Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Zorgbestuurders hebben onvoldoende grip op IT’

Mark van Dorresteijn
Nederlandse bestuurders in de zorg hebben onvoldoende grip op hun IT. Het ontbreekt bij de meeste instellingen aan een volledig inzicht in de kosten en de opbrengsten die informatietechnologie met zich meebrengt. Dat stellen KPMG-director Stan Aldenhoven en KPMG-partner Jan de Boer.
‘Zorgbestuurders hebben onvoldoende grip op IT’

Aldenhoven en De Boer schreven samen het boek ‘IT in de zorg, Probaat middel, maar lees voor gebruik de bijsluiter’ over de ontwikkeling van de informatietechnologie in de wereld van de zorg.

Sturing en grip

Veel instellingen zijn niet in staat een prognose te geven van de ontwikkeling van de IT-uitgaven voor de komende drie tot vijf jaar. “Gezien de steeds noodzakelijk wordende rol die IT de komende jaren in de Nederlandse zorg zal gaan spelen, is dit op zijn minst een zorgwekkende constatering”, meent Aldenhoven. “De Nederlandse zorginstellingen zullen de komende jaren substantieel meer geld investeren in moderne technologieën om te kunnen voldoen aan de vraag naar betere en innovatieve zorgdiensten.” Meer sturing geven aan de inzet van IT en grip krijgen op de IT-uitgaven is volgens Aldenhoven noodzakelijk om werkelijk toegevoegde waarde te kunnen halen uit IT.

‘Verander de manier van zorg’

De Boer meent dat de zorgsector aan de vooravond staat van nog grotere investeringen in de IT. “Als we alleen al naar de ziekenhuizen kijken, dan zien we dat veel ziekenhuizen bezig zijn met het digitaliseren van hun informatie en digitaal werken willen invoeren. Daarnaast worden ze ook in toenemende mate gedwongen transparanter te werken en sneller data aan te leveren bijvoorbeeld in het kader van bevoorschotting door de zorgverzekeraar. De huidige IT-systemen zijn hiervoor niet geschikt en moeten dan ook hoognodig worden vervangen. Bovendien zal de IT-organisatie moeten transformeren naar een servicegerichte organisatie die op basis van een 24×7 uur concept werkt. Op dit moment liggen de werkelijke IT-uitgaven van een gemiddeld ziekenhuis rond tien procent van de omzet. Met alle genoemde ontwikkelingen zullen deze uitgaven de komende jaren groeien naar twaalf tot veertien procent. Het is dan ook van groot belang dat IT en informatiemanagement hoger op de agenda komen te staan. Kern is: je moet IT niet doen bovenop het bestaande maar IT echt zo toepassen dat de manier van zorg wordt veranderd.”

Invoering EPD

Een andere ontwikkeling waar veel bestuurders in de zorg mee kampen is volgens Aldenhoven de invoering van het elektronisch patiënten dossier. Aldenhoven: “Het EPD kan het verschil maken in de informatievoorziening van een zorginstelling. Het EPD bepaalt zowel de toegankelijkheid en uitwisselbaarheid van medische informatie als de transparantie van een zorginstelling. In de uitwerking van de informatiestrategie is het EPD een cruciaal systeem.” Volgens de KPMG-director doen zorginstellingen er goed aan de informatievoorziening vanuit een brede context te bekijken en in te richten. “Het gaat niet om het invoeren van IT maar om het neerzetten van een betrouwbare informatievoorziening in zijn totaliteit. Hierbij worden processen vanuit de keten ingericht en worden relevante gegevens in het primaire zorgproces eenvoudig, snel en betrouwbaar toegankelijk gemaakt voor de zorgverlener, zijn patiënten en de ketenpartners met wie hij werkt. Zorginstellingen die hiertoe in staat zijn, kunnen zich strategisch onderscheiden van anderen.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Inschrijving Spider Award

Uw vernieuwende ICT-project aanmelden voor de Spider Award? Het kan nog tot eind september. Meer informatie en aanmelden

