Dit blijkt uit onderzoek onder 300.000 werknemers van onderzoeksbureau Effectory, zo laat het onderzoeksbureau weten.
Zorg
In de zorg is de onduidelijkheid over het takenpakket van de directie het grootst, zorgmedewerkers beoordelen de stelling ‘Ik vind dat de directie voldoende communiceert over waar zij zich mee bezig houdt’ met een 4,2. In de onderwijssector en binnen woningcorporaties zijn medewerkers in verhouding het best op de hoogte, hier wordt een 5,6 gegeven. In de zakelijke markt wordt de stelling gemiddeld met een 5,0 beoordeeld.
Matig
In alle sectoren vinden medewerkers dat de directie niet goed op de hoogte is van het reilen en zeilen op de werkvloer. De stelling ‘De directie weet wat er leeft op de werkvloer’, wordt beoordeeld met een 5,0. Ook de stelling ‘ik vind dat de directie op een goede manier sturing geeft aan de organisatie’ kan rekenen op een matige beoordeling, namelijk een 5,9.
Voorbeeldfunctie
Guido Heezen, HRM trendwatcher en directeur van Effectory: ‘Wij betreuren deze resultaten uiteraard. Bestuurders hebben een voorbeeldfunctie voor de medewerkers, vooral in deze economische tijd. Zij zijn degenen die richting geven aan de organisatie en hoewel ze natuurlijk niet alles kunnen vrijgeven, is transparantie over waar ze mee bezig zijn en wat ze bezig houdt in de regel nuttige informatie voor medewerkers. In succesvolle organisaties zien we volop transparantie, de directie en het management laten duidelijk zien waar ze mee bezig zijn en vragen ook regelmatig om input van hun personeel. Dit werkt heel inspirerend.’ Foto: Stockexchange
Lees ook:
Zorgcommissarissen ontevreden over vergoeding
Zzp’ers ontevreden over wetswijzigingen
Artsen ontevreden over huidige zorgstelsel
De conclusie is niet opzienbarend, in bijna alle organisaties is communicatie tussen directie/management en medewerkers voor verbetering vatbaar, de zorg is daar geen uitzondering op. Interessanter is het om te onderzoeken wat er moet gebeuren om de communicatie (noem het transparantie) te verbeteren. De zorg is een 24-uurs organisatie en dat vraagt om een andere manier van communiceren dan in organisaties waar de meerderheid van de medewerkers van 9-5 aanwezig is. Een directie die zichtbaar is op de werkvloer leidt tot hogere tevredenheid over communicatie en tot slot, kijk vooral waar het goed gaat, de zgn. ‘bright spots’. Dan kunnen andere organisaties binnen en buiten de zorg zijn, maar ook binnen de eigen organisatie presteren sommige afdelingen verrassend goed. En het allerbelangrijkste: vraag niet aan medewerkers of ze tevreden zijn, praat met ze over hoe het beter kan en geef daar opvolging aan.
Daarom op de barricade.Er wordt nog steeds te weinig gereageerd vanaf de werkvloer.
Met alle respect, het hoger kader en directie hebben uiteindelijk alleen maar oog voor hun eigen positie en inkomen.
Ik werk in vele sectoren en dit komt niet als een verrassing. De manier waarop zorgbestuurders praten over medewerkers getuigt van een grote afstand. In het onderwijs is de afstand tussen bestuur en medewerker ook groot, maar toch kleiner dan in de zorg. De zorg is nog steeds erg publiek/politiek en de bestuurders zijn niet bezig met kwaliteit van zorg. Daardoor is het verschil in perspectief tussen de beide groepen erg groot.