Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Wolbert: ‘Thuiszorg zaait onnodig paniek’

Tweede Kamerlid Agnes Wolbert van de PvdA hekelt vandaag de door Thuiszorg Groningen en Sensire aangekondigde patiëntenstop. Volgens haar is het een politiek spel dat de thuiszorgaanbieders spelen.

Volgens Wolbert zaaien thuiszorgorganisaties met hun noodroep in de pers onnodige paniek en onzekerheid, terwijl andere thuiszorgaanbieders nog wel ruimte hebben. “Thuiszorgorganisaties vechten hun belangen uit over de ruggen van cliënten”, aldus Wolbert.

Imagoschade thuiszorg

Wolbert vraagt zich af of deze thuiszorgorganisaties wel hun huiswerk goed hebben gedaan. “Deze tekorten zie je toch lang van tevoren aankomen?” Het Kamerlid zegt dat thuiszorginstellingen de problemen moeten aankaart en bij het zorgkantoor en in overleg treden met andere aanbieders of die klanten kunnen overnemen. “Dat heb ik ze gezegd toen ik vorige week nog bij Thuiszorg Groningen op bezoek was. Maar nee, de Kamer is één dag met reces en ze stappen naar de krant. Daarmee richten ze zoveel imagoschade aan voor de hele sector. Wie wil er nog in de thuiszorg werken als het geld er halverwege het jaar op is.”

Marktaandeel vergroten

In het Nederlands Dagblad reageert de Maastrichtse hoogleraar Gezondheidseconomie Wim Groot vandaag ook op de stappen van Thuiszorg Groningen en Sensire. “Organisaties kunnen met een patiëntenstop proberen hun marktaandeel te vergroten en een groter stuk van de taart opeisen.” (Zorgvisie – Bart Kiers/Wouter van den Elsen)

Lees ook:

Klantenstop bij thuiszorginstellingen in de Achterhoek

Cliëntenstop thuiszorganisatie Sensire

3 REACTIES

  1. Het is toch al te gek dat zowel in de thuiszorg als openbaar vervoer dit soort spel wordt gespeeld. Eerst schrijven zij zich in om tegen lage kosten “het grote contract” binnen te krijgen en vervolgens roepen ze hard dat er geld bij moet. Bedrijven die een eerlijke prijsopgave geven worden zo buiten spel gezet en uiteindelijk worden contracten uitgegeven waar, als we ze gelijk gaan geven, de kosten veel hoger uit gaan komen.
    Mijn advies zou zijn om alle oorspronkelijke aanbieders weer te benaderen als er zogezegd geld bij moet en iedereen weer een eerlijke kans te geven. Overigens moet eerst uitgezocht worden of er wel geld bij moet en voor welk doel, de klant, of veel te hoge overhead kosten?

  2. Lees alle reacties
  3. Wolbert ziet het goed. Dit is het zoveelste jaar dat TZG dit doet. Of heeft het te maken met te weinig personeel kunnen krijgen voor de vakantieperiode? Naast imagoschade voor personeel maak je het voor de gehele zorgsector onrustig. De vraag is dan ook, wie pakt zo’n organisatie eens aan?

  4. Als oud medewerker van een thuiszorginstelling en zorgkantoor kan ik Wolbert alleen maar gelijk geven. Deze thuiszorg organisatie flessen de boel. Hoeveel imagoschade moet er nog worden aangericht voordat dit soort wanbeleid wordt aangepakt?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.