Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties33

Taskforce: ‘Schrap de huishoudelijke zorg’

Redacteur KinderopvangTotaal
Hogere eigen bijdragen voor alle zorg, schrappen van huishoudelijke verzorging uit de Wmo en overheveling van de functie verpleging naar de ziektekostenverzekering. Een ambtelijke “Taskforce” heeft zich gebogen over de beheersing van de zorguitgaven: Groei van de zorgkosten is nodig vanwege de vergrijzing, maar wel met anderhalf procentpunt minder groei naar 2,5 procent in plaats van de huidige groei van 4,25 procent.
Taskforce: ‘Schrap de huishoudelijke zorg’

“Zorg terug naar de kern” is het motto van het Taskforce-rapport. De overheid moet de huishoudelijke verzorging uit de Wmo schrappen en aansturen op verdere extramuralisering. De zorgvormen in de AWBZ moeten worden beperkt tot de “Zware intramurale zorg in de verpleging en de gehandicaptenzorg.” Verder moeten de eigen betalingen door patiënten worden verhoogd, waarbij de eigen bijdrage voor langdurige zorg vermogensafhankelijk wordt.

Houdbaar

‘Concrete voorstellen om de collectieve zorguitgaven op de middellange termijn beter te beheersen en op een houdbaar groeipad te krijgen.’ Dat was de opdracht van de “Taskforce Beheersing Zorguitgaven”, ingesteld door de ministeries van VWS en Financiën. Het huidige demissionaire kabinet doet niets meer met de uitkomsten, maar met de verkiezingen in september in aantocht, kunnen politieke partijen uit de voorstellen “inspiratie” halen.

Eigen bijdrage

De overheid moet volgens de taskforce de accijnzen verhogen om gezond gedrag te stimuleren. De taskforce wil dat mensen meer eigen verantwoordelijkheid nemen om gezond te blijven. Ook de huisarts zou onder het eigen risico moeten vallen. Mensen zouden dan beter nadenken over een huisartsenbezoek. Verder moeten eigen bijdragen voor de spoedeisende hulp en de huisartsenpost mensen stimuleren om overdag naar de huisarts te gaan.

Langdurige zorg

De taskforce vindt ook dat mensen hun langdurige zorg meer zelf moeten regelen binnen hun eigen omgeving en netwerk. Vergoeding voor huishoudelijke zorg en Wmo- hulpmiddelen moeten worden beperkt tot de laagste inkomens. Wie meer vermogen heeft, moet meer zelf bijdragen aan de langdurige zorg. (Zorgvisie – Carolien Stam / foto: ANP Lex van Lieshout)

Het rapport “Naar beter betaalbare zorg” van de Taskforce Beheersing Zorguitgaven

Lees meer

Zorgfinancials zien omzet dit jaar niet stijgen

CPB: ‘2,5 miljard extra ombuiging nodig in zorg’

Schippers: ‘Bespreek zorgkosten aan de keukentafel’

‘Schippers blijft Kamer slecht informeren over financiën’

33 REACTIES

  1. Ik mis het aspect van maatschappelijke verandering, accent ligt alleen op bezuiniging en hoe dat bij de consument gehaald kan worden. Wat doen de dokters zelf om patienten die overdag werken tegemoet te komen? Avondspreekuren bijvoorbeeld in plaats van eigen bijdrage verhogen voor de dokterspost?

  2. Lees alle reacties
  3. pak eerst de uitvoerders aan, de ambtenaren van de WMo die hulp hernoemen om geen pgb uit de WMo te indiceren maar zgn persoonlijke verzorging want dan kun je achteraansluite bij e rij om een aanvraag bij de AWBZ in te dienen. dit terwijl die ambtenaar hee goed weet dat die awbzzorg op het punt staat stop gezet te worden. dan ben je dus bij beide instanties wegbezuinigd.en over inkomensafhanklijk…het zijn altijd de grote jongens die de wegen naar de potjes kennen die niet geraakt worden terwijl als je bovenmodaal verdient je voor alle eigen bijdragen meer betaalt waardoor je consumptieve inkomen ruim onder modaal komt te liggen. hirzou eens rekening mee gehouden moeten worden!!! nu kunnen we het net redden nooit op akantie, nooit uit eten, geen kindere, geen privekilometers etc. maar zodra je ergens hulp bij vraagt kijkt instantie naar het bruto gezamelijke zgn vuile inkomen daar zit alles bijgeted maar er wordt niet afgetrokken wat je al extra betaalt voor zo’n beetje alle voorzieningen en belastingen. nem dan maar mider werkzei de wmo-ambtenaar…nee dat is de oplossing als je alles inkomensafhankelijk maakt! een slechte prikkel.

