Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties13

Zorgkantoor moet voor 90 miljoen euro nieuwkomers contracteren

Zorgkantoren moeten komend jaar negentig miljoen euro van hun budget besteden aan het contracteren van nieuwe zorgaanbieders. Dat stelt demissionair staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) in een brief aan de Tweede Kamer. Het is volgens de staatssecretaris onbekend hoeveel nieuwe toetreders er al voor 2013 gecontracteerd zijn.
Zorgkantoor moet voor 90 miljoen euro nieuwkomers contracteren

Mensen die vanwege de inperking van het persoonsgebonden budget (pgb) hier volgend jaar geen gebruik meer van kunnen maken, moeten toch flexibele zorg kunnen krijgen. Dat is een harde eis van de Tweede Kamer. Omdat traditionele instellingen moeilijk aan deze eis kunnen voldoen, zijn hier nieuwe innovatieve toetreders op de AWBZ-markt voor nodig. Het is echter onduidelijk hoeveel van deze aanbieders al een contract hebben.

Nieuwkomers

Bovendien blijkt uit de brief van de staatssecretaris dat zorgkantoren huiverig zijn om onbekende aanbieders tot de AWBZ toe te laten. Ze schrijft: ‘niet alle aanbieders die zich aanmelden voor een contract worden door het zorgkantoor gecontracteerd. Daarbij speelt een rol dat tevreden cliënten er op moeten kunnen reken dat hun zorg kan worden voorgezet bij hun vertrouwde zorgaanbieder.’ De staatssecretaris stelt dat ondanks de huiver van zorgkantoren om budget bij vertrouwde aanbieders weg te halen ten behoeve van nieuwkomers, zij hier op z’n minst 90 miljoen euro voor moeten uitgeven. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat hier op toezien. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaan bekijken of de nieuwe aanbieders die een contract willen wel geschikt zijn om AWBZ-zorg te leveren.

Criteria

Directeur Aline Saers van pgb-belangenvereniging Per Saldo zegt dat ZN en de zorgkantoren bij het beoordelen van nieuwe aanbieders veel te procedureel te werk gaan. ‘Ik heb al signalen gehad van bureaus die zijn afgewezen omdat ze niet op het AZR-systeem waren aangesloten. Nu kun je alleen op het AZR-systeem zijn aangesloten als je al een contract hebt, dus met die eis kun je iedereen afwijzen. Ik pleit ervoor dat ZN veel meer inhoudelijk gaat kijken naar de kwaliteit die de nieuwe aanbieders leveren dan naar allerlei bureaucratische criteria die weinig toevoegen aan de kwaliteit van zorg. Verder waardeer ik het dat de staatssecretaris een concreet bedrag noemt en hoop ik dat de NZa ook daadwerkelijk zorgkantoren gaat aansporen om nieuwe aanbieders te contracteren.’ (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter / Beeld ANP Marcel Antonissen)

Lees meer:

Rekenkamer plaatst vraagtekens bij effect pgb-maatregel

Geen ruimte voor nieuwe aanbieders op AWBZ-markt

13 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Zelfs als het CIZ al een redelijke indicatie laat stellen door doorgaans niet medisch of verpleegkundig geschoolde medewerkers, dan is er in de reguliere thuiszorg geen of niet voldoende bekwaam personeel op de werkvloer om de zorg te leveren. Ze zijn niet bekwaam, een enkeling daar gelaten, ze hebben geen tijd en maken zeker niet de uren die de patient nodig heeft. “wenstijd” kan wel degelijk als er een vast team wordt samengesteld zoals bij de kleinere particuliere bureau’s. En daar wordt door de zorgverleners niet met een oog op de klok naar de deur gekeken. Daarom willen patienten liever een PGB zodat dit naar “wens” geregeld kan worden. Zo werken zorgverleners nog met het gevoel waarmee ze de zorg in zijn gegaan en worden ze door de patient enorm gewaardeerd. Geen dure managerlagen en een loodzware top met veel “overleg”uren maar mensen die met hart en ziel werken voor mensen die dit, helaas, nodig hebben. Zo kan de zorg beter en veel goedkoper. Wanneer komen ze in Den Haag eens met beide voeten op de grond en achter hun dure bureau’s vandaan. Dan wordt zorg weer ZORG.Dit moeten de zorgkantoren eens in gaan zien inplaats van ieder keer weer belachelijkere regeltjes erbij te verzinnen zodat ze de werkers met een hart buiten kunnen houden.Het kan beter en goedkoper en dan is er nog geld genoeg om ons allemaal goed te controleren en houden ze ruim over om bij die andere verliesposten van de overheid te leggen.

  3. Wij kregen bericht van het zorgkantoor dat wij niet aan een gunningseis voldeden.
    Daarop hebben wij bezwaar aangetekend.Gisteren kregen we als antwoord dat ons bezwaar gegrond was, maar bij nadere bestudering van de offerte was er weer een ander bezwaar gevonden.Het is momenteel haast onmogelijk om als nieuwe aanbieder een contract met het zorgkantoor te krijgen.
    Hoe rieel is het om zo’n plan te bedenken als je weet dat de zorginkoopronde voor 2013 net is afgesloten?

