsvoorstel dat de Tweede Kamer heeft aangenomen geldt ook voor bestaande contracten. Dat betekent dat de wet ook geldt voor de grote meerderheid van bestuurders die een riant contract heeft van voordat de salariscode van de branche van kracht werd. De Eerste Kamer wil van de Raad van State weten of het wel juridisch houdbaar is om bestaande arbeidsrechterlijke contracten open te breken via een wet. De Raad van staten komt voor 1 april met het advies. Daarna gaat de Eerste Kamer haar debat voeren over de wet. Er is afgesproken dat dit voor begin juli afgerond is omdat de regering de wet in 2013 in wil laten gaan.

Code

De Vereniging van bestuurders in de gezondheidszorg (NVZD) en de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorginstellingen (NVTZ) zijn blij met dit onderzoek. Voorzitter Ruud Lapré van de NVZD zegt dat zijn organisatie en de NVTZ gezamenlijk hebben gepleit voor het onderzoek. “Het originele wetsvoorstel was wat ons betreft goed omdat het van onze eigen code uitging. Maar nu zijn er zoveel wijzigingen bijgekomen dat een aantal zaken niet meer kloppen aan de wet.”

Standpunten

Een wijziging waar de NVZD en NVTZ tegen zijn is de wijziging waardoor zorgorganisaties in de categorie ‘semi-publiek’ vallen. In deze categorie zijn de salarisregels anders dan bijvoorbeeld de categorie waarin verzekeraars vallen. Lapré: “De zorg is een andere sector dan het onderwijs of de woningbouw. Vrijwel alle zorginstellingen zijn private ondernemingen, weliswaar met een maatschappelijke functie. Als je kijkt naar de complexiteit van een academisch ziekenhuis of een zorgorganisatie met duizenden bewoners, dan zien we de honorering van bestuurders anders dan hoe de Tweede Kamer dat ziet.” Volgens Lapré wil de NVZD en de NVTZ graag hun standpunten toelichten aan de Raad van State. “In de Tweede Kamer zijn wij niet gehoord, het zou mooi zijn als we in deze adviesronde wel ons standpunt mogen toelichten.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter Beeld ANP Photo)

Lees meer:

NVZD vraag uitsel van besluit over topinkomens

Wet Normering Topinkomens aangenomen

Topinkomens zorg onder balkenendenorm

Drempel topinkomens vanaf 171.000 euro

8 REACTIES

  1. Jacques Schraven, voorzitter Raad van bestuur Sanquin Bloedbank en oud-voorzitter VNO/NCW)
    Dat hij jaarlijks € 16.000 (excl. reis- en verblijfskosten)toucheerd is natuurlijk ook beschamend voor het geringe werk bij Sanquin Bloedbank.
    Van deze mensen mag je toch verwachten dat ze wat terug doen voor de maatschappij!

  2. Lees alle reacties
  3. Bovenstaande is ONZIN!! Wat is er zo complex aan een zorgorganistie met duizenden mensen?? Is de nederlandse samenleving minder complex dan een ziekenhuis ?? Geef eens een paar voorbeelden?? Mag ik eens met zo`n bestuurder meelopen??Als ik geen uitnoding krijg beschouw ik dat als bewijs van mijn gelijk. Overigens ben ik van mening dat financieel uitschot afgeschoten moet worden.

  4. En wat lezen wij vandaag in de krant:
    Het is hoog tijd voor een nationaal akkoord over een nullijn voor iedereen. Dit pleidooi houdt Bernard Wientjes, voorzitter van ondernemersorganisatie VNO-NCW.
    Laat de heer Berhard Wientjes eerst maar eens zien dat het afgelopen moet zijn met de exorbitante salarissen in de top. De tijd is voorbij mijnheer Wientjes om aan de doorsnee hardwerkende Nederlander zijn loontje te komen!! Overigens, ook uw voorganger de heer J.Schr. schijnt een eerste klas graaier te zijn. Snapt u mijnheer Wientjes………… ook daar moeten wij nu echt eens van af!

  5. Het is vreemd dat de macht van de publieke verontwaardiging het niet kan winnen van de wetgevende macht, en de (semi) publieke sector maar blijft proberen haar beloning veilig te stellen. Zij die veel willen verdienen, beginnen een eigen zaak (naar de Wall Bake, ABN-AMRO)

  6. De PvdA zoekt een uitweg om de Zwarte Piet niet te krijgen. De PvdA senatoren zijn het namelijk niet eens met de rest van de PvdA en dreigen het eigen Tweede Kamer amendement te blokkeren. Een advies vragen aan de Raad van State kan een hoop politieke schade voorkomen. Het standpunt van Donner is publiekelijk bekend, dus het advies voegt niets toe (en juist daarom wordt het advies gevraagd). Straks kan de schuld bij de Raad van State worden gelegd. Ik snap niet hoe de andere partijen in de senaat hier aan mee kunnen werken. Als de PvdA senatoren de eigen partij een hak willen zetten, en daarmee de geloofwaardigheid van de partij willen aantasten, dan ga je als politicus van een andere partij dat toch niet verhinderen?

  7. Ook in de sectoren onderwijs en bouw verdienen de bestuurders erg veel voor het geringe risico dat ze lopen. Wanneer een bestuurder in de zorg zijn/haar organisatie goed geregeld heeft, is het besturen geen uitzonderlijk complex en risicovol verhaal.

  8. Debatten als bovenstaand over de salarissen van bestuurders in gezondheidszorgorganisaties raken de zorgverleners op de werkvloer. Deze mensen verdienen veel minder vergeleken bij de steeds maar uitdijende bestuurslaag. Vanwege belabberde eigen vermogen van Nederlandse ziekenhuizen worden inefficiënte verpleegafdelingen gesloten en verpleegkundigen ontslagen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.