  4. Moeten we nou de 25 miljard uit de pot van de WMO halen , die ze nu weer tekort komen , waarom altijd de gehandicapte / ouderenzorg pakken , dit is de groep die je makkelijk kan pakken , de Huishoudelijke hulp is al voor Inkomensonafhankelijk met de Hulpmiddelen erbij , vanaf jan 2011 betaal ik 160,00 per 4 weken , nu per 1 juli een nieuwe WMO wet , je hebt geen 2 of 4 uur meer maar je krijgt een vragenlijst telefonische voorgelegd en is dan ja of nee wat je kunt en dat telt naar zoveel punten en dat is zoveel uur en min dit is altijd minder dan je had je gaat er op achteruit met je hulp inplaats van 4 uur nu 31/2 uur per week , maar de 160,00 blijft per 4 weken + veel medicijnen betalen + eigen bijdrage ziektekosten + dieet + veel extra stroomkosten dat vergeet iedereen .
    Laat eens een groep mensen uit de Wijkzorg uitleggen hoeveel mensen er Cronische ziek zijn en veel te weinig zorg / aandacht krijgen .
    Een nieuwe kreet uit de Buurt / Omgeving , je kent niemand , woon tussen gescheiden ouders die hebben geen behoefte aan zieke mensen lopen snel door .
    De nieuwe WMo staat de Begeleiding niet eens tussen de meeste gemeentes willen dit niet alleen maar lastig en teveel geld , zuinig op de verkeerde dingen .
    Waarom kunnen we niet die 3% over 3jaar uitstrijken , nu gaan er veel banen verloren , geen koopkracht voor veel mensen , huizen niet verkoopbaar mensen zit tot hun nek in de schulden , daar in Den Haag denk eens na , nog even dan gaan wij als derde wereld land ten onder met de bel voor een schepje rijst .
    Moeten wij nou eerst zover komen , De ouderen van voor de oorlog hebben weinig geld voor zorg opgebouwd , de grote Babyboomergroep heeft een dikke pot verzameld dat moet verdeeld worden over de ouderen – babyboomers- kids van babyboomers vind je het gek dat er geld tekort is .
    De 12 Balkenende jaren had moeten zorgen dat in die 12 jaar voldoende werd opgebouwd dan hadden we niet de ellende van nu , de aBN miljarden haal die terug er zijn banken genoeg laat de ABN de tekorte in de zorg betalen , de mensen die elke dag zorg nodig heeft aan bed in de wijk , dat kan je niet zomaar stoppen .
    Laat iedereen eens goed nadenken , ga kijken in de zorg dan kom je er achter dat die pot gevuld moet blijven om de mensen hun zorg te blijven bieden.

  5. ga eerst deze dieven bende aan pakken.
    dan hoef je de gehandicapte en de ouderen niet uit te kleden.
    ik denk dat de ex ambtenaren juist de grootste criminelen zijn in de belasting pot.
    Top-10 best verdiendende bestuurders in de ouderenzorg
    Hieronder de top-10. Een totaaloverzicht is te vinden in de Actiz50 (PDF).
    Naam Organisatie Inkomen
    Marcel van Woensel Laurens / Proteion thuiszorg 327.075 euro
    Rob Zomer Magenta Zorg 309.225 euro
    Wander Blaauw Zorgpartners Friesland 272.661 euro
    Eelco Damen Cordaan 255.931 euro
    Hans van Fulpen Osira Amstelring/Stichting Kalorama 247.995 euro
    Paul Rademacher Zorgsaam Zeeuws-Vlaanderen 246.132 euro
    Marco Meerdink Espria 242.830 euro
    Ton van Overbeek Careyn 240.241 euro
    Ruurd Jan Roorda St. Anna Zorggroep 237.233 euro
    Pieter de Kort Rivas Zorggroep 232.536 euro
    als je de top 50 leest zou er geen eigen bijdrage nodig zijn.
    dit is nog maar een topje van de ijsberg.
    abn amro waar blijft onze 32 miljard euro.
    dit ging toch ook uit onze belasting pot.
    bedank wouter bos en restant overheid.

