Volgens Marian Kaljouw weten zorgmanagers niet wat zich op de werkvloer afspeelt. Ze zijn vooral bezig met bureaucratische verplichtingen. “Wij schamen ons heel diep dat we niet de zorg kunnen bieden die we willen”, aldus Kaljouw in de Volkskrant. “Maar we staan met de rug tegen de muur en dat zijn we zat.”
Klachten
Kaljouw weet dat familie van verpleeghuisbewoners met klachten weinig gehoor vindt. Daarom pleit ze ervoor de Nationale Ombudsman ook voor conflicten in de zorg toegankelijk te maken. “De klachtencommissies in verpleeghuizen zijn niet altijd onafhankelijk. En de Inspectie heeft te weinig menskracht om overal achteraan te gaan.”
Falende zorg
Kaljouw reageert op de recente negatieve berichtgeving over verpleeghuizen. In anderhalve week tijd stelden drie tv-programma’s de falende zorg aan de kaak. Terecht, meent ze. Familieleden van thuiszorgbewoners zijn zo verontrust dat ze een landelijke stichting voorbereiden. Bij de initiatiefnemer zijn al honderden meldingen binnengekomen. (De Volkskrant)
Lees ook
Inspectie: kwaliteit verpleeghuizen is verbeterd
Verpleging, Verzorging en Thuiszorg krijgt 6,7
Inspectie: Verbetering verpleeghuizen gaat te langzaam