Werknemers kunnen volgens de VGN het imago van de organisatie beschadigen door vertrouwelijke of onjuiste berichtgeving over of in naam van de organisatie te communiceren of door zich respectloos te uiten over cliënten, collega’s en leidinggevenden. De Modelrichtlijn Social Media van de VGN richt zich echter vooral op de kansen die de sociale media bieden. Zo kunnen bijvoorbeeld medewerkers door een duidelijk beleid gestimuleerd worden de kernwaarden van hun organisatie bewuster uit te dragen en als ambassadeur van de gehandicaptenzorg bij te dragen aan een positief imago van de branche. Een richtlijn kan verder bijdragen aan het ontwikkelen van een gedragscode of een etiquette met betrekking tot deze nieuwe wijze van communiceren. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter) (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)
ICTzorg magazine
Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.
Lees ook:
Nederlandse ziekenhuizen meest vooruitstrevend met social media
Farmaceutische bedrijven maken geen gebruik van social media
70-plussers gebruiken steeds vaker sociale media
Prima richtlijn. Daar mag best bij vermeld worden dat het eigenlijk een kopie is van de richtlijn die TNT in 2010 ontwikkeld heeft en veelbejubeld is geweest. Beter goed gejat dan zelf slecht bedacht maar ere wie ere toekomt…toch?
Ik ben wel benieuwd; waarnaar verwijst u bij Actiz? Ik zelf vind deze richtlijn een goed initiatief. VGN is net als Actiz een werkgeversorganisatie en dergelijke zaken horen hier ook bij. Dat betekent toch niet dat de client niet heel belangrijk is? Bent u misschien in de war met de VNG?
Ik heb de richtlijnen even doorgelezen (http://www.vgn.nl/artikel/8046) en ik moet zeggen dat het best een aardig document is. Het is allemaal op een vrijblijvende toon en de tip van maarten staat er ook netjes bij ;-). De ervaren soc.med. gebruikers houden zich hier volgens mij ook wel aan. Het lijkt mij dan ook veel interessanter om dit aan de ‘leidinggevende twitter leek’ te geven zodat zij het gebruik van soc.med. niet zomaar verbieden uit angst voor van alles en nog wat, maar vooral omdat ze er simpelweg geen snars van begrijpen. Twee mensen die ik volgde op twitter en werkzaam zijn bij een organisatie in de gezondheidszorg hebben om deze reden een dergelijk twitter verbod opgelegd gekregen…
Ik plaats hem in i.i.g. direct even bij ons op Yammer om een discussie aan te zwengelen 🙂
VGN lijkt zich weer eens vooral zorgen te maken over het imago, niet over de werkelijke kwaliteit. Het lijkt erop dat VGN van elke medewerker in de sector een persvoorlichter wil maken. Dat is onzin. En zodra elke medewerker zich gaat gedragen als ambassadeur van de organisatie is hij/zij niet meer bezig met de cliënt. Ik moet er niet aan denken. Waarom niet gewoon een richtlijn waarin het respect voor de cliënt centraal staat? Dat hoort ook, en dat is goede kwaliteit. Maak daarnaast nog even duidelijk dat elke uitspraak voor altijd openbaar is opgeslagen en dat terughoudendheid dus op zijn plaats is en klaar. VGN zou eens in de leer moeten gaan bij ActiZ.