Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Toezichthouders zorg worstelen met kwaliteit’

Raden van toezicht in de zorg worstelen met de vraag hoe zij concreet invulling kunnen geven aan toezicht houden op kwaliteit van zorg. Dat komt naar voren uit een survey onder 132 toezichthouders, uitgevoerd door Yvonne van Kemenade in samenwerking van Dorel Smits-Hoekstra en Caroline van der Linde, in opdracht van de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD).
Geld.verrekijker.fotolia.jpg
Foto: bouwfotolia

Bijna driekwart van de respondenten geeft aan goed zicht te hebben op de kwaliteit van zorg in hun organisatie. Maar van belangrijke signaleringssystemen, zoals calamiteitenprocedures en klokkenluidersregelingen, is een kleiner gedeelte op de hoogte. Bovendien worden kwaliteit-gerelateerde dilemma’s in een beperkter aantal gevallen besproken met de bestuurder. Volgens de NCD is juist het bespreken van dit soort dilemma’s erg belangrijk omdat het hier gaat om bewustwording van wat er in de organisatie speelt en welke dialogen worden gevoerd op welke niveaus in de organisatie.  ‘Bij persoonsgerichte zorg gaat het in toenemende mate om een verschuiving van het afvinken van regels, procedures en (IGZ) normen, naar het aanvinken en bespreekbaar maken van en het beargumenteerd afwijken van normen en regels. Er bestaat een spanning tussen verantwoorde en goede zorg. Het gaat er dan om in dialoog met elkaar te bepalen welke risico’s acceptabel zijn en welke niet.’

Kwaliteit
Uit de enquête blijkt dat de meeste raden van toezicht (95 procent) kwaliteit zien als een integrale verantwoordelijkheid, net als de financiën, en beschikken over een commissie/aandachtfunctionaris voor kwaliteit (80 procent). Bijna driekwart (72 procent) van de respondenten geeft aan goed zicht te hebben op de kwaliteit van zorg in hun organisatie. In 86 procent van de RvT’s staat kwaliteit regelmatig op de agenda, in 48 procent iedere RvT vergadering, in 38 procent meer dan tweemaal per jaar en in 5 procent eenmaal per jaar. In 3 procent van de gevallen is kwaliteit geen punt van bespreking. In de RvT vergaderingen wordt in 83 procent van de gevallen kwaliteitsrapportages besproken en werkt 44 procent van de RvT’s met een dashboard Kwaliteit.

Dossier Governance
In het dossier governance staan artikelen over de wijze van besturen, de gedragscode en het toezicht op organisaties.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.