Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Sluit informatie palliatieve zorg beter aan op doelgroep’

Mark van Dorresteijn
Bestaande informatie over palliatieve zorg sluit niet goed genoeg aan bij de informatiebehoefte van het algemene publiek, patiënten en mantelzorgers. Dat blijkt uit een onderzoek naar publieksvoorlichting palliatieve zorg uitgevoerd door Den Hartog Zorgadvies en het Lindeboom Instituut in opdracht van Agora en de Nederlandse Patiënten Vereniging.
‘Sluit informatie palliatieve zorg beter aan op doelgroep’

Onderzoek naar het bestaande informatieaanbod wijst uit dat er veel materiaal beschikbaar is, maar dat dit lang niet altijd even goed zijn weg vindt naar de verschillende doelgroepen. Iedere doelgroep blijkt het liefst zelf het moment, de plaats en de inhoud van de informatieverstrekking te bepalen. Daarnaast hebben zij de voorkeur om de informatie over palliatieve zorg te ontvangen via artsen, zowel mondeling als schriftelijk.

Subgroepen

Palliatieve patiënten zijn te verdelen in vier subgroepen. Mensen die vooral gericht zijn op ‘sterven en afscheid’, willen graag weten wat er gebeurt als je sterft. Hoe gaat dat, en wat merk je dan? Een andere subgroep onder palliatieve patiënten blijkt ‘sociaal, volgend en vitaal’. Deze patiënten zijn juist gericht op informatie over leven, omgang met anderen en fit blijven ondanks hun ziekte. Voor de informatiebehoefte van de andere twee subgroepen is ‘regie’ het sleutelwoord. Sommige patiënten willen regie met betrekking tot de zorg; anderen willen het naderend levenseinde zoveel mogelijk regisseren. Ook in de doelgroepen algemeen publiek, mantelzorgers, en toekomstige mantelzorgers, ontdekten de onderzoekers subgroepen met een verschil in informatiebehoefte.

Brede informatiebehoefte

Van de vier doelgroepen krijgen patiënten de meeste informatie en de informatie is het meest op hen gericht. Toch krijgen patiënten maar summier informatie over ‘sterven en afscheid’. Er is weinig schriftelijke informatie over het stervensproces. Ook voor patiënten die gericht zijn op ‘vitaliteit’ is weinig informatie beschikbaar. In andere informatiebehoeften wordt wel of zelfs overvloedig voorzien. Zo is via internet veel informatie te vinden over zorgaanbod in de omgeving. Mantelzorgers hebben meer behoefte aan informatie over de ziekte van de patiënt. Daarvoor zijn mantelzorgers nu nog vaak aangewezen op de patiënt zelf. De informatiebehoefte over palliatieve zorg van het algemene publiek is zeer breed, waardoor het publiek in het huidige informatieaanbod niet goed wordt bediend. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

VUmc werkt mee aan Europese opleiding palliatieve zorg

Zorg op afstand voor palliatieve cliënten

Nederland goed in palliatieve thuiszorg voor kinderen

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.