Zorgmedewerkers moeten alle afspraken over zorg registeren en alle zorg die is geleverd administreren. Voorheen vond dit plaats in het zorgleefplan, een papieren map. Hierin stond alle informatie die nodig was om de cliënt de juiste zorg en diensten te leveren. Met de invoer van het ecd werken de zorgmedewerkers niet meer met papieren mappen, maar met een mobiele laptop of tablet. De digitale infrastructuur binnen de Zorgbooglocaties is daarop aangepast. Zo kunnen zij bij de cliënt zien welke zorg deze nodig heeft en kunnen ze ook direct bij de cliënt de informatie verwerken. Bijvoorbeeld het invoeren van de bloedsuikercontrole, het gewicht of de temperatuur van een cliënt.
Kwaliteit
‘Met het ecd kunnen we de kwaliteitsaspecten van onze zorg en dienstverlening nog beter vormgeven’, aldus Henri Plagge, voorzitter raad van bestuur van de Zorgboog. ‘Vanuit kwaliteitseisen hebben we bijvoorbeeld de verplichting dat de zorg voor een cliënt periodiek wordt geëvalueerd. Het ecd draagt bij aan een efficiëntere en kwalitatief betere evaluatie. Niet alleen op cliëntniveau, maar ook op afdelings- of organisatieniveau. Zo kunnen we op termijn ook kwaliteitsindicatoren uit het systeem halen. Administratieve gegevens hebben uiteraard ook een plaats in het ecd, zoals naam van de cliënt, contactgegevens, het Burgerservicenummer, verzekeringsgegevens. Doordat deze gegevens maar op één plek worden bijgehouden, is de kans op fouten minimaal. Bovendien is het dossier altijd actueel.’
Privacy
Een belangrijk issue bij een digitaal systeem als het ecd is de privacy van cliënten. Die is zeer goed beschermd. In de eerste plaats kan iedere medewerker slechts dat stuk informatie bewerken dat relevant is voor zijn/haar functie. Henri Plagge: ‘Een verpleegkundige heeft bijvoorbeeld andere mutatierechten dan bijvoorbeeld een activiteitenbegeleider. Ook de huisarts heeft een eigen deel in het ecd. De arts schrijft de behandeling hierin voor zodat de zorg dit verder kan uitvoeren. Maar vertrouwelijke informatie van de arts kan alleen ingezien worden door de arts zelf, daar kan verder niemand bij. Daarnaast is het goed te melden dat het ecd geen onderdeel uitmaakt van een landelijk systeem waarop meerdere organisaties zijn aangesloten, zoals bijvoorbeeld het elektronisch patiëntendossier (epd).’
Gefaseerde uitrol
Vanwege de vele zorgdisciplines binnen de Zorgboog wordt het ecd gefaseerd uitgerold. In 2013 is de organisatie gestart met de verpleeghuiszorg. Het komend jaar staat een doorontwikkeling voor de overige delen van de Zorgboog op de agenda.