Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tip 40: Samen sta je merkbaar sterker

Cohesie is een nieuwe zorgonderneming, die zich vooral richt op het organiseren en contracteren van chronische zorg. Cohesie doet dat, als coöperatie, namens meer dan 80 procent van alle huisartsen in Noord-Limburg. Vanuit de coöperatie worden tevens de huisartsenposten in de regio en het facilitair bedrijf aangestuurd.

Patiëntenbelang

De huisartsen in Noord-Limburg bundelen dus hun krachten, om beter te kunnen optreden bij onderhandelingen met zorgverzekeraars, het ziekenhuis en thuiszorgorganisaties. Volgens het aloude principe ‘samen sterker’ van de coöperatie proberen zij zo een sterkere marktpositie in te nemen in een heel belangrijk segment voor de eerste lijn: de chronische zorg. Een grote markt die verder groeit, onder meer door de veroudering en doordat chronische ziekten eerder worden ontdekt. Meerdere zorgverleners zien hier voor zichzelf een rol weggelegd, terwijl aan de andere kant juist een integrale en transmurale behandeling in het voordeel van de patiënt is. En die patiënt wordt mondiger en kritischer. Bovendien zijn juist chronisch zieken bij uitstek ervaringsdeskundigen. Als Cohesie dus echt een speler van betekenis wil worden, moet niet het huisartsenbelang, maar het patiëntenbelang voorop staan.

Gezamenlijk merk

Cohesie illustreert ook de mogelijkheid voor de eerste lijn om een gezamenlijk merk te introduceren. In de vorm van een coöperatie combineert de huisarts in Noord-Limburg zo eigenheid met gemeenschappelijkheid. Zo’n gezamenlijk merk kan ook de geloofwaardigheid en aantrekkingskracht van de aangesloten huisartsen versterken. Een brandingvorm die we terug zien bij het groeiende aantal franchiseformules in meerdere sectoren van de zorg. Ofwel: samen merkbaar sterker!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.