Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Verzekeraar beperkt keuzevrijheid consument’

Mark van Dorresteijn
Na alle commotie van een jaar eerder maken verzekeraars het consumenten nog steeds lastig losse aanvullende zorgverzekeringen af te sluiten. “Verzekeraars beperken de keuzevrijheid van mensen en ondermijnen de marktwerking”, concludeert de Consumentenbond na onderzoek.
'Verzekeraar beperkt keuzevrijheid consument'

Een aanvullende verzekering is of schrikbarend duur als een klant de basisverzekering bij een ander heeft afgesloten of verzekeraars maken het onmogelijk er een af te sluiten.

Marktwerking

De zorgverzekeringen gingen een paar jaar geleden juist op de schop om meer marktwerking te creëren. De wet zegt dat Nederlanders de mogelijkheid hebben de aanvullende verzekering voor onder meer de tandarts bij een ander af te sluiten dan hun verzekeraar van het verplichte basispakket.

Koppelverkoop

Uit het onderzoek van de vereniging die opkomt voor de belangen van consumenten, blijkt dat de helft van de verzekeraars die kans niet geeft. Dit deel maakt zich schuldig aan koppelverkoop, stelt ze. Een woordvoerder: “Vorig jaar trokken wij al aan de bel, maar de verzekeringswereld is hardleers.” De Consumentenbond roept de politiek in Den Haag op om een einde te maken aan de praktijken.

Klanten moeten zelf kunnen bepalen

“Het geeft extra rompslomp, maar wie wil besparen kiest een goedkope basispolis bij verzekeraar A en vervolgens een geschikt aanvullend pakket bij maatschappij B. Natuurlijk is het niet voor iedereen handig om de verzekering bij verschillende maatschappijen af te sluiten, maar het is niet aan verzekeraars om te bepalen wat consumenten moeten doen en laten”, legt de woordvoerder uit.

Calculerende consument

Er zijn, zegt hij, genoeg mensen die wekelijks alle reclamefolders uitpluizen om vervolgens bij tien verschillende supermarkten boodschappen te doen. “Voor die calculerende consumenten staat er ook geen bord met ‘verboden toegang’ bij de ingang van de supermarkt.” Volgens hem weten overigens veel mensen niet dat de zorgverzekering kan worden opgesplitst bij maatschappijen. Weinig klanten doen het in de praktijk. (ANP)

Meer verzekerden stappen over

Kleine zorgverzekeraar klantvriendelijker dan grotezeker

Nederlanders verwachten meer van zorgverzekeraars

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.