Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Wachttijden ggz ruimschoots overtreden’

De wachttijden voor een intakegesprek en voor een behandeling bij de gespecialiseerde ggz worden ruimschoots overschreden. Dat blijkt uit een meldactie van het cliëntenplatform Landelijk Platform GGz.
‘Wachttijden ggz ruimschoots overtreden’
Foto: ANP xtra Lex van Lieshout

Het platform hield van juni tot en met augustus een meldactie waar 230 mensen op hebben gereageerd. 45 procent van de respondenten geeft aan dat ze langer dan de ‘Treeknorm’ van zes weken moeten wachten op een behandeling. 21 procent van de respondenten geeft zelfs aan dat ze langer dan vier maanden moeten wachten op een behandeling. De helft (vijftig procent) van de respondenten is ontevreden over de informatie en dienstverlening van de zorgverzekeraars met betrekking tot wachtlijsten. Patiënten krijgen weinig hulp van hun huisarts. Slechts 12 procent kreeg hulp van de huisarts met het zoeken naar een ggz-instelling die wel plek had. Veel ggz-instellingen hebben wachtlijstinformatie op hun website, maar de informatie is niet altijd vindbaar en begrijpelijk voor de consument.

Zorgplicht

In een persverklaring schrijft LPGGz: ‘De zorgverzekeraar heeft de plicht om de zorg tijdig te leveren, maar uit het onderzoek blijkt dus dat de verzekeraar deze zorgplicht in de praktijk niet nakomt. Het toezicht van de Nza op verzekeraars laat hierbij te wensen over. De persoonlijke gevolgen voor de patiënten zijn soms zeer ernstig: een toename van klachten, suïcidale gedachten, psychoses en dwangopname. Het is treurig dat kennelijk van iemand die zwaar depressief is of vele extra psychoses door moet maken verwacht wordt dat hij kan gaan shoppen om andere ggz-instellingen te vinden die wél plek hebben.  We verwachten dat zorgverzekeraars en ggz-instellingen hun verantwoordelijkheid nemen en pro-actief aan wachtlijstbemiddeling gaan doen.’

Problemen in kaart

Eind mei kwamen ernstige signalen binnen bij de redactie van het tv-programma Kassa van de VARA. Het Landelijk Platform GGz startte met een meldactie onder haar achterban van patiënten en familieleden in de ggz om de omvang van het probleem in kaart te brengen. Bekijk de enquête hieronder.

3 REACTIES

  1. Anoniem
    Als zorgaanbieder moet ik melden, dat door de steeds Inperkender regels van de zorgverzekeraars de wachttijden oplopen. Als patienten kiezen voor onze praktijk en het budget is op, dan moeten ze soms maanden wachten. Het komt niet doordat er te weinig therapeuten zijn. We worden te veel beperkt.

  2. Lees alle reacties
  3. Bekend probleem, dat geldt in mijn praktijk voor Achmea die zonder onderbouwing en gesprek cq onderhandeling voor bijna 40% omzet weghaalt bij mijn praktijk en bij die van collegae in de regio. Ik heb telefonisch contact opgenomen maar het komt neer op ‘slikken of stikken’. Om lopende behandelingen betaald af te kunnen maken moet je wel tekenen. Maar dat betekent dat er geen nieuwe Achmea verzekerde patiënten in 2015 in zorg kunnen worden genomen voordat huidige behandelingen afgerond zijn, en dan kijken of en wat er nog voor budget over is, zonder het risico te lopen dat je nieuwe behandelingen niet betaald krijgt. GGZ patiënten moeten dus ook niet bij Achmea zijn in 2015. En dan staat voor 2016 waarschijnlijk de echte nekslag te wachten, zeker indien art 13 zorgverzekeringswet gewijzigd wordt.

  4. En kan u melden dat een kleine praktijk zoals het inkoopbeleid van CZ is: vanaf juni 2014 geen patienten van CZ kan aannemen en gezien contract voor 2015 zeer waarschijnlijk pas weer einde 2015!!!Kortom een stop van ruim 15 maanden! En dan advaerteert CZ nu op de radio CZ zorgt….(goed voor eigen inkomsten?)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.