Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Zorgmedewerkers meest ontevreden over communicatie van directie

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Medewerkers in de zorg zijn het minst op de hoogte van waar hun directie zich mee bezig houdt. Zij geven de directie een 4,2. In andere sectoren varieert het cijfer tussen de 5 en 5,6.
Zorgmedewerkers meest ontevreden over communicatie van directie

Dit blijkt uit onderzoek onder 300.000 werknemers van onderzoeksbureau Effectory, zo laat het onderzoeksbureau weten.

Zorg

In de zorg is de onduidelijkheid over het takenpakket van de directie het grootst, zorgmedewerkers beoordelen de stelling ‘Ik vind dat de directie voldoende communiceert over waar zij zich mee bezig houdt’ met een 4,2. In de onderwijssector en binnen woningcorporaties zijn medewerkers in verhouding het best op de hoogte, hier wordt een 5,6 gegeven. In de zakelijke markt wordt de stelling gemiddeld met een 5,0 beoordeeld.

Matig

In alle sectoren vinden medewerkers dat de directie niet goed op de hoogte is van het reilen en zeilen op de werkvloer. De stelling ‘De directie weet wat er leeft op de werkvloer’, wordt beoordeeld met een 5,0. Ook de stelling ‘ik vind dat de directie op een goede manier sturing geeft aan de organisatie’ kan rekenen op een matige beoordeling, namelijk een 5,9.

Voorbeeldfunctie

Guido Heezen, HRM trendwatcher en directeur van Effectory: ‘Wij betreuren deze resultaten uiteraard. Bestuurders hebben een voorbeeldfunctie voor de medewerkers, vooral in deze economische tijd. Zij zijn degenen die richting geven aan de organisatie en hoewel ze natuurlijk niet alles kunnen vrijgeven, is transparantie over waar ze mee bezig zijn en wat ze bezig houdt in de regel nuttige informatie voor medewerkers. In succesvolle organisaties zien we volop transparantie, de directie en het management laten duidelijk zien waar ze mee bezig zijn en vragen ook regelmatig om input van hun personeel. Dit werkt heel inspirerend.’ Foto: Stockexchange

Lees ook:

Zorgcommissarissen ontevreden over vergoeding

Zzp’ers ontevreden over wetswijzigingen

Artsen ontevreden over huidige zorgstelsel

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

3 REACTIES

  1. De conclusie is niet opzienbarend, in bijna alle organisaties is communicatie tussen directie/management en medewerkers voor verbetering vatbaar, de zorg is daar geen uitzondering op. Interessanter is het om te onderzoeken wat er moet gebeuren om de communicatie (noem het transparantie) te verbeteren. De zorg is een 24-uurs organisatie en dat vraagt om een andere manier van communiceren dan in organisaties waar de meerderheid van de medewerkers van 9-5 aanwezig is. Een directie die zichtbaar is op de werkvloer leidt tot hogere tevredenheid over communicatie en tot slot, kijk vooral waar het goed gaat, de zgn. ‘bright spots’. Dan kunnen andere organisaties binnen en buiten de zorg zijn, maar ook binnen de eigen organisatie presteren sommige afdelingen verrassend goed. En het allerbelangrijkste: vraag niet aan medewerkers of ze tevreden zijn, praat met ze over hoe het beter kan en geef daar opvolging aan.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik werk in vele sectoren en dit komt niet als een verrassing. De manier waarop zorgbestuurders praten over medewerkers getuigt van een grote afstand. In het onderwijs is de afstand tussen bestuur en medewerker ook groot, maar toch kleiner dan in de zorg. De zorg is nog steeds erg publiek/politiek en de bestuurders zijn niet bezig met kwaliteit van zorg. Daardoor is het verschil in perspectief tussen de beide groepen erg groot.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.