  6. Iemand die hulp nodig heeft, moet gewoon de hulp krijgen. Er is alleen niets mis mee als er eerst gekeken wordt of er in de directe omgeving mensen zijn die kunnen helpen. In de praktijk zie ik mensen huishoudelijke hulp krijgen met kinderen boven de 16 jaar, die dus niets doen. Daar ligt nog een controlerende taak van de gemeente. Het zorgkantoor vindt het wel best als daar gewoon hulp gegeven wordt. Verpleging onder de ziektekostenverzekering is een prima plan. Ooit met een open wond uit het ziekehuis ontslagen en kreeg gewoon alpha hulpen aan mijn bed, die nog nooit zoiets gezien hadden. Kostte mij nog ruim 300 euro eigen bijdrage per maand. Volgende keer blijf ik dus lekker in het ziekenhuis tot de wond dicht is als het ooit nog eens gebeurt. Eigen risico of eigen bijdrage bij huisartsenposten is ingegeven door de huisartsen zelf las ik op de huisartsensite. Willen deze heren/dames huisartsen dan wel zorgen dat je binnen een bepaalde tijd bij ze kan komen voor een consult, want hier moet je vaak een week wachten. Het wordt een heel verhaal zo, maar de enigste manier om echt te bezuinigen is om de overhead in alle zorginstellingen voor 75% af te schaffen. Daar is het fout gegaan in de zorg. Als ik lees dat de directeur van de hier bekende zorginstelling zichzelf 30% verhoging geeft en de mensen minder zorg in huis krijgen, dan is er echt iets mis in de zorg. Gelukkig wonen wij in een dorp, maar ik moet er niet aan denken wat er met de mensen gebeuren in een grote stad. Die mensen worden dood gevonden na weken en dan staan dezelfde overhead van de zorginstellingen en de minister te verkondigen dat dit niet had mogen gebeuren ten gevolge van……..

  7. De taskforce vindt ook dat mensen hun langdurige zorg meer zelf moeten regelen binnen hun eigen omgeving en netwerk. Helaas is een andere “taskforce” weer van mening dat we langer (meer uren) en langer door moeten werken. Kortom een dergelijke conclusie is absoluut niet realistisch

  8. Voorspelbare vooral boekhoudkundige voorstellen.Met als dieptepunt een voorstel voor een extra accijns op “ongezonde zaken”(Wat is hierbij de norm en waar ligt de grens ?). De zorg anders organiseren en terugbrengen naar de essentie zal al heel veel kunnen besparen. Dat vraagt inzichten, onderzoek en een visie die in het advies niet is terug te vinden. Zorgvragers meer laten betalen in de huidige situatie betekent in veel opzichten gewoon dat zij meer gaan betalen voor het falen van een niet werkend systeem. De taskforce kan het beste haar huiswerk volledig overdoen.

  9. De Taskforce heeft zijn best gedaan om het dode en begraven lijk van de maakbare samenleving weer nieuw leven in te blazen.
    Huishoudelijke hulp is zelden een overbodige luxe. Het zou aan de indicatiestellers zijn om te concluderen dat dit zo is, niet aan beleidsmakers.
    Het is eenvoudig om op papier bezuinigingen te realiseren op zorg die bitterhard nodig is.
    Spijtig dat er vaak bij beleidsmakers nagenoeg geen kennis te vinden is van wat er op de werkvloer zich afspeelt. Anders hadden ze zeker andere keuzes gemaakt.

