Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tip 10: Schiet niet door in gastvrijheid

‘Huis ter Duin benchmarkt Bethesda’, zo meldt Medisch Contact. Het Hoogeveense Bethesda Ziekenhuis wordt onderzocht op haar gastvrijheid door het gerenommeerde Noordwijkse hotel. Er komen ‘mystery telefoontjes’ binnen en het ziekenhuis wordt bezocht door ‘mystery guests’. Als het aan de bestuursvoorzitter ligt wordt de verlichte ‘H’ op het dak van het ziekenhuis symbool voor ‘hospitality’ en niet voor ‘hospitaal’.

Gastvrijheid

Gastvrijheid staat hoog in het vaandel van met name intramurale zorgaanbieders. De verpleeghuissector werd doorgelicht door hoteltopman Kennedie. Het werd een pleidooi voor anders denken. Niet in termen van ‘voeding & vocht’, maar van ‘eten & drinken’. Besteed veel aandacht aan gastheer- en gastvrouwschap, zo luidde de te verwachten aanbeveling. Op zich biedt het hotelwezen interessante aanknopingspunten voor de zorgsector. Met twee kanttekeningen. Ten eerste: wie zich laat benchmarken door een hotel, moet dat wel laten doen door een hotel met een vergelijkbare positionering. Huis ter Duin is een tophotel, waar zoveel mogelijk maatwerk wordt geboden aan individuele gasten die daar een forse prijs voor betalen. Het is de vraag of dat het juiste voorbeeld is voor streekziekenhuis Bethesda.

Kernfunctie

De tweede en belangrijkste waarschuwing is: verlies je kernfunctie niet uit het oog. De ‘H’ op het dak van een ziekenhuis staat niet voor ‘hospitality’, maar voor ‘health’. Ziekenhuizen die de beste gezondheidsresultaten halen voor hun klanten, die winnen de concurrentiestrijd. En als ze dat op een gastvrije manier doen, dan versterkt dat hun marktpositie. Maar de terechte aandacht voor gastvrijheid mag nooit de kernfunctie van een zorgaanbieder overschaduwen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.