In het eerste kwartaal van 2013 vroeg de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) 100.000 patiënten naar hun ervaringen met de zorg in de acht umc’s. De vragen gingen over vijftig tot zeventig aspecten van de zorg: van het allereerste gesprek in het ziekenhuis tot aan het ontslag na opname. De patiënten die werden opgenomen in het ziekenhuis kregen een andere vragenlijst dan de patiënten die de polikliniek bezochten.
Communicatie
Van de benaderde patiënten heeft 31 procent de vragenlijst ingevuld. Uit de antwoorden blijkt dat de patiënten gemiddeld vooral positief zijn over de communicatie en bejegening van artsen en verpleegkundigen. Ook de uitleg van de behandeling en het pijnbeleid bij ziekenhuisopname krijgen hoge scores. De communicatie over de medicijnen zou beter kunnen, evenals de ruimte voor eigen inbreng bij de ziekenhuisopname. Ook het begin en einde van een poliklinische behandeling of een ziekenhuisopname verdienen meer aandacht. Bij de ziekenhuisopname scoren de inhoud van het opnamegesprek en de informatie na ontslag minder hoog; in de polikliniek is de nazorg een verbeterpunt.
blijkbaar is het moeilijk voor journalisten om echt positieve berichtgeving te componeren; op school was het steeds:
5 onvoldoende; 6 voldoende; 7 ruim voldoende; 8 goed; 9 zeer goed en 10 uitmuntend; Hoe zo: ruim voldoende???