Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

VGN helpt bij stopzetten zorg gehandicapten

De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland heeft een handreiking verspreid onder zorgaanbieders voor verstandelijk gehandicapten, om te helpen bij het stopzetten van de zorgverlening aan ‘lastige cliënten’ en om nieuwe gehandicapten te weigeren.

“Een misser”, volgens Jo Terlouw, directeur van belangenvereniging KansPlus. “Wij zijn vooral verrast door het feit dat de handleiding is verschenen zonder enig overleg. Belangrijker nog: dit is bedoeld voor het einde van het traject, terwijl de zorgverlening in Nederland nog te wensen over laat en het staat haaks op de gewenste ontwikkeling.

Slecht signaal

“Het signaal is dat je vooral niet te hard moet klagen”, meldt Terlouw, “want dan wordt je kind buiten de deur gezet. Zo wordt het nog moeilijker om klokkenluiders te vinden. Allerlei managementlagen worden wel aan het woord gelaten; ouders en cliënten staan vaak buitenspel. Wij vragen ons af hoe dit rijmt met de zorgplicht en sturen aan op Kamervragen. Er moet ook een juridische toetsing komen. Ga eens werken aan de kwaliteit zou ik zeggen.”

Juridische toetsing

Het Platform Verstandelijk Gehandicapten heeft al een advocaat in de arm genomen om te zien wie juridisch de verantwoordelijkheid moet nemen: de zorgverlener of het zorgkantoor. In de handleiding van de VGN staat: “Er is geen wettelijke verplichting om met een geïndiceerde cliënt een zorgovereenkomst te sluiten.”

Omgekeerde wereld

Directeur ad interim Wim Drooger van het Platform VG ziet het anders: “Hier is wel degelijk sprake van een arrogantie van de macht. Ik lees ook een persbericht van VGN, maar daar staat helemaal niets in. Ik was ook erg verrast; dit document is al een half jaar oud. En niemand wist ervan behalve de instanties. Als klant wordt je nu van het kastje naar de muur gestuurd, van de zorgaanbieder naar het zorgkantoor. De staatssecretaris zei onlangs nog dat de cliënt centraal moet staan en nu blijkt men bezig om mensen weg te werken. Het is de omgekeerde wereld.”

Reactie VGN

Woordvoerder Erma van Lamoen van de VGN meldt dat de wettelijk zorgplicht bij het zorgkantoor ligt, maar dat een instelling ook zelf moet zoeken naar een andere optie. “Ook de zorgaanbieder heeft dus een verantwoordelijkheid. Zij gaan in de regel hard op zoek naar een andere instelling, waar een cliënt wel de nodige zorg kan ontvangen. In feite tot de cliënt zegt dat hij niet naar een andere instelling wil. Dan pas wordt de zorgverlening echt stopgezet. Dit komt sporadisch voor.”

Stakeholders

“En het is naar onze stakeholders verstuurd, zelfs naar Kamerleden en de staatssecretaris”, vervolgt Lamoen. “Over het algemeen staan wij open voor overleg, maar dit was vooral voor onze leden bedoeld. Het verbaast me zeer dat belangenorganisaties zo reageren.”

Zorgverzekeraars Nederland

Marijke Verbeek, beleidsadviseur van Zorgverzekeraars Nederland kende het document nog niet tot Zorgvisie het aan haar verstuurde. “Ik heb het document gescand”, aldus Verbeek. “Toch baart deze handreiking mij geen grote zorgen. Dit is een hulpmiddel voor het geval er echt problemen zijn met een cliënt en het zorgkantoor doet zijn best dit te vermijden. Maar ook de instellingen hebben natuurlijk hun verantwoordelijkheid.” (Zorgvisie – Nico van Wijk)

Lees ook:

Miljoenen voor problematische wachtlijst jeugd lvg

Hans Bruning nieuwe directeur VGN

VGN start kort geding over urenmaximum

Samenwerking Verbond van Verzekeraars en Zorgverzekeraars Nederland

1 REACTIE

  1. M.i. is dit een ietwat overdreven reactie van de heer Terlouw. Elke HKZ gecertificeerde instelling heeft een einde-zorg procedure die aan normale zorgvuldigheids eisen moet voldoen. Anders krijg je geen certificaat. Daarnaast waakt een verstandige zorgondernemer er wel voor dat het afwijzen van clienten of stopzetten van de zorg en dienstverlening slechts bij uitzondering gebeurt (met geldige redenen) en waar nodig in overleg met het zorgkantoor. Niemand wil een goede reputatie bij de zorginkoper of het publiek verspelen. Bij goede zorginstellingen, en daar zijn er gelukkig veel van, staat het belang en dus de bejegening van clienten wel degelijk boven aan.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.