Ze constateren ook dat er weinig “zorginfrastructuur” over zorgorganisaties heen is die fundamentele verbeteringen in de zorg ondersteunt. Met “zorginfrastructuur” bedoelen de auteurs zowel zorginhoudelijke zaken als bijvoorbeeld standaarden en behandelplannen als technische zaken als platforms, systemen en software-applicaties. Door de toenemende samenwerking van zorgaanbieders in een keten wordt het steeds zichtbaarder dat de uitwisseling van patiëntgegevens een probleem is. Ook het toepassen van e-health (o.a. zelfdiagnose), vraagt om een e-healhtplatform voor gebruikers en verschillende zorgaanbieders. Terwijl ook meer ondersteuning nodig is van de financiële afwikkeling.
Marktwerking
De onderzoekers schrijven dat het erg moeilijk is om alleen met marktwerking de gewenste fundamentele verbeteringen te bewerkstelligen. ‘Daar waar nodig moet een vorm van centrale regie verantwoordelijkheden op zich nemen,’ aldus het rapport. Die regie kan komen van de overheid en/of de zorgverzekeraars. De twee IT- bedrijven willen met hun rapport dat mede is geschreven door consultant Benthurst, een discussie aanzwengelen over een nieuwe lange termijnvisie op de gezondheidszorg.
Een sterk geleide en deskundige organisatie ziet in hun eigen terrein mogelijkheden tot automatisering, met name met computers. De leiding van die afdeling doktert precies uit hoe dat te verwezenlijken. Zij roept de steun in van ICT-mensen die niet meer doen en horen te doen dan die leiding-gedachten om te zetten in computerprogramma’s en of efficientere werkmethoden (ook dat is nog het terrein van de ICT-man).
Maar het bovenstaande artikel is een pleidooi om: ‘hoe de organisatie het beste en meest efficient kan verlopen’, maar helemaal over te laten aan ICT-mensen.
Dat is fout. Daarom zie je dat allerlei externe bureaux een veel te grote invloed hebben op organisaties en zeker ook in zorgorganisaties. ICT-mensen maken het product en vertrekken. De huidige tendens is dat ze blijven functioneren. Dat is fout. Ja, voor hen moet er brood op de plank, zeker in deze tijd. Maar dat is slecht voor de organisatie (steeds grotere onbekendheid van de leiding met hun eigen business) en veel en veel te duur voor de zorg.
Daarom lees je ook bijna altijd dat inbreng van ICT-mensen leidt tot geldverslindende projecten (was 40 jaar werkzaam als ICT-man tot en met systeem ontwerper).