  10. Het is, net als met alle andere zaken, goed dat er wordt gepraat over de zorg.
    Maar wat mij geweldig stoort – en dat geldt ook voor allerlei andere zaken – dat mannen in luxe pakken en vrouwen behangen met de duurste sieraden in die Task Force zitten en precies weten wat er met de patiënten moet gebeuren die troosteloos en uitzichtloos in een verpleegtehuis zitten: slecht eten, 20 min op het toilet, geen arm om hun heen, geen opbeurend woord, NOOIT naar buiten, eenmaal per week douchen ALS ER TIJD VOOR IS (terwijl ze knoeien met eten en door extreme corpulentie – rolstoel – erg transpireren) en nog veel meer. Ze weten dat precies, maar mijn geweldige frustratie is dat als het zover is met de vrouw, moeder of familielid van een lid van de Task Force groep, die vrouw, moeder of familielid 24 uur per dag tenminste 2 verpleegsters om zich heen hebben. We zien dat met politicus Cohen en minister van der Hoeven (zij pakt met een salaris van een half miljoen NOG 50.000 euro PGB). En wat is de opdracht van de Task Force (zie deze zorgvisie): ***“ De taskforce vindt ook dat mensen hun langdurige zorg meer zelf moeten regelen binnen hun eigen omgeving en netwerk. Vergoeding voor huishoudelijke zorg en Wmo- hulpmiddelen moeten worden beperkt tot de laagste inkomens. Wie meer vermogen heeft, moet meer zelf bijdragen aan de langdurige zorg”***. Wat een verschrikkelijke mensen. Doet me denken aan de figuren die in mijn jongste jaren de dienst uitmaakten: IK BEN VAN 1939.

  11. Ik zou eerder de financiering van de huishoudelijke hulp eens laten onderzoeken. Wij leveren over heel Nederland huishoudelijke hulp voor een fractie van de kosten die gemeentes betalen aan dure thuiszorg organisaties. Er zou al veel bespaard worden als overheden zaken zouden doen met organisaties als Home Works.

  12. Ik mis hierin de administratieve rompslomp rondom de extramurale zorg en de oneigenlijke taken die worden toebedeeld aan AWBZ-organisaties zoals vastgoed etc. Praktijkvoorbeelden wijzen uit dat uitbesteding van vastgoed aan woningcooperaties enorme besparingen opleveren. Geen huisvestingsafdeling, vastgoedmanager etc.

  13. Is er onderzoek gedaan naar de preventieve werking op de gezondheid van huishoudelijke zorg? Ik kan me voorstellen dat als het thuis vervuilt, en dat gebeurt al heel snel, voedselvergiftigingen, nare infecties en noem maar op een groter beroep gaan doen op de gezondheidszorg. Wellicht moet er juist meer huishoudelijke hulp komen en gaat dat heel wat besparen. T is maar een idee!

  14. Heel veel reacties gehoord en gelezen en de vraag die opkomt is of het anderen ook opvalt dat de bezuinigingsideeën rond bv. huishoudelijke hulp gaat over de goedkoopste vorm van zorg. Zouden de ambtenaren dan echt denken dat wanneer die hulp er niet is het geen effect heeft op de aanspraak op zwaardere vormen van zorg? Dat mensen het niet langer volhouden door de hulp die hen ondersteunt en voorkomt dat ze het niet meer volhouden en de besparing dan wel een reële optie is? De ervaringen vanuit mensen met die hulp doen mij geloven dat het het echt iets betekent voor hen en dat ze voorkomt/ uitstelt dat er zwaardere zorginzit (duurdere) nodig is. Wanneer komt men nu eens tot het inzicht dat de manier van organiseren de kosten belachelijk opdrijft. Dat de handelingskosten een veel te groot aandeel hebben gekregen in de totale kosten. Denk aan de beleidsmakers, bedenkers van…., indicatieorganen, toewijziginssystemen, toezicht, advisering, controle, marktwerking, controle en nog meer controle etc…
    De medewerkers in de zorg verdienen bijna altijd meer dan ze krijgen en zijn veelal niet de oorzaak van de kostenstijging. Dus wellicht is een andere manier van organiseren, in het totale traject van opborrelde zorgbehoefte tot en met nazorg de oplossing.
    Daar waar er nog steeds vanuit “meer van hetzelfde” bedacht wordt wat er nodig is om gewenste resultaten te bereiken die vervolgens niet bereikt wotden…
    Het zou toch een verandeming zijn als je gewoon geholpen wordt bij je zorgvraag en je daarmee een blije inwoner bent en het ook nog eens veel minder kost dan nu. Er zijn gelukkig steeds meer voorbeelden dat het kan, nu alleen nog de ogen openen, beste iedereen die er zijn ogen voor sluit…
    groet Bas

