Het stappenplan is geschreven om gemeenten te helpen bij het contracteren van zorg. Zeker met het grote aantal nieuwe gemeentebestuurders na de gemeenteraadsverkiezingen geen overbodige luxe. Zorgaanbieders kunnen uit het stappenplan opmaken hoe gemeenten idealiter zorg in gaan kopen in 2015. Onder andere op de vraag ‘Wat kunnen gemeenten doen om vertraging in het inkooptraject te voorkomen?’ wordt uitgebreid antwoord gegeven. De VNG stelt dat gemeenten de kans op bezwaar door verliezende aanbieders zo veel mogelijk moeten moeten verkleinen om vertraging te voorkomen. ‘Bijvoorbeeld door niet te selecteren op aantal aanbieders, maar op kwalitatieve voorwaarden. Dit verkleint de kans op een kort geding en dus uitloop aan de achterkant van het proces. Maar ook het eerder genoemde tijdig betrekken van aanbieders verkleint de kans op vertraging.’
Prikkels
In de documenten staan ook nog tips over hoe de relatie goed te houden met zorgaanbieders. Een daarvan is het ‘nagaan welke prikkels uitgaan van een bepaalde verdeling van taken, bijvoorbeeld in het kader van volumebeheersing.’ Ook wordt aandacht besteed aan het sturen op kwaliteit ‘door middel van het geld op afgesproken resultaten’.