3 REACTIES

  1. Het stuk belicht maar één kant van de IT in de zorg, nl. de informatievoorziening. Natuurlijk is dit belangrijk en kan het zorgen voor efficientere zorg. Wat ik mis is hoe ICT gebruikt kan worden om de zorg zelf te verbeteren. Om het zwart-wit voor te stellen, niet meer handen aan het bed maar meer ICT aan het bed. Op deze wijze kan ICT veel meer waarde toevoegen aan zorgkwaliteit en kwantiteit. Vorige week schreef ik hier zelf nog een blogartikel over: http://wp.me/p1F7JK-42 met enkele voorbeelden. Ik mis visie hoe ICT en innovatie van zorg samen kunnen gaan.

  2. Lees alle reacties
  3. Ontbreekt het zorgbestuurders aan grip op IT of aan inzicht in eigen zorgprocessen? Is inzicht in eigen zorgprocessen en visie ontwikkelen over de manier van zorg niet een belangrijker thema voor de zorgbestuurder? Is dit niet een voorwaarde om te beoordelen of IT aansluit op de werkelijke vraag?
    Kan een nieuwe manier van afstemming tussen vraag en aanbod hieraan een bijdrage leveren? Software kan veel waarde toevoegen aan het zorgproces. Zijn leveranciers bereid tot vernieuwde afstemming? Of is dit voorbehouden aan nieuwe initiatieven?

  4. Volgens KPMG zijn zorgaanbieders niet in staat een prognose te geven van de ontwikkeling van de IT-uitgaven voor de komende drie tot vijf jaar. Dat is natuurlijk een veilige constatering. Zeer weinig bedrijven, ook buiten de zorg, hebben een goed gefundeerd vijf-jaren plan als het om ICT-uitgaven gaat. Wat de KPMG publicatie echter interessant maakt, is de conclusie dat zorginstellingen onvoldoende in staat zijn de zorginhoudelijke meerwaarde van IT te realiseren. En dat is juist zo ontzettend belangrijk. Zorgverleners willen patiënten of cliënten zo snel, comfortabel en efficiënt mogelijk beter maken of verzorgen. Dat is de kerntaak van een zorginstelling. Alles wat er verder binnen de zorginstelling gebeurt, ondersteunt dat streven. Optimale informatievoorziening en -beheer stroomlijnen de zorg. Goede zorgverlening is er steeds afhankelijker van dat informatie over en voor de patiënt snel, veilig en toegankelijk is. Het grote voordeel hiervan is onder meer een gewaarborgde bedrijfscontinuïteit van de zorginstelling. Gebaseerd op kostenbesparingen en efficiëntieverbetering. Daarmee kunnen zorginstellingen flexibel meebuigen met veranderingen in de sector. Het stelt hen in staat tegemoet te komen aan de wensen van patiënten en cliënten, zorgpartners, zorgverleners en medewerkers. Maar ook aan de aangekondigde bezuinigingen en de eisen van wet- en regelgeving, richtlijnen en interne beleidsregels.
    ICT is geen kerntaak van zorginstellingen, en dat hoeft ook niet. Goed informatiebeheer vraagt wel om een blijvend hoge expertise op vele facetten van ICT. Managed Document Services (MDS) draagt daar aan bij. Het waarborgt dat zorginstellingen kunnen vertrouwen op een hoogwaardige, schaalbare en dynamische informatievoorziening. Die altijd en overal beschikbaar, beveiligd en beheerd is. Zorgorganisaties concentreren zich dan weer volledig op hun kerncompetentie: het zorgen voor mensen. Het MDS-aanbod van Ricoh heeft in de financiële sector het onmisbare nut van informatievoorziening al bewezen. Maar ook voor de zorgsector is Ricoh al jarenlang een betrouwbare en innovatieve partner. Wij van Ricoh Healthcare praten graag met zorginstellingen die middels documentenbeheer en patiënten- en informatielogistiek weer grip willen krijgen op de ICT binnen hun organisatie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.