Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Zorgverleners moeten eerlijker worden over fouten’

Eerlijk en open zijn over gemaakte fouten. Dat is een van de aanbevelingen die artsenvereniging KNMG en verpleegkundigen en verzorgenden vereniging V&VN vandaag doen aan de gezondheidszorg.
'Zorgverleners moeten eerlijker worden over fouten'

Marian Kaljouw van V&VN en Peter Holland van KNMG schrijven op de forumpagina van de Volkskrant dat “de tijd voor vrijblijvendheid voorbij is.” Naar aanleiding van de veel besproken cijfers over medische missers is volgens het tweetal: “actie geboden door bestuurders, managers, dokters en verpleegkundigen!”

Attitude

Beiden voorzitters roepen hun leden op tot een verandering van houding ten opzichte van fouten. “Artsen en Verpleegkundigen vinden het soms moeilijk fouten toe te geven. En er open over te spreken. Op dat punt moet het roer om: eerlijkheid en openheid moeten de regel worden.”

EPD

Ook is het op elkaar afstemmen van informatiesystemen om het aantal incidenten terug te dringen volgens het duo noodzakelijk. De sector moet daarom haast maken met het invoeren van het elektronisch patiëntendossier. Daarnaast is er onvoldoende samenwerking binnen en tussen de disciplines. Betere afspraken over waar precies de verantwoordelijkheid licht moeten snel gemaakt worden, stelt het tweetal.

Patiënt

De positie van de patiënt moet ook beter. Een bereikbaar en toereikend klachtrecht is volgens de voorzitters hiervoor noodzakelijk. (ZorgVisie – Wouter van den Elsen)

Lees ook:

Ziekenhuizen verzwijgen medische missers

Veld geschokt over omvang medische missers

KNMG en NPCF verdedigen ‘veilig melden’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.