Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Specialisten verdeeld over gespreksopnames

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Medisch specialisten zijn verdeeld over de voor- en nadelen van de telefonische opname van het gesprek tussen arts en patiënt in de spreekkamer.
1. Opnames maken.fotolia.jpg
Fotolia

Dat blijkt uit een enquête die de Federatie Medisch Specialisten in samenwerking met het KRO/NCRV radio 1 programma De Ochtend heeft gehouden. 

Medisch specialisten
De enquête is uitgestuurd naar 20.000 specialisten. In totaal 2661 van hen hebben gereageerd. Daaronder een behoorlijk aantal internisten en psychiaters. Frank de Grave noemt de respons ‘massaal’ en zegt dat dit aangeeft dat het een onderwerp is dat leeft onder specialisten.  

De helft van de respondenten geeft aan weleens te maken hebben gehad met een patiënt die een gesprek wilde opnemen. Zestig procent (805 specialisten) daarvan vindt het opnemen van zo’n gesprek een bezwaar. Toch weigert slechts twintig procent daadwerkelijk hun medewerking.

Misbruik
Drie kwart van de artsen is bang voor misbruik van de opnames en vreest dat patiënten deze via social media gaan verspreiden, al dan niet verknipt of gemanipuleerd. Er blijkt behoefte te bestaan aan duidelijke richtlijnen voor het opnemen van het gesprek. De Federatie Medisch Specialisten laat weten hieraan te werken en betrekt ook de huisartsen hierbij. De Grave zegt dat valt te overwegen om patiënten een verklaring te laten ondertekenen dat de opnames alleen voor privédoeleinden worden gebruikt en niet via social media worden verspreid. 

Patiëntenvoorlichting
Minister Schippers liet onlangs weten dat het opnemen van het gesprek in de spreekkamer is toegestaan en dat het de patiënt kan helpen om de informatie van de arts beter te onthouden. Opvallend is dat 67 procent van de specialisten meent dat het opnemen van het gesprek niet helpt om beter samen te beslissen. Ze wijzen op alternatieven, zoals iemand meenemen naar het gesprek of het meegeven van voorlichtingsmateriaal. Ook kan de arts de patiënt aan het eind de belangrijkste punten uit het consult kort laten herhalen om te checken of de boodschap is overgekomen. 

Goede voorbeelden
Uit de enquête blijkt dat veertig procent van de specialisten die de vraag krijgt positief staat tegenover het opnemen van een gesprek.Twintig procent van het totaal vindt dat het opnemen van een gesprek meerwaarde heeft voor de patiënt. Een tussenvorm is wellicht de mogelijkheid die het UMCUtrecht biedt waarmee patiënten via een portal in hun gegevens en dus ook de aantekeningen van de arts kunnen kijken. In Canada loopt een vergelijkbaar experiment, het project ‘Open notes’. De resultaten duiden op een grotere betrokkenheid van de patiënt bij de behandeling en een hogere therapietrouw. 

 

Dossier Juridische Zaken
De zorg is aan verandering onderhevig wat onduidelijkheid en conflicten met zich meebrengt. De oplossing komt dan vaak uit het juridische circuit. In het dossier juridische zaken leest u over juridische kwesties, rechtszaken en het scheidsgerecht.
Lees meer >>

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.