Redmax nam voor de monitor 127 VVT-instellingen onder de loep en ontdekte dat de sector veel kansen laat liggen. Bijna 40 procent van de VVT-instellingen heeft geen Facebookpagina en bijna de helft van de instellingen is niet aanwezig op Twitter. YouTube (37,7% aanwezig) en Google+ (10,2% aanwezig) zijn nog minder populair. Een aantal instellingen dat wel aanwezig is op de verschillende kanalen zorgt voor veel interactie met de doelgroep, maar ook hier laat een groot gedeelte van de sector nog kansen liggen. Zo zijn er veel instellingen die op Facebook weinig relevante content plaatsen en op Twitter niet of nauwelijks reageren op mentions en retweets.
Social media in de VVT
Volgens het adviesbureau wordt social media steeds belangrijker in de VVT-sector. Steeds meer ouderen maken gebruik van internet, maar ook familieleden en andere naasten hebben iets te zeggen over de zorginstelling of zoeken contact via de social media. Van klachten tot complimenten, de verschillende zorginstellingen worden uitgebreid besproken op social media. Het is belangrijk dat zorginstellingen zich mengen in dit debat, om zo hun reputatie in de gaten te houden en contact te onderhouden met de doelgroep.
Ranglijst
Een aantal instellingen geeft het goede voorbeeld. Deze instellingen presteren goed op het gebied van professionaliteit, (inter)activiteit en cliëntgerichtheid. Op nummer één van de ranglijst van Redmax staat ouderenzorgorganisatie Laurens, die bijna het maximale aantal punten behaalde. Laurens is goed vertegenwoordigd op alle kanalen en besteedt veel aandacht aan webcare. Na Laurens scoorden Vierstroom en Amsta Zorg het best.