  15. Jammer dat veel mensen hier boven mij reageren zonder het rapport ook maar enigszins door gebladerd te hebben. @ Kees in het rapport staat dat meeste zorg (ook zwaardere) extramuraal plaatsvindt en niet intramuraal. @ Esther graag bij cijfers ook een bronvermelding. Verder staan er wel enkele nuttige zaken in maar mis ik ook een hoop. Zo zou het goed zijn om populaire maatregelen (minder hoge salarissen, bureaucratie etc) te kwantificeren. Dan kunnen we allemaal zien dat dit helpt maar dat er nog veel meer oplossingen aangedragen moet worden.

  16. Wat een taskforce onzin! Eigen bijdragen omhoog, huisarts onder eigen risico, accijnzen verhogen. Het financiële probleem van de zorg wordt afgewenteld op de burger. Kosten dienen beheerst te worden daar waar de kosten gemaakt worden, bij de zorgaanbieders. Medisch specialisten willen alsmaar nieuwe technologieën, management van zorginstellingen letten veel te weinig op te terugverdientijd. Daarnaast worden veel dure voorziening zeer inefficiënt gebruikt. En dan de salarissen en extra voordelen van deze managers. Dit gaat allemaal ten koste van het zorgbudget.
    Eigen bijdragen SEH-bezoek en huisartsenpost om mensen te stimuleren om overdag naar huisarts te gaan. Als zich een plots een zorgprobleem voordoet, zullen we maar wachten tot de volgende dag. In de hoop dat we dan terechtkunnen bij de huisarts. Want huisartsen zijn tegenwoordig overdag niet het voorbeeld van een goed bereikbare dienstverlener.

  17. de beste verzorging is zo dicht mogelijk bij huis in mijn situatie is dat mijn vrouw,met bouwvergunning hebben wij zelf woningaanpassing gedaan,nog een aanvraag ingediend bj de gemeente maar omdat wij al bouwtekening en aannemer hadden geregeld,hadden wij geen recht meer op een bijdrage,ze zei er nog wel bij als de gemeente het geregeld had,ons niets gekost had inmiddels 6 jaar geleden,maar ik denk er nog steeds aan,er zijn hier mensen die wel een aangepast woongedeelte hebben gekregen,die het makkelijk zelf hadden kunnen betalen,wij heben er een lening voor moeten afsluiten,het scheelt vooral,als je een goed kennis bij de gemeente heb,vriendjes politiek,(ik wou dit even kwijt)maar de zorg die ik krijg kan geen zorginstelling geven,maar zo het er nu naar uitziet is het 1 januari 2014 over,of ik moet naar een dagopvang met een indicatie,wat veel duurder is,zouden ze hier over nadenken wat denken jullie hierover,het kan zo eevoudig en kost veel minder,bezuinigen zorgt tot nu toe alleen maar veel ellende en slapeloze nachten,voor die het echt nodig hebben en graag thuis willen blijven en verzorgen.

  18. de beste verzorging is zo dicht mogelijk bij huis in mijn situatie is dat mijn vrouw,met bouwvergunning hebben wij zelf woningaanpassing gedaan,nog een aanvraag ingediend bj de gemeente maar omdat wij al bouwtekening en aannemer hadden geregeld,hadden wij geen recht meer op een bijdrage,ze zei er nog wel bij als de gemeente het geregeld had,ons niets gekost had inmiddels 6 jaar geleden,maar ik denk er nog steeds aan,er zijn hier mensen die wel een aangepast woongedeelte hebben gekregen,die het makkelijk zelf hadden kunnen betalen,wij heben er een lening voor moeten afsluiten,het scheelt vooral,als je een goed kennis bij de gemeente heb,vriendjes politiek,(ik wou dit even kwijt)maar de zorg die ik krijg kan geen zorginstelling geven,maar zo het er nu naar uitziet is het 1 januari 2014 over,of ik moet naar een dagopvang met een indicatie,wat veel duurder is,zouden ze hier over nadenken wat denken jullie hierover,het kan zo eevoudig en kost veel minder,bezuinigen zorgt tot nu toe alleen maar veel ellende en slapeloze nachten,voor die het echt nodig hebben en graag thuis willen blijven en verzorgen.

