Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

Zorgsector innoveert beter dan bedrijfsleven

De zorgbranche is sociaal innovatiever dan het bedrijfsleven. Dat blijkt uit onderzoek dat bestuursvoorzitter Guus van Montfort van brancheorganisatie ActiZ vandaag presenteert naast het jaarlijkse benchmarkrapport over de zorgsector.
Zorgsector innoveert beter dan bedrijfsleven

De zorgsector is beter in sociale innovatie dan het bedrijfsleven. Hieronder wordt flexibel organiseren, dynamisch managen en slimmer werken verstaan. Deze conclusie komt uit de “Innovatiemonitor zorg”, die de Erasmus universiteit en bureau Inscope hebben uitgevoerd. Op een schaal van 7 scoort de zorg gemiddeld een 4,4 op sociale innovatie; wat 25 procent beter is dan de score van het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt verder dat zorgorganisaties die bezig zijn met sociale innovatie beter presteren als het gaat om goed werkgeverschap, kwaliteit van zorg en financiën dan organisaties die dat niet doen.

Benchmark 2012

Voor het eveneens vandaag gepresenteerde Benchmarkonderzoek naar de verpleeg- en verzorgingshuizen, thuiszorg, jeugdgezondheidszorg en kraamzorg is accountancykantoor PWC verantwoordelijk. Hieruit wordt zichtbaar dat de zorgbranche opnieuw een kleine verbetering ten opzichte van 2011 laat zien op medewerkerstevredenheid en cliënttevredenheid. Medewerkers beoordelen hun werk in de zorg gemiddeld met een 7,3; cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen geven de zorg een 8,3. Beide rapportcijfers zijn een verbetering van 0,1 procent in vergelijking met vorig jaar.

Nettomarge

De sector heeft bovendien opnieuw de financiële prestaties weten te verbeteren. Voor het eerst is de nettomarge op zorg thuis (3,0%) hoger dan die op de ZZP’s (2,2%). De nettomarge op de hulp thuis (Wmo) is nog steeds negatief, maar is opnieuw verbeterd. In 2009 bedroeg de marge -2,5%, in 2010 -2,0% en in 2011 -1,2%. De analyse laat verder zien dat organisaties met een positief rendement op zorg thuis en hulp thuis een steeds positiever rendement behalen. Daar tegenover behalen organisaties met een negatief rendement een steeds negatiever rendement. Vaak is in het laatste geval de zorg en hulp thuis binnen de organisatie een relatief klein product. Blijkbaar is er focus en een zekere massa voor nodig om positievere rendementen te behalen. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter Beeld © Herbert Wiggeman)

Lees meer:

Bekijk het Benchmarkrapport 2012

Bekijk de Erasmus Innovatiemonitor Zorg

Holland Venture en Menzis stoppen acht miljoen in innovatie

Opnieuw 8 miljoen voor innovatie in de zorg

6 REACTIES

  1. iK LEES HIERBOVEN: ‘Voor het eveneens vandaag gepresenteerde Benchmarkonderzoek naar de verpleeg- en verzorgingshuizen wordt zichtbaar dat de cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen de zorg een 8,3 geven’.
    Mijn reactie: Zegt u maar wat u het liefste heeft dat de uitkomst is !!
    Weer een bewijs hoever de ‘advies’ bureau’s — die helemaal niks, maar dan ook niks toevoegen — van de werkelijkheid afstaan (het enige waar ze op mikken zijn hele hele dure vervolgopdrachten).
    Men is te dom om vast te stellen dat een goed cijfer — gegeven door clienten in verpleeg- en verzorgingsinstellingen — alleen maar wordt gegeven door de grote ONAFHANKELIJKHEID van de clienten.
    HELAAS IS VOOR DIE CLIENTEN DE WERKELIJKHEID ANDERS!! HEEL JAMMER !!
    Droom maar lekker door.

  2. Lees alle reacties
  3. @Wij van WC eend. Mijn eerste korte reactie. Ik probeer altijd heel gedegen, gefundeerd en als het kan wat humoristisch te reageren; dan wordt (hoop ik ) een reactie wat beter opgenomen.
    In dat verband vind ik de reactie van ** Wij van WC eend** — advisren WC eend –; WEERGALOOS GOED; die bedenker kan zo conferencier worden; GEWELDIG.
    Die man of vrouw geeft bijna met een woord aan dat van de genoemde rapportage ECHT maar DAN OOK ECHT helemaal niets klopt.
    Even dacht ik: ze weten niet wat innovatief is, maar — helemaal door het dolle heen — leggen ze dat ook nog uit: dat is Flexibele organisatie, dynamisch managen, slimmer werken. Dat komt hard aan bij iemand die in veel verpleeg en oudereninstellingen komt en daar een vrouw (68 jaar !!) heeft gehad, die onder andere vanwege de slechte kwaliteit van de zorg uit het leven is gestapt. Maar het komt heleaas wel vaker voor dat onderzoekbureau’s (en vooral in de crisis) er baat bij hebben dat de uitkomst HOE DAN OOK POSITIEF IS. Het verpleegtehuis van mijn vrouw “kreeg” (kocht !!)om die reden de Golden Quality Award. Nee, bureau Inscope, en Price Waterhouse Coopers heb ik al eerder betrapt op dergelijke handelswijzen. Voorbeelden: de planning in verpleeginstellingen wordt nog met de hand gedaan en is — omdat veel vrouwen ook nog een gezin hebben — zo geaccepteerd veranderlijk dat 2 man daar CONTINU mee bezig zijn ($ handen minder aan het bed !!). De PC heeft nog nauwelijks zijn intrede gedaan in de zorg (het bedrijfsleven — dat slechter zou zijn — doet niet anders dan met PC werken); De “blauwe boeken” — die heel heel veel tijd kosten — en waar de lotgevallen van een patient in staan — worden met de hand bijgehouden en zijn om die reden niet actueel en niet altijd ingevuld en worden om die reden niet of nauwelijks geraadpleegdd. De dure hulpmiddelen (zoals tilliften e.d.) worden door een structurele onderbezetting (levert illegaal geld op) niet of nauwelijks gebruikt: veel zorgmensen lopen om die reden bij de fysio of psycho. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Innovatief het is dat het zo diep en diep triest is voor de patienten, anders is het om te gieren van het lachen bij zoveel onzin, die weer een berg ZORGGELD heeft gekost. DIEP en DIEP TREURIG.

  4. Als ik het verhaal goed begrijp, is hulp thuis verliesgevend en het leveren van zorg erg lucratief. Mij lijkt, dat er dan toch iets mis is met de tarieven. Dan moet er toch bij het een iets af en bij het ander er bij, zodat er een betere balans is. Maar ja, dan zit je met het probleem van 2 verschillende potjes, AWBZ en WMO. En de gemeenten hebben het in 1ste instantie wel handig aangepakt met hun aanbesteding. Alleen de grote instellingen konden toen nog leveren voor die veel te lage prijs, want die kunnen schuiven van de ene pot naar de andere. Uiteindelijk zijn het toch de werknemers, die de dupe worden van al onzin. Zorg gewoon voor een eerlijk tarief zodat iedereen gezonde zorg kan leveren.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.