Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Thuiszorg Rotterdam schrapt 70 banen

Mark van Dorresteijn
Bij Thuiszorg Rotterdam verdwijnen 70 van de 170 banen als gevolg van een reorganisatie van de huishoudelijke verzorging (HV) en een efficiencyoperatie.
Thuiszorg Rotterdam schrapt 70 banen

De gevolgen zijn vooral merkbaar in de ondersteunende functies, zoals managers en administratieve krachten. De uitvoerende medewerkers in de huishoudelijke verzorging blijven voorlopig buiten schot. Dat melden Thuiszorg Rotterdam en CNV Publieke Zaak.

Reactie bestuur

“Er is nu veel onzekerheid bij de medewerkers. De mededeling van de directie is natuurlijk ingeslagen als een bom”, meldt bestuurder Joost Veldt. “We hopen op hele korte termijn goede afspraken te kunnen maken over een sociaal plan. Ik verwacht van Thuiszorg Rotterdam dat zij zich flink zullen inspannen om medewerkers die hun baan verliezen aan ander werk te helpen. Als dat niet kan binnen de organisatie, dan buiten Thuiszorg Rotterdam.”

Huishoudelijke verzorging

Het uurtarief in de gemeente Rotterdam voor huishoudelijke verzorging is volgens de organisatie te laag om met het huidige personeel rendabel te kunnen werken. Daarom wordt de huishoudelijke verzorging ondergebracht in een aparte bv. Deze wordt vanaf 2012 verkocht aan thuiszorgorganisatie Faveo. Henk Bakker, woordvoerder Thuiszorg Rotterdam, laat weten dat de organisatie zich verder wil richten op verpleging en verzorging. Thuiszorg Rotterdam is inmiddels gestart met een omscholingsprogramma om zo veel mogelijk medewerkers onder te brengen bij de verpleging en verzorging.

Efficiency

Volgens de vakbond verdwijnen er later nog eens 28 fte door automatisering en vereenvoudiging van processen. Woordvoerder Henk Bakker van Thuiszorg Rotterdam laat in een reactie weten dit getal niet te bevestigen.

Sociaal plan

CNV Publieke Zaak is samen met de andere bonden in gesprek met de directie van Thuiszorg Rotterdam over een sociaal plan. Hierin worden afspraken gemaakt over het opvangen van de personele gevolgen van de reorganisatie. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

4 REACTIES

  1. Heb jaren gewerkt voor deze ooit leuke organisatie,maar verval is al een paar jaar geleden ingetreden.handelingen werden uitbesteed aan ‘specialistische teams’ de pleeg mocht gaan wassen aan het bed. En dan nu willen ze ook de (goedkope) HV de zorg laten doen.
    Waar blijft dan met je kwaliteit voor de klanten??

  2. Lees alle reacties
  3. kwaliteitProfessioneel en met plezier, persoonlijke beleving van optimale zorg dat was thuiszorg was.gediplomeerd personeel worden na het behalen van hun Ig de straat op gepest of er word verteld dat er geen werk voor ze is maar stuurden ze 3 jaar geleden wel verplicht naar school..
    En vervangen door huishoudelijk personeel die in drie weken een spoed cursus krijgen en het werk gaan doen een middag naar school om module 1 medicatie te doen.
    Goedkoper medewerksters maar word de zorg daar beter van?
    Treurig gesteld personeel leiding gevende die moeten ze de deur uitzetten de Damens van de centrale die zijn overbodig ja ze moeten ergens geld bezuinigen dus gooi die tak er maar uit.
    Ik denk dat thuiszorg Rotterdam hun beste tijd heeft gehad alles loopt over naar buurtzorg medewerkers en cliënte nemen de stap.
    Ziekenhuizen bellen thz niet meer want ze vergeten de zorg te leveren …..

  4. In hoeverre is de kwaliteit van zorg m.b.t.verpleging en verzorging geborgd als huishoudelijke medewerkers omgeschool worden tot helpenden? In het beroepsprofiel van zowel helpenden als verzorgenden staat beschreven dat ze niet zelfstandig maar onder direct oproepbare begeleiding hun werkzaamheden kunnen uitvoeren. Wat ik nu zie is dan helpenden zelfstandig routes lopen en niet in staat zijn die observaties te verrichten die noodzakelijk zijn om op tijd preventief te handelen. Er wordt een te grote last op de schouders van helpenden gelegd die m.i. juridisch en mentaal niet onderbouwd zijn.
    Ik als klant merk uit bij de uitvoering van de zorg. De standaard handelingen hebben met een grote regelmaat nog uitleg nodig

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.