Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Zet data-management op projectenlijst 2014

Big data is de grote nieuwe belofte; meer gedetailleerd inzicht in data en dataverbanden zal leiden tot productiegroei, innovatie en transformatie van organisaties. Ondanks deze belofte lukt het weinigen dit gedachtegoed te vertalen naar praktische en concrete toepassingen. Betekent dit dat instellingen deze trend moeten negeren? Nee, er zijn genoeg redenen om gegevens en hun kwaliteit beter te managen. Alvast vier redenen om het komende jaar mee aan de slag te gaan.
Zet data-management op projectenlijst 2014

1. Kwaliteit van data is kwaliteit van zorg

Juiste en volledige gegevens over patiënten en hun behandeling zijn cruciaal in elke fase van het zorgproces. Die gegevens zijn steeds minder onder controle van de zorgorganisaties zelf; ze zitten verspreid door de hele keten. Patiënten houden zelf een dossier bij, wisselen van zorgverlener en verschillende zorgorganisaties verzorgen de verschillende fasen van het zorgproces.

Steeds meer werkprocessen en informatie ‘verdigitaliseren’, zoals een afspraak plannen bij een poli dat thuis via internet gedaan kan worden. Vanuit hun ervaring met internet en andere branches – zoals de financiële sector – verwachten medewerkers en patiënten dat alle informatie digitaal, direct beschikbaar én up-to-date is.

Het real-time ontsluiten van allerhande gegevensstromen vanuit de diverse bronnen is voor zorgorganisaties een grote uitdaging. Sommige ziekenhuizen plannen om die reden de opzet van een clinical data repository waarin klinische gegevens worden verrijkt vanuit andere systemen en bronnen. Andere ziekenhuizen werken aan een vendor neutral archive (VNA) voor de uitwisseling van beelden met behulp van XDS-profielen.

2. Toename beeld- en gegevensuitwisseling in de keten

Steeds meer zorgorganisaties gaan samenwerken en wisselen hiervoor gegevens en beelden uit. Hantering van standaarden als HL7 en XDS zijn nog geen garantie om tot goede gegevensuitwisseling te komen. Om goed te kunnen samenwerken, wordt standaardisering van de betekenis van de gegevens (denk aan SNOMED, LOINC, et cetera) steeds belangrijker. De beschikbaarheid van het referentiedomeinenmodel ziekenhuizen en ontwikkelingen als het uniforme overdrachtsdossier van de NFU bieden handvatten voor ziekenhuizen om makkelijker te komen tot een intern organisatiebreed informatiemodel dat goed aansluit op ketenpartners.

3. Compliance en transparantie is een eis

De kwaliteit en efficiency van zorgorganisaties liggen onder een vergrootglas. Het publiek vraagt om transparantie over de kwaliteit van zorg, het liefst in ranglijsten, gebaseerd op cijfers die de instelling zelf moet aanleveren. Kan het ziekenhuis geen cijfers aanleveren? Dan staat het ziekenhuis onder aan in de ranglijst.

De wetgever en accrediterende instanties zien het op orde hebben van data-management al lang niet meer als een keuze maar als een vereiste. Accountants en auditors beoordelen welke maatregelen een instelling heeft genomen om de integriteit van data in systemen te borgen en vragen in toenemende mate om integrity by design.

4. De technologie springt voorwaarts

Smartphones die hartritmes bijhouden, medicijntabletten die weten dat ze zijn doorgeslikt, luiers die urine van baby’s analyseren. Een nieuwe wereld dient zich aan: de wereld waarin alles met een elektronische registratie wordt vastgelegd en via internet wordt doorgestuurd aan, onder andere, de zorgverlener. Patiënten verwachten van de zorgverlener dat die al die signalen monitort en adequaat ingrijpt bij een afwijking. Enorme stromen gegevens moeten hiervoor worden opgeslagen en verwerkt. Is de infrastructuur daar klaar voor?

Aan de kosten voor technologie zal het niet liggen; die zijn de laatste jaren drastisch omlaag gegaan. De big-datahype zorgt voor een enorme vergroting van technische mogelijkheden tegen scherpe prijzen. De vertaling naar de praktijk zal de toegevoegde waarde van deze technologie moeten bewijzen, bijvoorbeeld door geoptimaliseerde processen, minder fouten en beter inzicht in effectieve behandelingen.


Folkert-Jan de Groot en Antoon van Luxemburg van M&I/Partners

1 REACTIE

  1. Mooi dat dt nu eindelijk eens op de agenda gaat komen. In Almere was twee jaar geleden al een big data in de zorg congres waar dit allemaal aan de orde kwam en ook een jaar geleden was hier aandacht voor op het Zorgvisie congres (met trouwens ook weer iemand uit Almere). Daar snappen ze het bijkbaar al een tijdje. Helaas lukt het de meeste instellingen nog niet eens om simpele zaken aan de praat te krijgen of eenvoudig (beeld)materiaal met elkaar te delen. En dan niet door het heen en weer te sturen, dat is een volkomen achterhaald idee, maar door de data centraal te plaatsen en uit de silo’s te halen. Gelet op het bedroefde ICT kennisniveau en de bestuurlijke IT onkunde in veel instellingen vrees ik dat big data voor de meesten een ver van het bed show zal blijven en daarmee de kansen ook onbenut.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.