  19. Het rapport stelt dat het aandeel eigen betalingen in de extramurale zorg laag zijn en dat deze nog kunnen stijgen. Dat kan dus niet, mensen die van extramurale zorg gebruikmaken hebben woonlasten en kunnen dus niet zomaar meer betalen. Bij intramurale zorg zitten de woonlasten al in de eigen bijdrage.
    Verder is het rapport allesbehalve onafhankelijk. Er is alleen ruimte gegeven aan een doorgeslagen liberale kijk die uitgaat van eigen schuld.
    Vriendelijke groeten,
    Simon de Waal
    ps: keer het tij en stem 12 september SP.

  20. Ik begrijp dat de zorgkosten moeten worden beheerst, maar door alles vermogens afhankelijk te maken vraag je een groep uit de bevolking wel om het hele leven premies en belastingen te betalen, maar als ze oud zijn en verzorging nodig hebben krijgen ze daar dan niets voor terug

  21. NOG MEER GELD VOOR DE ZORGTOP!!!
    Vakbond: zelfverrijking ouderenzorg was nog nooit zo erg!!!Met salarissen ver boven de balkenendenorm kenden zij zichzelf ook afgelopen jaar weer een salarisverhoging toe van 5,6 procent. ( AD 20-06)
    Kan het geld wat TaskForce probeert te bezuinigen ook weer naar de zorgtop toe.

  22. ik zou w.b. de kosten, die nu via facturen van het cak binnenkomen graag prive hulp in huis zoeken.Er is echter wel een voordeel als je van een zorgorganisatie deze hulp krijgt:
    in vakantietijd en bij ziekte wordt de hulp vervangen.Althans;
    als je een beetje geluk hebt, want veel vervangende krachten heeft de organisatie meestal niet.Een ander voordeel m.n. voor die mensen die meer dan een helpend handje in de huishouding nodig hebben:
    de signaalfunktie ontbreekt.
    kijk ik naar initiatieven van sommige gemeenten, die b.v.systematisch ouderen benaderen om ev. problemen te signaleren, te stimuleren dat de ogenschijnlijk weinig mobiele ouderen weer ïn beweging komen, vereist dit toch veel “menskracht”.Laat dus de “O”van ondersteuning wel bestaan.Nu de opdracht voor de gemeenten, maar kan mogelijk ook door de dienstverlenende organisaties- toch wel met subsidie!!-geboden worden

  23. Het zou goed zijn de effectiviteit en efficientie te toetsen op de zgn. rampen en ongevallen. Ik erger mij al jaren aan de opkomende “kijk mij een belangrijk zijn” ontwikkeling van dienstverlening bij rampen en ongelukken. Wel eens geteld hoeveel hulpverleners aanwezig zijn bij een ramp of ongeluk, maar ook wat ze effectief doen?
    Het toppunt van doorschieten: Een aanrijding met gewonde, 2 km van het ziekenhuis vandaan en dan de trauma heli inzetten”! Dat bedoel ik. De staf en ondersteunende diensten zijn tegenwoordig onevenredig vertegenwoordigd in de zorginstellingen.
    Om een afspraak te krijgen bij de huisart moet ik tegenwoordig al een week wachten.
    Een huisartsenpost bezoeken, daar moet je een dagdeel voor uittrekken.
    Kijk daar eens naar, maar blijf van de basiszorg en voorzienigen af. Deze zijn al genoeg uitgeholt en bemoeilijkt in de toegang en bereikbaarheid.
    Hou toch op met die zgn. nieuwe kernberippen en vernieuwingen, maar blijf bij je core buisiness vraagstukken.
    Daar waar het werkelijk om gaat.

