Blokhuis reageert hiermee op de rapportage die de NZa heeft gemaakt. Daarin waarschuwde de zorgautoriteit dat de ggz-wachttijden voor mensen met autisme, persoonlijkheids- of angststoornissen nog altijd boven de norm van veertien weken zijn.
Te ambitieus
‘De verwachting is daarom dat niet alle wachttijden in de ggz voor 1 juli binnen de Treeknormen zullen vallen’, meldt de NZa in aan de staatssecretaris. Volgens Blokhuis zijn afspraken, die de partijen in juli vorig jaar hebben gemaakt, te ambitieus. ‘Ik ben daarover zeer teleurgesteld.’ Hij gaat daarom alle betrokken partijen stevig aanspreken op hun verantwoordelijkheid. ‘De oplossing is niet simpel, maar ik zie echt wel dat er meer kan.’
Wachttijdproblematiek complex
GGZ Nederland geeft aan dat de wachttijden een complex en weerbarstig probleem vormen. Net als Blokhuis signaleren zij een tekort aan behandelcapaciteit door een slechte verdeling en onvoldoende samenwerking. De krappe arbeidsmarkt, regeldruk en onvoldoende informatievoorziening helpen ook niet mee. De gevolgen kunnen groot zijn. ‘GGZ Nederland vindt dat iedere patiënt die langer dan noodzakelijk en verantwoord is moet wachten op geestelijke gezondheidszorg, er één te veel is.’
Stevige maatregelen tegen ggz-wachttijden
Om meer inzicht in de ggz-wachttijden te krijgen, moeten behandelaars sinds januari 2018 de wachttijd per behandeling online melden en zorgverzekeraars informeren. Slechts 70 procent houdt zich aan deze regeling. Daarom dreigt de NZa nu met boetes. Bovendien gaat de NZa scherper controleren of zorgverzekeraars aan hun zorgplicht voldoen.
De Inspectie gaat onderzoeken of de aanmeldwachttijd in het toetsingskader voor de beoordeling van kwaliteit kan worden opgenomen. Daarbij kan de organisatie onder toezicht worden gesteld. GGZ Nederland is hier fel op tegen. ‘Een lange wachttijd is geen indicatie dat de kwaliteit van zorg onvoldoende is’, reageert de organisatie in de Volkskrant.
Regionale taskforces
Verder wil Blokhuis meer hulp voor mensen terwijl zij wachten op een ggz-behandeling. ‘Er zijn instellingen die hele goede resultaten laten zien met de manier waarop zij patiënten ondersteunen tijdens het wachten op behandeling.’ Zo hebben de ggz-instellingen Arkin en Mediant een structurele overbruggingsperiode tussen de aanmelding en behandeling ingericht. Hun voorbeeld dient gevolgd te worden, aldus de staatssecretaris. Daarnaast moet er actievere voorlichting over wachttijdbemiddeling komen.
Maar de sleutel ligt voor een belangrijk deel in regionale samenwerking. ‘We willen benadrukken dat de samenwerking in de zorgketen optimaal moet zijn om dit veelkoppige monster aan te pakken’, aldus GGZ Nederland. Blokhuis heeft daarom aangekondigd extra geld beschikbaar te stellen voor regionale taskforces, die knelpunten inventariseren en oplossingen zoeken. Afgelopen najaar zijn er al 8 taskforces van start gegaan onder leiding van KPMG.
Successen
Ondanks de lange wachttijden, zijn er ook positieve voorbeelden. Zo hebben alle teams van de divisie specialistische behandeling en diagnostiek van Dimence de wachttijden van onderop aangepakt. Het analyseren van het behandelproces heeft daarbij tot een extra behandelcapaciteit van 600 patiënten geleid. En door het gebruik van e-health consults door de afdeling Eetstoornissen van Altrecht is het terugvalpercentage gedaald en kunnen wachtlijsten worden teruggedrongen. ‘Je ziet mooie voorbeelden van aanbieders die wel de wachttijd weten in te korten en mensen goed helpen terwijl ze wachten’, zegt Blokhuis hoopvol.
De bewindsman gaat op korte termijn in gesprek met aanbieders, verzekeraars en toezichthouders om de ggz-wachttijden verder terug te dringen.
De wachttijd in de GGZ moet omlaag. Het is in ons gezamenlijk belang dat deze kwetsbare groep mensen beter en sneller geholpen wordt. Ik ga alle betrokken partijen aanspreken op hun verantwoordelijkheid. https://t.co/d7l729y0ez
— Paul Blokhuis (@PaulBlokhuis) April 11, 2018