  4. In de (hierboven gelinkte ) brief van de staatsecretaris lees ik het volgende: “ Ik maak uit het voorgaande op, dat de inzet van de zorgkantoren is om niet alleen bij nieuwe aanbieders maar ook bij bestaande aanbieders een verdere omslag te bewerkstelligen naar meer klantgerichte zorgverleners”.
    Waar komt het idee vandaan dat zorgverleners bij ‘traditionele thuiszorg instellingen’ niet klantgericht zouden verplegen en verzorgen?? Ik werk ruim 20 jaar bij een organisatie met een oorsprong van voor 1900 ( het boek 125 jaar Thuiszorg is daar bewijs van) en ervaar het als alleen maar ‘klantgericht’ werkzaam zijn. Want bij alleen ‘washand-gericht’ of alleen ‘zwachtel-gericht’ of ‘urendeclaratie-gericht’ en ‘reisafstand-gericht’ zal, volgens mij, geen enkele zorgprofessional het werken in de thuiszorg volhouden. Het is een broodje aap-verhaal dat zulke ‘niet-klantgerichte werknemers’ bij traditionele organisaties werken.
    Waar komt het idee vandaan dat het mogelijk moet zijn dat elke langdurig thuiszorg-zorgvrager ALTIJD op de eigen ‘wens-tijdstip’ geholpen kan en moet worden? Als wij met 2 werknemers avonddienst hebben en er zijn 6 cliënten met dezelfde wenstijd dan kunnen we er echt maar 2 of 3 bij benadering op dat tijdstip zorg verlenen. Er worden echt geen invallers ingezet om die andere 3 of 4 cliënten ook op dat zelfde tijdstip te helpen. Nee, we overleggen en lichten toe waarom we niet altijd aan die wenstijd kunnen voldoen en er ook nog zoiets als rijafstand is. Als Mevr. van Zanten naar de kapper gaat dan kan ze toch ook niet altijd volgens haar eigen regie op haar eigen wenstijd terecht. En voor een afspraak bij de specialist in het ziekenhuis moet je soms toch in je eigen agenda schuiven, omdat hij/zij maximaal maar 1 patiënt in de spreekkamer kan hebben. De loodgieter kan toch ook niet bij meerder klanten tegelijk zijn enz enz.
    Waar komt die toekomstvrees bij politici vandaan waarbij ze bang zijn de regie te verliezen als ze misschien langdurige zorgvrager worden?
    De kritieken (ik geef toe: vaak heel terecht geuit) van de huidige zorgvragers worden uitgebreid in de media behandeld… maar al die tevreden cliënten (blij dat ze geholpen worden), die ik meestal tegen kom, hoor je niet. Ze zijn niet interessant voor de actualiteit in krant en de politiek kan met hun verhalen ‘niet scoren’ in de lijst kamervragen…

  5. Prachtig nieuws, maar het bericht komt wel als mosterd na de maaltijd. Ook dit jaar weer nieuwe instellingen begeleid. Een aantal hebben een gunning gekregen, maar een aantal om triviale redenen niet. Twee instellingen kregen gisteren te horen dat ze op de gedeeltelijke eerste plek (!) zijn uitgekomen, maar daarom geen gunning hebben gekregen. Kunnen zij een beroep doen op de Staatssecretaris? Een snelle rekensom leert dat bij 1 nieuwe toelating per kavel (GZ, GGZ en V&V) in 32 zorgkantorenregio met max. 1 ton er slechts 9 miljoen wordt gecontracteerd. M.a.w. er kunnen 10 keer zoveel “nieuwe” aanbieders gecontracteerd worden.

  6. Van CZ heb ik de ervaring dat dit zorgkantoor er alles aan doet om nieuwe aanbieders te weigeren. De eisen worden ieder jaar opgeschroefd. Voldoe je het jaar erop aan de nieuwe eisen, dan worden er weer nieuwe verzonnen. Het CZ wil geen nieuwe aanbieders, het CZ wil minder aanbieders. Dit blijkt ook statistisch.

  7. Ik ben benieuwd hoe zorgkantoren hier invulling aan gaan geven. De zorginkoopronde voor 2013 is net afgesloten. In de regio Rotterdam wordt er maar 1 nieuwe aanbieder ( organisatie) toegelaten die nog nooit een contract heeft gehad met het zorgkantoor.

  8. Thuiszorg In Holland. Volgens mij nog steeds een financieel
    oncontroleerbare bv c.q. bv’s. Geen officieel jaarverslag. DigiM
    dossier, enz. Volgens mij dus een organisatie waar ongecontroleerd
    zomaar AWBZ-premiegeld en WMO gelden kunnen wegvloeien via
    dividend-uitkeringen?? Zou kunnen maar is nog niet aan te tonen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.