  24. Met mopperen kom je niet ver. Het ambtenarenapparaat probeert met oplossingen te komen. Overal “Nee want…” of “Ja maar…” tegen zeggen helpt ook niet.
    Ik lees: “Vergoeding voor huishoudelijke zorg en Wmo- hulpmiddelen moeten worden beperkt tot de laagste inkomens.”
    Vind ik niet gek: waarom mensen helpen met dit soort activiteiten terwijl ze het zelf prima kunnen betalen? Dan kunnen ze ook meer eisen stellen aan de kwaliteit en zelf de prijs bepalen.
    Verschuiven van kosten naar een andere post zoals met verpleging helpt denk ik niet veel.
    Wat wel veel helpt is afschaffing van de bureaucratische doorgeschoten regeltjes van CVZ en hun zorgkantoren. Misschien komt de Taskforce daar ook nog mee. Er zal een zucht van verlichting door Nederland gaan.

  25. Ter info aan de ‘Taskforce’. De huishoudelijk zorg is al vanaf 1 januari 2011 uit de WMO!! Voor degene die nog een lopende indicatie hadden kregen het nog totdat ze een herindicatie moeten aanvragen. Dit geld steken de gemeentes in hun ‘eigen zak’. De verpleging omzetten en het een ander naampje geven is het bekende ‘over de schutting gooien’. Leg het probleem maar op een ander bordje. Probleem is de uitvoering!! Hier gaat het fout.

  26. Wat krijg ik van deze uitkomst een vieze smaak in mijn mond. Dit is verre van het solidariteitsprincipe, maar in het straatje van eigen schuld dikke bult als je je eigen boontjes niet kunt doppen. Ben benieuwd hoe dat uit zou gaan werken in de toekomst: ik zie het nieuws in 2013 en verder al voor me: inwoners van NL die niet hun eigen verantwoording kunnen nemen door welke oorzaak dan ook, verkommeren in hun eigen woonomgeving. Cijfers wijzen uit dat overleden inwoners verwaarloosd en uitgehongerd gevonden worden na weken of maanden. Dit percentage stijgt aanzienlijk. Daarnaast zien we een stijgend percentage faillissementen bij ziekenhuizen, huisartsen, ggz instellingen, verpleeghuizen, gehandicaptenzorg. Dit door enorme vraaguit-val.Pensioenfondsen zien overigens weer groeiende reserves.

  27. Wat ontzettend jammer dat de Taskforce denkt dat zorg alleen maar intramuraal mogelijk is. Het is nog altijd zo dat het percentage extramurale zorgindicaties groter is dan het percentage intramuraal. (Ja, als je dat voortaan uitsluit, dan heb je gelijk een grote besparing. Bedacht achter een bureau?)
    De overheid roept al jaren dat zorg dichtbij in de buurt moet, daar waar de client het wenst, liefst in de eigen vertrouwde woonomgeving.
    Neem het voorbeeld van mensen met dementie. We worden allemaal ouder en steeds meer mensen krijgen deze ziekte. Ze zijn gemiddeld 8 jaar ziek tot overlijden. Opname is pas vaak in de laatste periode, anderhalf jaar voor overlijden, noodzakelijk. Door goede casemanagement en zorg thuis en zorg op afstand, stellen we die opname zolang mogelijk uit. Wat doen we straks met al deze mensen én hun mantelzorgers als AWBZ-zorg extramuraal niet meer mogelijk is…? Beste Taskforce kom alsjeblieft eens kijken wat de extramurale AWBZ-zorg inhoudt en hoe wij bijdragen aan een inclusieve samenleving voor iedereen, ongeacht fysieke en mentale beperkingen!

  28. Alweer iemand die denkt dat zorg voor zwaar verstandelijk gehandicapten alleen maar intramuraal in zorg instellingen plaats vindt. Onzin, die zorg vindt ook thuis (extramuraal) plaats door ouders die hun kind zelf willen en nog kunnen verzorgen en overdag naar een dagverblijf laten gaan. Ongelooflijk dat nog steeds deze fouten door zg. deskundigen gemaakt worden. Ga zelf eens kijken bij gezinnen waar dat gebeurt, zou ik willen adviseren.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.