Sommige thuiszorgorganisaties nemen drastische maatregelen als medewerkers hun vertrek naar Buurtzorg Nederland aankondigen. Medewerkers mogen per direct niet meer naar hun cliënten, moeten op het matje komen of krijgen brieven waarin wordt gedreigd met juridische stappen als cliënten meegaan. “Normaal krijg je een afscheidsfeestje als je ergens twintig jaar hebt gewerkt, maar deze mensen worden als misdadigers behandeld. Het getuigt van weinig respect”, zegt Jos de Blok. “Terwijl er ook organisaties zijn waarmee we juist prima samenwerken.”
Het Friese Land
Henriët Slootjes, wijkziekenverzorgende op Terschelling, werd op non-actief gesteld toen ze wilde vertrekken bij Thuiszorg Het Friese Land. Ze werd gemaand hiervoor vakantiedagen op te nemen, anders zou er een rechtszaak komen. Haar laatste maandsalaris kreeg ze niet. Bij oud-collega Juliane van der Plaats in Akkrum verliep het afscheid “redelijk positief”, maar Het Friese Land heeft volgens haar cliënten “meermaals bijna intimiderend benaderd om geen contact op te nemen met Buurtzorg”.
Onrechtmatig gebruik
Bestuurder Klaas Kuilman van Het Friese Land meldt dat zijn organisatie “niet naïef” is en overstappers naar Buurtzorg vaak van hun vaste cliënten afhaalt. “Wij hebben medewerkers geschreven dat zij geen onrechtmatig gebruik mogen maken van vertrouwelijke informatie die zij bij ons verkregen hebben. De cliënten hebben we geschreven dat andere thuiszorgorganisaties niet alle vormen van thuiszorg leveren.” Non-actiefstelling is volgens hem een uitzondering: “Dat heeft vermoedelijk een hrm-achtergrond. En áls een salaris niet is uitbetaald, is dat een vergissing.”
‘Geen gevecht met buurtzorg’
Voormalige medewerkers van Carint, Vitras en Thuiszorg Rotterdam vertellen Zorgvisie over respectievelijk een intimiderend gesprek met de raad van bestuur, een brief waarin wordt gedreigd met juridische stappen, en pesterij en gezwaai met een concurrentiebeding. “Dat is een incident van anderhalf jaar geleden”, reageert Carint-woordvoerder Ruth Semmekrot. “We willen niet in gevecht met collega Buurtzorg.” Vitras-woordvoerder Adriane van Duivendijk zegt dat zes ex-medewerkers een brief hebben gekregen omdat “wij signalen kregen dat cliënten actief benaderd werden over te stappen. Medewerkers hebben netjes om te gaan met gegevens die ze bij ons hebben verkregen.”
Vertrouwde zorgverlener
Bestuurder Eric Hisgen van Thuiszorg Rotterdam reageert dat er “geen enkel beleid is om het mensen lastig te maken, geen sancties, brieven of concurrentiebeding. Wat wel kan is dat dit onderling in zo’n team is gebeurd.” Hij begrijpt cliënten die meegaan met hun vertrouwde zorgverlener. “Je moet er als organisatie dan voor zorgen dat klanten en medewerkers bij jou willen blijven.” Buurtzorg Nederland hoopte lange tijd dat de vervelende reacties zouden overwaaien, zegt De Blok. Voorzitter Marian Kaljouw van beroepsorganisatie VenVN heeft de “bangmakerij” aan de kaak gesteld in haar weblog op skipr.nl. (Zorgvisie – Krista Kroon)
Lees ook:
Buurtzorg Nederland groeit spectaculair
Thuiszorg van Buurtzorg favoriet
Carint Reggeland zet 348 medewerkers op straat
Gemeenten kunnen thuiszorguren niet invullen