Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Thuiszorg Emile werkt aan klein imperium

Emile de Roy van Zuydewijn, een jonge thuiszorgondernemer, krijgt steeds meer aandacht voor zijn bewust kleinschalige zorgverlening. Voor de eigen onderneming van de vierentwintigjarige Emile dus. “Volgens mij heeft het wel te maken met het slechte nieuws over grote organisaties zoals Meavita”, meldt De Roy van Zuydewijn. “Wij zijn juist bijzonder omdat we niet zo bijzonder willen zijn.” Een vraag en antwoord met de bedenker van Thuiszorg Emile.
Thuiszorg Emile werkt aan klein imperium

Heb je zelf ooit bij een grote thuiszorgorganisatie gewerkt?

De Roy van Zuydewijn: “Ja, bij twee verschillende organisaties. Ik begon als stagiair bij Thuiszorg Amsterdam. Ik mocht zelfs eens meegaan met Gerard Tanke en zijn aanhang. Dan gingen we langs bij grote bedrijven om geld op te halen, maar dat heeft wat mij betreft niets meer met zorg te maken. Toch wil ik niet beweren dat grote organisaties alleen maar nadelen hebben. Een contact op afstand via de televisie bijvoorbeeld, met een glasvezelnetwerk, dat kunnen wij niet betalen en dat systeem heeft zeker voordelen. Wij zoeken dus naar een middenweg, maar het contact met de klanten blijft onze prioriteit.”

Ga jij later ook grote bonussen vangen?

“Nee hoor, dat zou niet eens kunnen. Ik heb ook wel het idee dat die bonuscultuur hoort bij mensen van een andere stempel, van een andere generatie. Ik zie onder leeftijdsgenoten toch meer idealisme. Die hoge bonussen vind ik belachelijk.”

En je werkt nog steeds als zorgverlener?

“Meer dan 25 uur per week, ja. Ik ben weekverpleegkundige en dat blijf ik ook. Zo houd ik ook contact met de klanten. Als ik zelf niet bij de mensen thuis kom, dan bel ik ze om te vragen of alles naar wens is.”

Maar wie doet de planning dan bij jullie?

“In de eerste plaats werken wij via de website. Thuiszorg Emile heeft enkel studenten in dienst en die zijn gewend aan het internet. Via de site kunnen zij hun agenda inkijken en rapportages maken, maar het directe contact wordt gemaakt door een zogeheten TEamer, waar de T en de E voor Thuiszorg Emile staan. Wij werken niet met ingewikkelde plansystemen, dat is wat afstandelijk. Nee, dat regelt onze TEamer Nelleke.”

Je staat de laatste tijd meer in de belangstelling. Kan je wel groeien op deze manier?

“Wij zijn daar heel druk mee bezig, met de grenzen aan de groei, want uiteindelijk willen wij een oplossing bieden voor het praktische gedeelte van de verzorging hier in Amsterdam. Wij hebben nu veertig klanten, negentien medewerkers en een TEamer die de onderlinge contacten regelt. Als we drie keer zo groot zouden worden, hebben we drie TEamers nodig.”

Staan de klanten en medewerkers in de rij?

“Het kan snel gaan. Ik doe dit nu al vier jaar en vroeger kregen we ongeveer één klant erbij per drie maanden; nu zijn dat er vier per week. Helaas moet je dan ook nee verkopen. Maar de medewerkers komen nog steeds vooral voort uit ons eigen netwerk en het zijn studenten dus we vergaderen niet echt zoals gebruikelijk. We borrelen om de zoveel tijd in ons winkeltje in de Jordaan. Dat is gezellig, maar ook heel belangrijk. Je maakt veel mee in de thuiszorg. Het is indrukwekkend werk. Ik hoop dat het image beter wordt in de toekomst, wat overigens niet alleen aan de organisaties ligt. Ook onze medewerkers nemen hun verantwoordelijkheid. Iemand kan bijvoorbeeld ziek zijn, maar dan moet je later in de week bij je klant langs. Wij sturen altijd dezelfde verzorgende naar dezelfde klant. Dat onderscheidt ons van andere organisaties.”

Hoe ben je ooit begonnen?

“Ik werkte bij Thuiszorg Amsterdam al samen met Sjoerd Groen, die later als één van de oprichters met Buurtzorg is begonnen. Hij maakte mij echt enthousiast om te gaan ondernemen. Toen ben ik voor mezelf begonnen, in het tweede jaar van mijn opleiding tot verpleegkundige.”

Nog één vraag dan: je achternaam?

“Edwin is mijn vader”, aldus De Roy van Zuydewijn.

Je meent het?

“Nee hoor, grapje. Wij zijn geen familie.” (Zorgvisie – Nico van Wijk)

Lees ook:

Tanke verlaat Amsterdam Thuiszorg
NZa beslist over miljoenensteun Meavita
Tanke van Amsterdam Thuiszorg vangt 6,5 ton vertrekpremie

1 REACTIE

  1. Goed initiatief. Vooral dezelfde hulp bij dezelfde cliënt is belangrijk! Denk aan mensen die
    al licht dementeren. Steeds andere gezichten werkt verwarrend en wekt angst en /of wantrouwen, wat niet bevorderljk is voor het welzijn van de cliënt. Deze onderneming vedieent een pluim.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.