Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Vraag leverancier om procesgerichte demo’s’

Mark van Dorresteijn
Nederlandse ziekenhuizen investeren jaarlijks 1,5 miljard in EPD’s. Dat gaat lang niet altijd goed, weet Jan Christaan Huysman, programmamanager Vernieuwing Zorg-ICT bij het UMC Utrecht.
‘Vraag leverancier om procesgerichte demo’s’

Bij de keuze voor een ZIS/EPD-leverancier vergeet men vaak specifieke procesgerichte demo’s op basis van goed voorbereide scripts te eisen. ‘Wanneer dat wel zou gebeuren, zakken een aantal aanbieders direct door het ijs.’ Daarnaast is het volgens Huysman belangrijk om te kijken naar de operationele ervaring van de leverancier als het gaat om omvangrijke ZIS-EPD implementaties. ‘Wat is hun methodologie en wat verklaart de effectiviteit? Wat zijn hun eisen aan het ziekenhuis? Als dit soort vragen vooraf indringend worden behandeld, ontstaat een realistischer beeld bij het ziekenhuis van het implementatietraject.’

Implementatietraject

Huysman ziet ook dat artsen te laat worden meegenomen in het implementatietraject. ‘Artsen moeten vanaf de visievorming worden meegenomen en ambassadeur zijn van het project. Als dit niet gebeurt uit zich dit later in begrijpelijke weerstand tot zelfs afwijzing van geïmplementeerde EPD’s.’ Als het EPD eenmaal ingevoerd is, breekt er een nieuwe periode aan. ‘Vele zorginstellingen die dit soort trajecten uitvoeren denken dat ze elkaar kunnen feliciteren bij de geslaagde livegang. De realiteit is dat men een hoge berg heeft bedwongen, bovenop de top staat, en weer naar beneden moet in nieuw, onbekend terrein. Dit is de fase na de livegang waarin het systeem gestabiliseerd en geoptimaliseerd moet worden. Dit is ook de fase waarin de feitelijke acceptatie door de gebruikers plaatsvindt, of niet. Dat vereist veel begeleiding, extra trainingen, communicatie, snelle fixes voor lastige problemen.’

Werkwijze

Het nieuwe systeem zal op een aantal onderdelen afwijken van de bestaande werkwijze. Dit moet in beeld gebracht worden voor de betrokken gebruikers, stelt Huysman. Zodoende kunnen instructies en trainingen worden voorbereid die hier op afgestemd zijn. ‘Hierdoor zijn gebruikers optimaal voorbereid op de nieuwe wijze van werken.’

E-health

Nederlandse ziekenhuizen zitten dringen op e-healthfunctionaliteiten te wachten. Toch houden leveranciers zich nog te weinig bezig met e-health. ‘Ze hebben wel patiëntportaalfunctionaliteit en verbinding met ZIS’en via Zorgdomein, maar integratie met medische apparaten en apps voor/van patiënten, voor bijvoorbeeld diabetes, hartfalen of COPD, is vrijwel afwezig.

Ziekenhuizen beter maken

Huysman schreef het boek ‘Ziekenhuizen beter maken’ over EPD-implementaties in de praktijk. Hij heeft als programmamanager vier ziekenhuizen begeleid bij ZIS/EPD-trajecten.

(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ReedBusiness )

Lees ook:

Adelante neemt nieuwe Revalidatie EPD in gebruik

GL wil toch brief over EPD naar burgers

Epd-brief van de minister

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.