Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zoekbalk centraal op nieuwe site HagaZiekenhuis

Mario Gibbels
Het HagaZiekenhuis heeft ruim een jaar gebouwd aan een nieuwe website. Richard Pflug, senior communicatieadviseur Nieuwe Media, legt uit hoe het ziekenhuis daarbij te werk is gegaan.
Zoekbalk centraal op nieuwe site HagaZiekenhuis

Waarom een nieuwe site?

“De oude site is in 2004 gebouwd, na de fusie, en is gebaseerd op inmiddels verouderde technologie. Maar ook de structuur van de site was achterhaald met als gevolg dat veel informatie lastig te vinden was.”

Wat waren de uitgangspunten bij het bouwen van de nieuwe site?

“De uitgangspunten waren dat we het HagaZiekenhuis met de site willen positioneren in de regio. Daarnaast willen we dat de patiënt via de site makkelijk contact kan leggen met het ziekenhuis en dat hij op de site voldoende informatie vindt om goed voorbereid op het spreekuur te komen.”

Hoe pak je zoiets aan?

“We hebben vijf zogeheten persona’s ontwikkeld, archetypes van gebruikers, namelijk: de patiënt die voor het eerst naar het ziekenhuis komt, de patiënt die regelmatig naar het ziekenhuis komt, de bezoeker, de werkzoekende en de verwijzer. Vervolgens hebben we de vraag gesteld aan welke informatie deze persona’s behoefte hebben en wat een prettige en gebruiksvriendelijke manier is om die informatie aan te bieden.”

En wat leverde dat op?

“Zoals ik al zei was de structuur van de oude site verouderd, ze was gebaseerd op hoe de ziekenhuisorganisatie in elkaar steekt. Maar dat zegt de gebruiker van de site niet zoveel. Bovendien is de zorg steeds vaker multidisciplinair. Een patiënt met darmkanker heeft bijvoorbeeld te maken met het specialisme maag-darm-lever, interne geneeskunde, radiologie en chirurgie. Dat zijn al vier, vijf specialismen en dan wordt het snel een doolhof voor een patiënt. Daarom hebben we besloten om uit te gaan van het idee van een informatiebalie. Op de site is dat vertaald naar een prominent aanwezige zoekbalk op de homepage. Vanuit die zoekbalk kan de bezoeker een behandeling, behandelaar, aandoening, onderzoek of specialisme intikken en dan komt hij via een netwerkstructuur op een pagina met de meest relevante informatie en allerlei labels waar hij meer informatie kan vinden.”

En dat werkt?

“We hebben met een testpanel van 250 mensen een usability-test uitgevoerd. Dat heeft nog tot wat aanpassingen geleid maar nu werkt het heel goed.”

Wordt een dergelijke opzet ook bij andere zorginstellingen gebruikt?

“Zo’n combinatie van zoekbalk en netwerkstructuur, overigens gebaseerd op het open source contentmanagementsysteem Umbraco, zijn we bij geen enkele andere zorginstelling tegen gekomen. We hebben vooral buiten de zorg inspiratie opgedaan, bijvoorbeeld bij Bol.com, Google en de site van Apple. Bovendien brachten het internetbureau Tam Tam en de ontwikkelaar Arlanet, waarmee we de site ontwikkeld hebben, ook de nodige kennis mee.”

Het is nog niet echt een 2.0 site?

“Het Hagaziekenhuis is bezig met nieuwbouw en ook de hele ict-infrastructuur wordt vernieuwd. Daarom hebben we er voorlopig van afgezien om allerlei functionaliteiten in te bouwen zoals e-consult en online afspraken maken. Dat gaan we echter in de toekomst zeker nog toevoegen. Wel zijn er al links met sociale media zoals Twitter, Hyves, Faceboek en YouTube. We zijn nog aan het onderzoeken hoe we deze media nog meer kunnen inzetten.” (ICTzorg – Mario Gibbels / Twitter)

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Lees ook

Websites ziekenhuizen zijn weinig transparant

Websites ziekenhuizen zijn weinig interactief

Erasmus MC en VUmc ontwikkelen eigen e-learning website

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.