Complexcare biedt thuiszorg in de regio Hilversum – Maartensdijk. Het gaat om verpleging, persoonlijke verzorging, begeleiding en huishoudelijke hulp. De organisatie heeft gemiddeld 15 cliënten.
Klachten over kwaliteit
De inspectie ontving in juni 2012 klachten van burgers over de kwaliteit van zorg. De klachten gingen onder meer over de ondeskundigheid van personeel bij de inzet van beademingsapparatuur, stomazorg en medicatietoediening. Complexcare ondernam geen actie op deze meldingen. De inspectie heeft daarom in juli en in september onaangekondigde bezoeken gebracht aan Complexcare. Tijdens de bezoeken stelde de inspectie vast dat de continuïteit en kwaliteit van de zorg risicovol was. Er waren zeer hoge risico’s rond het individueel zorg-leefplan, de personele inzet in relatie tot de doelgroep, de professionele kwaliteit van de medewerkers en de medicatieveiligheid.
Ondeskundig personeel
Daarnaast was de informatie aan cliënten niet op orde en waren er risico’s bij het gebruik van medische hulpmiddelen. Uit een vervolgonderzoek in november bleek dat er nog steeds sprake was van de inzet van ondeskundig en onvoldoende geschoold personeel.
Verscherpt toezicht
De inspectie is van oordeel dat de directie zich onvoldoende bewust is van de benodigde voorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg. Daarom heeft de IGZ verscherpt toezicht ingesteld voor een periode van zes maanden. Met aangekondigde en onaangekondigde bezoeken volgt de inspectie de vorderingen nauwlettend. Daarnaast moet Complexcare de IGZ met maandelijkse voortgangsrapportages informeren over de maatregelen om de hoge en zeer hoge risico’s te reduceren.