Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Smartphone is krachtig instrument voor zelfmanagement’

Mark van Dorresteijn
Herman van Wissen, bioloog, doet met de app Pollennieuws mee aan de Health app award 2015. “De gebruiker krijgt grip op het verloop van de hooikoortsachtige klachten. Hierdoor wordt de gebruiker in staat gesteld om zelf de regie in handen te nemen,” aldus van Wissen.
‘Smartphone is krachtig instrument voor zelfmanagement’

Artikel door: Ruby Harteman – contentmanager Mobile Doctors

Pollennieuws biedt online informatie over pollen, pollenplanten en hooikoorts het hele jaar door.

Waarom doet u mee met de Health app award?

‘Sinds 2012 maakt Pollennieuws deel uit van de Stichting Flora van Nederland. We hebben in 2012 meegedaan aan de Health app award. We hadden hier zulke goede ervaringen mee dat we dit jaar weer mee hebben gedaan. We vinden het belangrijk dat de app meegroeit met de cliënten, je moet blijven aanpassen aan de wensen van de cliënt. Je moet blijven innoveren!’

Waarom denkt u dat u kan winnen?

‘Deze app kan winnen omdat het de gebruiker een instrument geeft om grip te krijgen op het verloop van de hooikoortsachtige klachten. Hierdoor wordt de gebruiker in staat gesteld om zelf de regie in handen te nemen. Artsen kunnen met behulp van de Pollennieuws app veel gemakkelijker en sneller een beeld krijgen van het verloop van de aandoening thuis bij de patiënt . De Pollennieuws app stimuleert de gebruiker, mede met het dagelijkse actuele pollenjournaal, video’s en de regionale terugkoppelingen om de Pollennieuws app te blijven gebruiken en kennis te blijven opdoen en het logboekje in te vullen. Dit betekent dat de gebruiker op een speelse wijze kennis en beleving kan verbinden. Dit geeft de gebruiker inzicht en zelfcontrole. Bovendien kan de gebruiker aan de arts of zorgverlener in luttele seconden het klachtenverloop van de hooikoorts laten zien. Ook rendementen van behandelingen of gedragsveranderingen kunnen hiermee zichtbaar gemaakt worden.’

Waarom is uw app zinvol?

‘Circa 25 procent van de Nederlanders heeft in meer of mindere mate last van hooikoortsachtige klachten. De app beschikt over een eigen hooikoorts logboek, inclusief jaaroverzicht en een interactieve Pollenkalender. In de nieuwste iPhone versie kan de gebruiker ook extra symptomen, medicatiegebruik of aantekeningen vastleggen. De gebruiker kan met behulp van de interactieve pollenkalender zelf mogelijke verbanden leggen tussen de eigen hooikoortsachtige klachten en het allergeen pollen. De gebruiker kan zijn eigen hooikoorts live toetsen aan de landelijke en regionale hooikoortsbeleving; dus ook aan die van zijn medebuurtgenoten. De gebruiker kan met behulp van het jaarbericht in enkele seconden het verloop van de klachten zichtbaar maken voor de geraadpleegde arts of zorgverlener.’

Wie wordt er beter van?

‘Hooikoorts (Allergische rinitis) wordt vaak gebagatelliseerd en wordt veelal gezien als een lastige aandoening zonder ernstige consequenties. Echter, de kwaliteit van leven van patiënten wordt sterk verminderd. Met name de optredende vermoeid- en lusteloosheid resulteert in een verhoogd ziekteverzuim, en verminderde werk- en schoolprestatie.

Tot voor kort waren er geen echt betrouwbare cijfers beschikbaar over de werkelijke medische kosten gemaakt als gevolg van Allergische rinitis. In 2013 is door het RIVM in opdracht van het Longfonds (project V/260544/12/MK) een onderzoek uitgevoerd dat geheel gewijd is aan deze problematiek (Suijkerbuijk et al (2013) RIVM Rapport 2012 260544001). Extrapolaties van buitenlands materiaal kunnen een schatting opleveren. De jaarlijkse kosten voor medische zorg van een patiënt met allergische rinitis zijn 10 jaar geleden berekend voor Duitsland en bedragen 1089 euro voor een kind en 1543 euro voor een volwassene. Daarbij bleek dat 90 procent van de patiënten niet- of onderbehandeld werden voor hun allergische klachten. De slecht behandelde patiënten hadden meer werkverzuim (€528 per patiënt per jaar) of presteerden minder (€845-1690 per patiënt per jaar). Door het bevorderen van een actief zelfmanagement van de gebruiker van de gegevens van Pollennieuws kan bereikt worden dat het kostenpercentage wellicht met 10 procent vermindert. Ook de levenskwaliteit, zoals leer- en concentratievermogen, vaak niet in geld uit te drukken, verbetert.’

Wat zijn uw toekomstplannen met de app?

‘We hebben inmiddels circa 35.000 mensen die op hun eigen wijze hun hooikoortslogboekje op de Pollennieuws app bijhouden. Wij zijn in staat gebleken om deze meldingen te verbinden met de weergegevens van het KNMI waarmee we nu dagelijks, het hele jaar door, een experimentele 5-daagse hooikoortsverwachting kunnen berekenen en publiceren. Dit is mogelijk gebleken door het “koppelen” van de honderdduizenden data via de Pollennieuws apps aan de weerdata. De innovatie die we beogen moet leiden tot accuratere en meer lokale voorspellingen van de gemiddelde hooikoortsbeleving in Nederland. Dit kan worden bereikt door een groter aantal weertypen en weerstations mee te nemen in de modellen. Met een betere en meer lokale 5-daagse hooikoortsvoorspelling kunnen circa 4.000.000 mensen in Nederland hun voordeel doen. Het streven is om na 2015 modellen te bezitten die zodanig accuraat zijn dat ze zonder menselijke tussenkomst gepubliceerd kunnen worden op de websites van Flora van Nederland/Pollennieuws en via onze media partners. Het geheel aan verzamelde data kan (mogelijk in de toekomst) gekoppeld worden met zorginstellingen, diverse organisaties, als huisartsen, het longfonds e.d.. De data blijken uiterst bruikbaar gezien de publicatie afgelopen jaar in het Nederlands tijdschrift voor Allergie en Astma (zie: Roukema et al september 2014).’

Wat is uw visie op e-health?

‘Onze bescheiden ervaringen met het crowdsourcen van data en om deze data te koppelen met externe databronnen biedt ons inziens vele mogelijkheden voor mensen thuis om meer grip te krijgen op hun gezondheid.

Met de huidige smartphone penetratie draagt het merendeel van de mensen eigenlijk een ontzettend krachtige zelfmanagement instrument bij zich. Door de technologie op meerdere vlakken toe te passen gecombineerd met de sensoren en metingen vanuit de apps kan er belangrijke informatie opgeslagen worden die ook perfect is voor medische onderzoek. De gigantische hoeveelheid van potentiële deelnemers zal tal van nieuwe mogelijkheden openen voor onderzoekers op een schaal die voorheen niet mogelijk was. Eigenlijk kan elke inwoner met deze instrumenten deelgenoot worden van het onderzoeksteam.’

Dossier: Health app award 2015

De Health app award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest zinvolle app in de gezondheidszorg. In 2015 wordt de award uitgereikt tijdens het congres: Digitale Ontwikkelingen in de zorg op 26 juni in Utrecht.
Bekijk het dossier met alle berichten over de awards

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.