Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tip 24: Breng het krachtenveld goed in kaart

Zorgverzekeraar Menzis gaat een franchiseketen van zorgcentra opzetten. De komende vijf jaar worden veertig tot vijftig gezondheidscentra opgericht, waar ondermeer huisartsen, apothekers en psychologen samenwerken. Menzis is niet de enige verzekeraar die zich ook als zorgaanbieder gaat opstellen. Achmea is mede-eigenaar van een keten van fitnesscentra. VGZ en Univé hebben huisartsen in dienst. CZ participeert samen met Maximá Medisch Centrum in een orthopedische kliniek.

Nieuwe toetreders

Een andere opmerkelijke ontwikkeling: winkelketen Kruidvat biedt een zorgverzekering aan, in samenwerking met OHRA. Tegen een scherpe prijs en met een ‘zorgtegoed van € 50,-‘ als extraatje. Kortom: het zorglandschap wordt steeds gevarieerder. Nieuwe toetreders melden zich in ras tempo, zowel op de zorgverleningsmarkt als op de zorgverzekeringsmarkt. Kennelijk zijn de toetredingsdrempels laag en heeft men vertrouwen in de acceptatiebereidheid van de zorgconsument.

Krachtenveldanalyse

Zorgaanbieders doen er verstandig aan om een goede krachtenveldanalyse te maken. Die begint bij het inschatten van de intensiteit van de huidige concurrentie. Vervolgens breng je mogelijke toetreders in kaart. Daarbij is ‘out of the box’ denken van groot belang, want nieuwe toetreders komen dus vaak uit een onverwachte hoek. Dat geldt ook voor substituten: een in de ogen van de consument acceptabel en aantrekkelijker alternatief voor het bestaande zorgaanbod. Denk aan zelftests, maar ook aan alternatieve geneeswijzen. Tenslotte inventariseer je de invloed die andere partijen uitoefenen, zoals toezichthouders, patiëntenorganisaties, verwijzers, zorginkopers, ketenpartners en financiers.

Overeind blijven

De genoemde voorbeelden geven aan dat sommige partijen in het krachtenveld meerdere gedaanten gaan vertonen. Zoals de zorginkopende verzekeraar die zich tevens ontpopt als zorgaanbieder en daarmee een nieuwe concurrent wordt. Wie in zo’n turbulent krachtenveld overeind wil blijven moet dus samenwerken en concurreren tegelijk.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.