Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

ZGT gaat door het stof

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Ziekenhuis Groep Twente heeft in 2014 een calamiteit rondom een galblaasoperatie ten onrechte niet gemeld bij de Inspectie.
ZGT.logo.jpg

Het ziekenhuis laat weten dat het verbetermaatregelen heeft doorgevoerd. 

Calamiteit
Ten onrechte merkt het ziekenhuis in Almelo en Hengelo een calamiteit aan als complicatie en meldt deze niet bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De Inspectie denkt daar anders over en heeft ZGT gedreigd met een boete wegens het schenden van de meldingsplicht. De calamiteit is de derde rondom dezelfde chirurg en vond plaats in de maanden april en mei 2014. Na deze drie calamiteiten in twee maanden heeft de chirurg geen operaties meer uitgevoerd in ZGT. In 2015 heeft hij de maatschap verlaten.

Tuchtzaak
Volgens dagblad Tubantia zijn twee van de drie patiënten overleden als gevolg van complicaties na hun galblaasoperatie. Letselschadeadvocaat Yme Drost laat tegenover het dagblad weten dat zich bij hem al meer dan dertig patienten hebben gemeld die schade hebben ondervonden door de handelwijze van de betreffende chirurg, Serdjan Rakic. De Inspectie heeft laten weten een tuchtzaak aanhangig te maken tegen de chirurg. ZGT laat in een verklaring weten dat het derde incident op basis van de verkregen informatie als complicatie is aangemerkt en daarom toen niet is gemeld bij de Inspectie.

ZGT
De Inspectie eist dat het ziekenhuis binnen drie maanden verbeteringen moet hebben doorgevoerd. Die betreffen: betere afspraken omtrent het hoofdbehandelaarschap, betere dossiervoering en verbetering van de supervisie van arts-assistenten. Ook moeten betrokkenen na een calamiteit eerder op de hoogte worden gesteld. De raad van bestuur laat nu weten dat het aan al deze eisen tegemoet is gekomen en het verbetertraject direct in 2014 heeft ingesteld. Betrokken patiënten en naasten krijgen volgens het ziekenhuis in een eerder stadium volledige openheid in een persoonlijk gesprek.

Calamiteit of complicatie?
Het is soms lastig voor calamiteitencommissies om de grens te bepalen tussen een calamiteit en een complicatie. Een calamiteit is gedefinieerd als ‘niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van zorg en die tot de dood van een patiënt heeft geleid of deze ernstige schade heeft berokkend’. Een complicatie is een ‘onbedoelde en ongewenste uitkomst die voor de gezondheid van een patiënt zodanig nadelig is dat aanpassing van medisch handelen noodzakelijk is dan wel dat er sprake is van (onherstelbare) schade’.
Minister Schippers ging tijdens het Kamerdebat vorige week in op het vermoedelijk te lage aantal calamiteiten dat wordt gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Zij roept ziekenhuizen om bij twijfel altijd te melden bij de Inspectie.

Dossier Juridische Zaken
De zorg is aan verandering onderhevig wat onduidelijkheid en conflicten met zich meebrengt. De oplossing komt dan vaak uit het juridische circuit. In het dossier juridische zaken leest u over juridische kwesties, rechtszaken en het scheidsgerecht.
Lees meer >>

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.